Test: Kinderzitjes

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-kinderzitjes/

Eén afrader: schoudergordel Vijf testers hebben gedurende een aantal weken steeds met andere kinderzitjes rondgereden. Kirsten: ‘Er ging een wereld voor me open. Ik had geen idee dat er zoveel verschillende soorten clipjes en sluitingen waren.’ Kirsten, Jos (3) en Seth (1) op de fiets met kinderzitjes TestKees heeft samen met vijf ouders en hun…

Beste Fietsersbond,
Nav het artikel even enkele opmerkingen;

  • CE-norm heeft niks te maken met een onafhankelijk testhuis. Velen doen dat wel, maar CE is wettelijk verplicht. Hoe een fabrikant CE uitvoert / bewijst, is aan de fabrikant. Meest gebruikelijk is om te laten zien dat je voldoet aan de europesche norm voor kinderzitjes, de EN14344
  • geen enkele bagagedrager mag officieel meer als 25kg dragen. De meeste van nederlamdse makelij kunnen dat prima, maar de norm voor bagagedragees gaat in principe maar tot 25kg
  • de door het Duitse Stiftung warentest als winnaar uitgeroepen stoeltje van Hamax komt helemaal niet in de test voor. Niet heel compleet dus.

Groeten,
Erik

Beste Erik,

Klopt, in EN14344 staat alleen hoe getest moet worden en niet dat het door een onafhankelijk testinstituut moet worden uitgevoerd. Was een beetje op het verkeerde been gezet door de geteste zitjes. Die zijn allemaal volgens EN 14344 getest bij de TUV.
Met Hamax heb ik in het verleden contact gehad. Maar ze vonden Nederland als afzetgebied te lastig vanwege de grote concurrentie van Yepp en Bobike. Dus ze zijn hier niet erg goed verkrijgbaar. Ik heb ook niet de zitjes van Britax en OK Baby getest vanwege dezelfde redenen. Bij de testen moet ik altijd een keuze maken.

1 like