Test: Litelok-fietsslot

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-litelok-fietsslot/

Prijs: € 109,-

Het Litelok is een uitkomst voor alle mensen met een lichtgewicht postuur.
De gangbare ARTsloten met veel sterren zijn veel te zwaar voor deze kategorie fietsers.

Ja, Het Litelok kan worden gekraakt.
Maar je hebt er ander gereedschap voor nodig dan voor een gehard stalen slot.
Met een ijzerzaagje kom je een eind.
Maar welke fietsendief, die zich heeft gespecialiseerd in gehard staal, heeft een ijzerzaagje bij zich?
En zo lang het Litelok stevig aan de prijs is, zullen dieven niet in een zaagje investeren.
Dat maakt het Litelok tot een bruikbaar slot.

Ik zou me niet met een haakse slijper aan het Litelok wagen
De kans is groot dat de slijper zich vastvreet in de zachte materialen waaruit het slot is opgebouwd, en de tandwielkast van de slijper aan gort gaat.
Hetgeen ik uit eigen ervaring kan bevestigen.

Het slot lijkt open te kunnen binnen 17 seconde zonder slijptol:

Voor een idee hoe, zie deze video.

Het kan ook in 16 seconde:

@MikeRZ alles goed en wel.
Ik begrijp niet waarom anderen niet enthousiast mogen zijn over deze sloten.
Ik ken meerdere mensen voor wie deze sloten een uitkomst zijn.

Vorig jaar zijn er X00000 fietsen gestolen.
Daarvan zal hooguit 1%? uitgerust zijn geweest met de door jou gewraakte sloten.
De omvang van de fietsdiefstal kan zeker niet aan Litelok worden toegeschreven.
Het overgrote deel van de gekraakte sloten zullen (zware) hardstalen sloten zijn geweest.
Die misschien niet in 17 sec zijn gekraakt. Maar wel zijn gekraakt binnen de normtijd van de doorsneedief.

Sloten die niet binnen de normtijd van de doorsneedief kunnen worden gekraakt, zijn te zwaar voor de doorsneefietser.
Dus fietst de Nederlandse doorsneefietser met een slot dat binnen de normtijd kan worden gekraakt.
En daar verandert Litelok niets aan.

Is dat erg?

Ik had de video’s ook gezien. Het is lastig te zien maar volgens mij gebruikt de dief in de bovenste video een accuslijptol.
Met een hoogwaardige betonschaar met 1 arm op de grond zijn ook gewone kettingsloten met 2 art sterren te knippen. Het is altijd verstandig je slot zo te bevestigen dat je niet zo kunt knippen.

@Testkees. Van de Fietsersbond verwacht ik betrouwbare informatie en niet een link naar FakeNews op YouTube.
Knipex maakt tangen waarmee je gehard staal in no time doorknipt.
Maar als je er een touw mee probeert door te knippen, wordt het scharnier op een zodanige manier belast, dat de tang in no time bezwijkt, en niet het touw.
.
.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Het wordt tijd dat ook fietsbeugels een ARTkeurmerk krijgen.
Fietsparkeur is te veel gericht op gebruiksgemak.
Het heeft geen zin om een slot met veel ARTsterren te gebruiken op een fietsbeugel van blik.

In Rotterdam zijn de fietsbeugels van te dun buismateriaal gemaakt.
Zowel de diameter van de buis als de wanddikte zijn te dun.
Ik heb fietsbeugels gezien die vlak boven de grond waren doorgesneden met een pijpsnijder.
De dief hoefde de beugel maar een klein beetje op te tillen om het slot vrij te maken van de beugel .

Bij de video staat een tweede video gelinkt van dezelfde gebruiker omdat hij vragen kreeg hoe het gebeurd was en één ding is zeker, het is niet met een slijptol gebeurd:

Screenshot_20200312_205809

Dit is de Litelok Gold, de Silver heeft een andere opbouw en die is Art 2 gecertificeerd. Vreemd genoeg is de Litelok Gold hoger gecerticifeerd dan de Silver door Sold Secure.

Zover ik weet heb ik niet aangegeven dat mensen niet enthousiast mogen zijn over deze sloten, iedereen mag dat natuurlijk zelf weten.

Is er nog iets anders dan het gewicht dat maakt dat het voor die mensen een uitkomst is?

Wel vindt ik dat het oorspronkelijke artikel net iets te positief is, het enige nadeel wat wordt genoemd is de prijs terwijl het slot (ook de langste versie) aan de korte kant is en er wat mij betreft ook minder duidelijk is hoe diefstalbestendig dit slot t.o.v. ander Art 2 sloten is.

Hmm, dus vermoedelijk toch geknipt met een tang.

Ik heb het litelok van 85cm vergeleken met een kettingslot van 85cm. Daarmee kon ik frame en voorwiel aan een rek vastmaken met aanbindvoorziening.

Ik vermoed dat de gold versie de ART test niet gehaald heeft of haalt . Want zou niet weten waarom ze die anders niet laten keuren en vermelden. Misschien moet ik eens in de verschillende testmethoden duiken.

Ik ben erg benieuwd.
Vooral omdat meer dan een keer is gebleken dat dieven slimmere "test"methodes weten te bedenken dan de huiskamergeleerden van ART.
Ik ben ook benieuwd omdat Sold Secure altijd weer met andere aanbevelingen komt voor het beste slot dan ART.

Maar volgens hen is de Gold versie geschikt voor motorfietsen.
En is de Silver versie geschikt voor fietsen.
https://www.soldsecure.com/search-by-approval-category/
.
.
Op de een of andere manier heb ik bij de geelkleurige versie een minder veilig gevoel dan bij de zwartkleurige.
De geelkleurige heeft te veel , Neem mij, Neem mij

Dat (knippen) lijkt me sterk, je ziet duidelijk dat de draad uit de aanhechting is, het lijkt erop alsof er veel trekkracht is op gezet, zou dat de reden dat die “Gold” slot geen ART 2 goedkeuring heeft?

Ik snap ook nog niet hoe het “Silver slot” de ART 2 goedkeuring heeft gekregen. Het heeft vier “strengen” en dat maakt het naar mijn idee makkelijk om met een relatief kleine/lichte knipschaar de strengen één voor één door te knippen.

De eerste fundraising middels Kickstarter van Litelok dateert van 2015
Ook in 2018 is er weer een fundraising geweest.
Op de website van Litelok zelf wordt geen melding gemaakt van nieuwe modellen.
Maar bike24.de heeft het wel over modeljaar 2019, 2020
Al met al is het me niet duidelijk of het Litelok dat je nu in de winkel koopt, een verbeterde versie van de versie uit 2015 is. Of nog hetzelfde Litelok is als in 2015
Dat maakt het moeilijk om de filmpjes op hun waarde te schatten.

Ik vind het slot niet gemakkelijk te hanteren.
Het kost kracht om het slot te sluiten, en de sleutel is kwetsbaar.
Ook vind ik het slot lastig om op te bergen.
Geef mij maar Texlock.

De Duitse importeur van Litelok maakt via een dealer melding van een nieuwe variant van Litelok.
Deze variant lijkt me wat handzamer in het gebruik.
Maar Litelok zelf maakt er geen melding van.
Ik kon ook geen informatie vinden van Sold Secure

Er is verschil in kwaliteit tussen de versie van 2015, en die van 2018
Het geld van de fundraising van 2018 is gebruikt om de Silver versie te ontwikkelen.

.

Ottolock is qua concept vergelijkbaar met Litelok. Maar heeft geen sterren (aangevraagd?)
De fabrikant van Ottolock gebruikt desalniettemin dezelfde juichende woorden.
Maar in het geval van Ottolock heeft de winkelier er bij geschreven :De Ottolock Cinch Lock is een fietsslot ontworpen voor korte stops!
Volgens de reviews heeft dat vooral te maken met het drietallig cijferslot, en niet met het kabelgedeelte.
.
.
Op onderstaande website een leuk overzicht van de gereedschappen waar een dief gebruik van pleegt te maken

.
En op deze website een overzicht van Bike Chain Locks Market Evaluation Targets Advancement Anticipated until 2026
https://nysenewstimes.com/bike-chain-locks-market-evaluation-targets-advancement-anticipated-until-2026/
Ik heb de markt voor fietssloten, tegen beter weten in, altijd gezien als een markt die mij wilde helpen in mijn strijd tegen fietsendieven Ik heb deze markt nooit willen zien als een markt met profitopportunities waarop je begrippen als Return On Investment zou kunnen loslaten, zonder liefdadige bedoelingen.

Even mezelf citeren voor de context.

Ergens onderin het CHIP artikel dat door @tweewlr hierboven is gelinkt kan je lezen:

Litelok Gold Fietsslot: We vonden de band van dit slot buitengewoon moeilijk te snijden zonder elektrisch gereedschap. De kabels op een platte metalen band plaatsen is een slim idee en kan dit soort aanvallen heel goed vertragen, hoewel iemand met voldoende geduld de doorbraak zou kunnen maken.

Grappig, niet dat ik het snap maar blijkbaar toch een goed idee.

Het gaat verder met:

De grote zwakte van dit slot werd onthuld bij aanvallen met een kleine betonschaar tegen het vergrendelingsmechanisme (dit is waar de meeste dieven beginnen op kabelsloten)

Dan volgt er een stuk dat moeilijk ik moeilijk te vertalen vindt (slot-jargon) dus het origineel:

Der gesamte Mechanismus spreizte sich auf und enthüllte die dünnen Metallstreifen, die eine dünne Stange festhalten, welche den Riegel des Schlosses darstellt. Ein zweiter Schnitt durch die Stange und das Schloss zerfiel in seine Einzelteile.

Het heeft veel zin om Google zijn werk te laten doen.
Sommige detailhandel heeft de prijs tussen Gold en Silver vrijwel gelijk getrokken richting Silver.
De adviesverkoopprijs voor Gold (90-105 cm) in de UK is GBP 99.99; bij ons EUR 149.95
Silver (85 cm) kost in de UK GBP 79.99; bij ons EUR 109.95

Het nadeel van Gold is dat hij onhandelbaar stug is. Je hebt al snel 105 cm nodig.
Gold 90 weegt 1300 gram. Silver weegt 830 gram

Mogelijk is Silver niet het meest geschikte slot voor een high risk environment.
Maar wat is er op tegen om Silver te gebruiken als je onderweg bent.
En op de stoep bij je eigen voordeur een vervelend zwaar slot.
Het is niet verboden om twee sloten te kopen.
Elke situatie vraagt om zijn eigen oplossing.