Test: Pendix-ombouwset met middenmotor

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-pendix-ombouwset-met-middenmotor/

Grappig, die Pendix-ombouwset, maar niet meer dan dat.
Voor die prijs, of evt iets meer heb je niet alleen een motor met accu, maar een complete e-bike van een gerenommeerd merk mét een duidelijk display, zonder de noodzaak je mobieltje te gebruiken voor checks/aansturing.

Bijna een jaar geleden hebben we onze beide Santos tour fietsen laten ombouwen met een Pendix systeem. Inmiddels duizenden kilometers hiermee afgelegd en zeer tevreden. Bovendien is het goed om niet je oude fiets weg te doen maar hier lekker op door te blijven rijden maar dan met elektrische ondersteuning. Ik begrijp dat de meeste mensen graag van alles op een display zien maar dat komt de verkeersveiligheid zeker niet ten goede. Wij rijden nog geen 100 km op een dag met minimale ondersteuning en dat kan de accu makkelijk aan. Daar heb je geen display voor nodig. Nog een punt, het Bosch systeem kan je niet op een bestaande fiets monteren, dit is geen ombouwset.

1 like

Klinkt zeker interessant. Een soort gelijk iets is deze Duitse oplossing (http://www.velogical-engineering.com/velogical-velospeeder---standard-motor-for-bicycles-retrofittable); in Nederland niet erg bekend maar door de keuzes die zij gemaakt hebben ziet het er voor mij aantrekkelijk uit. Ik zou het interessant vinden dit soort ombouw opties eens vergeleken te zien.
Tot nu toe houd ik het op een ‘gewone fiets’ uit; maar de toekomst met ondersteuning komt wel dichterbij.

1 like

Op YouTube veel video’s te vinden mbt Pendix systeem, ook nederlandstalig. Super betrouwbaar systeem. De Duitse post gebruikt het al jaren.

In begin tweede alinea zegt het:

De ondersteuning is op zich goed, maar bij het optrekken wel wat bedaagd…

Tja, elektrische fietsmotors zijn vooral effectief bij een hoger toerental. Met tandwielen binnenin bereikt zo’n motor gemakkelijk dat hoge toerental, MAAR bij een Directdrive is geen sprake van hoge toeren, totdat de trappers in een lekker tempo ronddraaien. Geen toeren, geen efficientie. Mogelijk dat de elektronica de motor behoedt voor inefficientie, door expres nog geen volle kracht te geven totdat de pedalen in een wat sneller tempo draaien.
En daar zit 'm dan meteen de oplossing in:
Zorg, net zoals bij 't fietsen op een fiets zonder motor, dat je in een LAGE versnelling staat VOORDAT je optrekt, zodat de pedalen meteen al aan 't begin snel draaien. :wink:

Beste Weisman, een fiets met een Pendixmotor kun je niet vergelijken met een “gewone elektrische fiets”, deze motor is heel geschikt om ondersteuning te geven bij gebruik van de fiets waar je aan gehecht bent, zonder de vertrouwde eigenschappen van die fiets kwijt te raken. Zonder ingeschakelde motor voelt de fiets aan als vanouds. Na een hernia was ik veel kracht in mijn rechterbeen kwijt en was al bang dat ik mijn Santos aan de wilgen moest hangen. Gelukkig ontdekte ik Pendix en rij daar nu alweer 2 jaar met plezier mee rond, zowel met in- als uitgeschakelde en de Santos blijft daarmee “een fiets voor het leven”.

Precies zoals Kees het omschrijft is Pendix fijn om jouw bestaande (goede) fiets te electrificeren.
Wij verkopen hem al vier jaar en met name fietsers die een Rohloff fiets hadden, maar een dagje ouder zijn geworden, krijgen met de Pendix een zeer goede ebike die vertrouwd aanvoelt.

Maar schaf je een nieuwe fiets aan, probeer dan inderdaad eens een fiets met de nieuwste Bosch motor; bizar stil en licht. Met de vorige Bosch motor heeft een klant van onze winkel (De Vakantiefietser) 40.000 kilometer gefietst zonder dat hij problemen had. Dus de Bosch is behoorlijk slijtvast.

En dan eventueel met de Rohloff E14, want Bosch met derailleur is nogal aan slijtage onderhevig. Niet zo erg als je hem af en toe gebruikt, maar bij meer dan 8.000 per jaar zou ik een Rohloff overwegen als je budget dat toelaat. En de E14 schakelt hij als je stilstaat zelf terug -als je dat zo instelt- naar een lagere versnelling. Zo spaar je je knieën. Nadeel aan Bosch Performance Line (gen 3) is dat hij in de Turbo stand wat te krachtig is. En daar moet je op letten.

Pendix nabouwen heeft alleen zin als je een bestaande fiets hebt met een op maat gemaakt frame en of topcomponenten.
Dat inbouwen op een doorsnee fiets van 7 jaar oud is niet zinnig vind ik.

Ik ben sinds kort onderweg met een Bosch Performance Line, gates riem en Enviolo. Hele leuke combinatie!
Ik ben het met bovenstaande post eens dat de Turbo stand nogal krachtig is, ik gebruik het alleen als het echt steil omhoog gaat.

Een bericht is gesplitst naar een nieuw topic: Pendix module inbouw en ervaring