Test: Pendix-ombouwset met middenmotor

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-pendix-ombouwset-met-middenmotor/

Grappig, die Pendix-ombouwset, maar niet meer dan dat.
Voor die prijs, of evt iets meer heb je niet alleen een motor met accu, maar een complete e-bike van een gerenommeerd merk mét een duidelijk display, zonder de noodzaak je mobieltje te gebruiken voor checks/aansturing.

Bijna een jaar geleden hebben we onze beide Santos tour fietsen laten ombouwen met een Pendix systeem. Inmiddels duizenden kilometers hiermee afgelegd en zeer tevreden. Bovendien is het goed om niet je oude fiets weg te doen maar hier lekker op door te blijven rijden maar dan met elektrische ondersteuning. Ik begrijp dat de meeste mensen graag van alles op een display zien maar dat komt de verkeersveiligheid zeker niet ten goede. Wij rijden nog geen 100 km op een dag met minimale ondersteuning en dat kan de accu makkelijk aan. Daar heb je geen display voor nodig. Nog een punt, het Bosch systeem kan je niet op een bestaande fiets monteren, dit is geen ombouwset.

2 likes

Klinkt zeker interessant. Een soort gelijk iets is deze Duitse oplossing (http://www.velogical-engineering.com/velogical-velospeeder---standard-motor-for-bicycles-retrofittable); in Nederland niet erg bekend maar door de keuzes die zij gemaakt hebben ziet het er voor mij aantrekkelijk uit. Ik zou het interessant vinden dit soort ombouw opties eens vergeleken te zien.
Tot nu toe houd ik het op een ‘gewone fiets’ uit; maar de toekomst met ondersteuning komt wel dichterbij.

2 likes

Op YouTube veel video’s te vinden mbt Pendix systeem, ook nederlandstalig. Super betrouwbaar systeem. De Duitse post gebruikt het al jaren.

1 like

In begin tweede alinea zegt het:

De ondersteuning is op zich goed, maar bij het optrekken wel wat bedaagd


Tja, elektrische fietsmotors zijn vooral effectief bij een hoger toerental. Met tandwielen binnenin bereikt zo’n motor gemakkelijk dat hoge toerental, MAAR bij een Directdrive is geen sprake van hoge toeren, totdat de trappers in een lekker tempo ronddraaien. Geen toeren, geen efficientie. Mogelijk dat de elektronica de motor behoedt voor inefficientie, door expres nog geen volle kracht te geven totdat de pedalen in een wat sneller tempo draaien.
En daar zit 'm dan meteen de oplossing in:
Zorg, net zoals bij 't fietsen op een fiets zonder motor, dat je in een LAGE versnelling staat VOORDAT je optrekt, zodat de pedalen meteen al aan 't begin snel draaien. :wink:

2 likes

Beste Weisman, een fiets met een Pendixmotor kun je niet vergelijken met een “gewone elektrische fiets”, deze motor is heel geschikt om ondersteuning te geven bij gebruik van de fiets waar je aan gehecht bent, zonder de vertrouwde eigenschappen van die fiets kwijt te raken. Zonder ingeschakelde motor voelt de fiets aan als vanouds. Na een hernia was ik veel kracht in mijn rechterbeen kwijt en was al bang dat ik mijn Santos aan de wilgen moest hangen. Gelukkig ontdekte ik Pendix en rij daar nu alweer 2 jaar met plezier mee rond, zowel met in- als uitgeschakelde en de Santos blijft daarmee “een fiets voor het leven”.

1 like

Precies zoals Kees het omschrijft is Pendix fijn om jouw bestaande (goede) fiets te electrificeren.
Wij verkopen hem al vier jaar en met name fietsers die een Rohloff fiets hadden, maar een dagje ouder zijn geworden, krijgen met de Pendix een zeer goede ebike die vertrouwd aanvoelt.

Maar schaf je een nieuwe fiets aan, probeer dan inderdaad eens een fiets met de nieuwste Bosch motor; bizar stil en licht. Met de vorige Bosch motor heeft een klant van onze winkel (De Vakantiefietser) 40.000 kilometer gefietst zonder dat hij problemen had. Dus de Bosch is behoorlijk slijtvast.

En dan eventueel met de Rohloff E14, want Bosch met derailleur is nogal aan slijtage onderhevig. Niet zo erg als je hem af en toe gebruikt, maar bij meer dan 8.000 per jaar zou ik een Rohloff overwegen als je budget dat toelaat. En de E14 schakelt hij als je stilstaat zelf terug -als je dat zo instelt- naar een lagere versnelling. Zo spaar je je knieën. Nadeel aan Bosch Performance Line (gen 3) is dat hij in de Turbo stand wat te krachtig is. En daar moet je op letten.

1 like

Pendix nabouwen heeft alleen zin als je een bestaande fiets hebt met een op maat gemaakt frame en of topcomponenten.
Dat inbouwen op een doorsnee fiets van 7 jaar oud is niet zinnig vind ik.

Ik ben sinds kort onderweg met een Bosch Performance Line, gates riem en Enviolo. Hele leuke combinatie!
Ik ben het met bovenstaande post eens dat de Turbo stand nogal krachtig is, ik gebruik het alleen als het echt steil omhoog gaat.

Een bericht is gesplitst naar een nieuw topic: Pendix module inbouw en ervaring

Beste Marnix van Dent,

Heel goed dat u de Velospeeder noemt. Brilliant systeem en uitstekend toepasbaar op een mooie lichte sportieve fiets. Heb er een keer een heel klein stukje mee gereden op de SPEZI beurs in Germersheim. Hier een link naar een paar YouTubefilms voor andere potentiële liefhebbers.
https://youtu.be/MJk8sg-oLQ4 (3:22) en
https://youtu.be/JcxajpI94TM.
Je moet er wel voor naar Duitsland, want een reguliere importeur is er (nog) niet, voor zover ik nu even weet. Misschien is daar een mouw aan te passen. I.i.g. je hoeft je favo-fiets niet op te geven voor een fiets, die geheel en al toegesneden op een electromotor.
Vriendeljke Groeten.

Beste TestKees ,

hartelijk dank voor deze test, want de gehele Nederlandse pers schrijft al te lang alleen maar over electrische fietsen die enkel en alleen als zodanig geconcipieerd zijn.

Ik rijd nog met buitengewoon plezier op de oude Raleigh van vaders zaliger, het rijwiel is zo’n veertig jaar oud of daaromtrent. Bij een servicebeurt, stond de monteur van dienst er likkebaardend naar te kijken en een andere monteur sprak goedkeurend de volgende woorden: “Da’s een oude krijger”

Waarom zou ik die fiets willen inruilen voor een zgn. electrische fiets als ik er een motortje aan kon hangen. Ik
 weet het niet hoor. Ik wil helemaal geen e-bike van een gerenomeerd merk, want de Raleigh was toen een van de gerenomeerde merken. Ik hang er een motor aan van een gerenomeerd merk. Ben ik even gerenomeerd. :smile:

Blackbelt merkt op dat inbouwen op een doorsnee-fiets van meer dan zeven jour oud niet zinvol is. Helaas ben ben ik het daar dus mee oneens. Zelfs al heb je geen oud raspaardje, maar je rijd er echt lekker op je fiets, waarom dan niet.

Heb je een zeer goede volkomen vertrouwd licht sportief rijwiel van uitstekende kwaliteit, dan is een in- of aanbouwmotor zeker een prima optie, ongeacht de leeftijd van de fiets.

In het kader van de in- of aanbouwmotoren zou het fijn zijn als TestKees de volgende motoren eens onder handen nam.

  • Velospeeder Zie bijdrage van dhr. Van Dent

  • Binova Flow. Ken ik van de SPEZI en dat rijdt toch goed. Maar wel prijzig, zeker zal daar kritiek op komen. Nog geen reguliere vertegenwoordiging in Nederland maar men heeft mij verzekerd dat het verkocht kan worden via de Nederlandse handel als men dat wenst.
    Zeker ook interessant om te vergelijken met de Pendix! Bezoek binova-flow punt com/

  • Tongsheng, de TSDZ2. Veel besproken op het Duitse Pedelecforum. Dat Duitse forum is trouwens een Fundgrube van informatie. De Tongsheng zit trouwens in een gunstige prijsklasse. Op YouTube heel veel filmmateriaal over deze motor. Voor IT-liefhebbers is de software geheel aanpasbaar.

  • Bafang, de BBS-modellen, idem.

  • add-E, “Reibrollenantrieb” oftewel op de band.

  • Ach er is nog veel meer, m.n. rondkijken op de voornoemde forum is heel nuttig. Specifieke link naar de motorendiscussies:
    Pedelecforum: Motorendiscussies

En hier de Pedelecforum-wiki
Iets uitgebreiders bestaat er niet in Europa, voor zover ik weet.

Een bijkomend voordeel van dergelijke motoren is dat het vervangen door een nieuwer model of een betere accu makkelijker gaat dan bij de “electrische fiets” Met zo’n in het frame ingebouwde accu zit je vast aan die vormfactor en als er dan wat beters op de markt komt moet je wel bij dat merk blijven. Kortom men kan veel flexibeler zijn, zelfs als gewone electrische fietsberijder, want dit is niet alleen zinvol voor electro-fiets-uitzoek-fanaten zoals ik.

Veel plezier met het lezen en zoeken.
Beste Kees, succes met nog vele TestKeeses, graag!
Bij voorbaat dank daarvoor
Vriendelijke Groeten

1 like

Als je een bijzondere fiets hebt, dan is het zinvol.

Laat me je mijn voorbeeld geven.
Ca 10 jaar geleden een goede Decathlon fiets gekocht. De eerste jaren goed gebruikt, de laatste jaren wat minder.
En dan komt Corona, buiten wandelen kan je nog fietsen. Dus die fiets van stal, en wat beginnen te rijden.
Je merkt dan snel dat er wat achterstallig onderhoud is. Remblokjes verduurd, banden met barstjes, zadel versleten, handgrepen kleven, ketting en tandwielen nog OK want ooit vervangen, verlichting te vernieuwen, Ă©Ă©n wiel met slag in het wiel, versnellingen af te stellen en helemaal te poetsen.
Om die fiets terug in goede toestand te krijgen: paar honderd euro, wetende dat ik voor 500€ een nieuwe betere fiets kan vinden.
Die heb ik dus afgeschreven, en een nieuwe fiets gekocht met motor


Als je vandaag voor pakweg 700€ een Sparta of Gazelle koopt, dan is die binnen een paar jaar eigenlijk niks meer waard. Koop je vandaag een Santos van 2500€ en je wil binnen een paar jaar electrisch fietsen om welke reden dan ook, dan vind ik dat wel degelijk te overwegen.

Maar als je een fiets hebt met meer emotionele waarde, en nog een goede basis, dan zal ik de laatste zijn om te zeggen dat je het niet moet doen!

Nadat ik een hartinfarct had was het lastig om mee te fietsen met mijn gezin. Ik had kunnen kiezen voor een nieuwe fiets met middenmotor en toeters en bellen. Ik ben dolgelukkig dat ik mijn vertrouwde Snel Safari heb omgebouwd met een Pendix systeem, deze heeft sinds kort de mogelijkheid om de karakteristiek van de motor aan te passen. Nu heb ik een fiets die fietst als een standaard vakantie fiets, waarmee ik met mijn gezin kan meefietsen, en een acculading die een week minstens mee gaat! Prima voor de vakantie, en de trekkersvelden waar vaak geen elektriciteit voor handen is.

Fijn om wat te lezen over Pendix!

Ik heb het systeem nu drie jaar op mijn fiets zitten. Dagelijks, jaar rond, woon-werk verkeer, boodschappen doen, weekend tochtjes maar ook fietsen tijdens de vakantie. Totaal ca 4500 km per jaar in weer en wind. En het Pendix systeem bevalt me uitstekend! Wat direct opvalt is de afwezigheid van geluid. Ook in de sportstand hoor ik alleen bandengeruis. Daar kan geen Bosch of Shimano tegen op en die heb ik allemaal, ook recent, geprobeerd.

De ondersteuning is voor mij ruim voldoende. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Gewoon uitproberen zoals Kees al schreef.

Wat betreft het ontbreken van een display: ik heb het niet gemist. Navigeer je op je smartphone? Google maps is geĂŻntegreerd in de Pendix app. Verbinding maak je via Bluetooth. Geen kwetsbare snoertjes. De accu is voorzien van een USB Type-C aansluiting. Kortom je hebt de beschikking over een powerbank van 300 of 500 Wh afhankelijk van de uitvoering.

De actieradius is afhankelijk van zoveel verschillende factoren dat ik me daar niet aan waag. Dat mag Kees testen. Bovendien hangt het ook af van de fiets waarop het systeem gemonteerd is. In drie jaar heb ik slechts Ă©Ă©n keer de accu leeg gereden maar dat was eigen schuld. Het systeem voldoet zeker aan de vuistregel gemiddeld 12-14 km per 100 Wh.

Ik heb het Pendix systeem op een toen vijf jaar jonge fiets laten monteren. Voor de knutselaars onder ons: Pendix staat alleen montage door een dealer toe. De dealer beoordeeld dan of je fiets technisch goed genoeg is voor de ombouw. Gelet wordt op de technische staat, stevigheid en remmen.

Naast de afwezigheid van geluid is vooral de duurzaamheid van het systeem voor mij een overweging geweest om dit systeem aan te schaffen. Een direct drive motor gaat lang mee. Je zou het systeem over kunnen (laten) zetten op een andere fiets.

Maar waarom zou je dat doen? Een goede fiets gaat jaren, zo niet een mensenleven, mee. Of is het de kleur die dit jaar niet meer in de mode is? Kies een zwarte, altijd goed. Natuurlijk slijten onderdelen maar die zijn allemaal te vervangen. Goed onderhoud kan bovendien slijtage beperken. Daar valt valt ook bandenspanning onder. Nog een tip: van een schoonmaakbeurt wordt een fiets ook niet slechter.

Een elektrische fiets met middenmotor “af fabriek” is in de regel afgeschreven zodra er iets met het systeem aan de hand is buiten de garantie. Dat komt vooral omdat onderdelen van de elektrische fiets steeds meer geïntegreerd zijn in het frame. Dat gaat zeker op voor fietsen met een middenmotor. Hoezo is fietsen dan goed voor het milieu?

Het Pendix systeem is modulair opgebouwd en is dus ook modulair te vervangen. Of sterker nog: Je haalt het systeem van je fiets af en zet de originele trapas terug en je fiets is weer in originele staat.

Minpuntje voor Pendix op het gebied van duurzaamheid: Revisie van de accu is niet vrijgegeven aan derden (deze info is van enige tijd geleden). Helaas is dit van toepassing op de meeste merken.

Is het systeem duur? Ja, het is veel geld. Feit is dat de kwaliteit uitzonderlijk goed is. Een vergelijking met een kant en klare elektrische fiets van die prijs gaat zeker niet op. Bovendien kun je het systeem laten monteren op de fiets van je keuze. Je zit niet vast aan keuzes die de fabrikant voor je maakt.

Ik ben er van overtuigd dat ik, met regelmatig onderhoud, nog jaren kan genieten van mijn fiets met Pendix.

JeWe