Test: Schwalbe binnenband van kunststof

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-schwalbe-binnenband-van-kunststof/

Ik ben benieuwd naar een vergelijking met latex bibas in plaats van butyl.

Latex binnenbanden zijn inderdaad veel soepeler dan butyl, maar ook zwaarder. Niet te vergelijken met de Aerothan binnenbanden. Montage is ook niet zo makkelijk. Ik heb pas ca. 100 km ervaring, dus nog niets te zeggen. Ongelofijk licht. Fiets wordt in een keer 150gr lichter.

De binnenband zit opgesloten in de buitenband. Ik betwijfel of de soepelheid van de binnenband veel gaat uitmaken voor het rijgedrag of het comfort. In mijn bescheiden ervaring is het toch de buitenband die dat bepaalt. En ja, ik heb latex binnenbanden gebruikt, ook in (peperdure) tubes.

Een poly-urethaan binnenband was er in de jaren 80 trouwens al op de markt. Merk weet ik niet meer. Vrijwel onverwoestbaar volgens de fabrikant. Ging toch lek en het was een crime die met de speciale meegeleverde lijm te repareren. Was ook niet gemakkelijk om te leggen trouwens.

Kortom, ik rijd gewoon op butyl binnenbandjes. Spotgoedkoop, gemakkelijk te repareren en met de juiste buitenband ook niet snel lek.

Je kunt het verschil meten. Ik kan het ook niet constateren. Zijn kleine verschillen. Vast staat dat fietsen zonder binnenband (tubeless) minder rolweerstand geeft, zelfs met een lagere bandenspanning. Maar die plakrommel van de latex melk die na een paar maanden keihard is geworden, is wat mij betreft de reden om nooit meer te herhalen.

Voor die prijs koop je 5 gewone binnenbanden.

Je hebt gelijk, maar een hobby kost geld…

Latex binnenbanden en tubeless (buitenband zonder binnenband maar met vloeibaar latex) hebben duidelijke nadelen. Dat heeft deze binnenband niet (als de claims van Schwalbe kloppen).
Ik ga het plakken nog testen.
Ik merk ook geen verschil. Uiteindelijk is het fietsgedrag een optelsom van heel veel kleine factoren.
De prijs is nog wel hoog. En kan vast nog wel naar beneden. De winst is vast groter dan bijvoorbeeld investeringen in een lichtere frame.
Een test van de vergelijkbare Tubolito staat op Tubolito Inner Tube Tests | Bicycle Rolling Resistance

Omdat een hobby geld kost moet ik gelijk maar de duurste oplossing kiezen? Rare redenering

Waarom lees je dat zo? Dat staat er echt niet! Het kopen van die duurdere band, met de aangeprezen kwaliteiten, is de hobby! En die hobby kost mij geld en dat vind ik prima!

Binnenbanden kopen is voor mij geen hobby, maar noodzaak. Rare hobby. Ik Plak reparatietape in mijn buitenband als extra anit-leklaag. Dat is een stuk goedkoper en minder lek.

@marcopfietse Helaas, de boodschap komt niet over. Laat maar zitten.
Misschien nog een poging: de (zelf opgebouwde hybride) fiets weegt al minder dan 10 kg en met die Aerothan binnenbanden gaat er nog eens 150 gr af. Dat vind ik leuk, hoef jij niet leuk te vinden…mag allemaal.

Let wel; die 150 gram (per wiel) is gewicht wat ook nog eens telkens op gang gebracht moet worden: roterende massa.

Minder gewicht in het wiel telt dubbel voor mijn gevoel.

Steeds meer winkels halen de Aerothan uit hun assortiment.
Omdat de produktiekwaliteit niet voldoende consistent is.
Maar als je een goed exemplasr hebt weten te bemachtigen, is het een fijne band.

Het lage gewicht van de Aerothan gast pas echt voordelen geven in combinatie met een carbonvelg, 20 spaken, en een hookless buitenband.
Niet bepaald de gangbare uitrusting van een woonwerkfietser.

Hoewel juist hij bij elk verkeerslicht het meeste voordeel van deze combinatie heeft.

Misverstand: dat is per fiets, niet per wiel. Butyl binnenband Schwalbe SV19a weegt 140gr. De Aerothan in dezelfde maat weegt 65gr.

Oh my bad - daar had ik overheen gelezen.