Test: speed-pedelecs


#1

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-speed-pedelecs/


#2

Eerder heb ik in mijn topic over de specialisatie van de speed pedelec markt al betoogd dat het verschil in aandrijving (achterwielmotor versus middenmotor) vooral ten gunste van de achterwielmotor heeft geleid waardoor merken zoals Stromer en Klever de grootste kans maken de speed pedelec markt te gaan beheersen: Speed pedelec, specialisatie van de markt als gevolg van regelgeving

Dat de ST2 nu goed uit de test komt verbaast mij dan ook niet, zelfs niet met een prijskaartje van over de 6.000 euro… Ik rij inmiddels ruim een jaar op een Stromer ST2s (bijna 13K km) en kan bevestigen dat met de fiets vrij eenvoudig 45 km/uur gehaald en volgehouden kan worden waardoor meerijden met autoverkeer op de rijbaan beter te doen is. Ik heb ook op de Klever X speed gereden en ook deze fiets heeft voldoende vermogen om 45 km/u te rijden. De ondersteuning voelt echter niet zo natuurlijk als die van de Stromer.

En ga je vervolgens op een fiets met middenmotor rijden dan heb je al snel het idee dat de fiets stuk is of dat je gezondheid achteruit gegaan is want opeens rij je met dezelfde inspanning slechts 35 km/uur. En dan is rijden tussen de auto’s echt niet prettig.