Test: speed-pedelecs

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-speed-pedelecs/

Eerder heb ik in mijn topic over de specialisatie van de speed pedelec markt al betoogd dat het verschil in aandrijving (achterwielmotor versus middenmotor) vooral ten gunste van de achterwielmotor heeft geleid waardoor merken zoals Stromer en Klever de grootste kans maken de speed pedelec markt te gaan beheersen: Speed pedelec, specialisatie van de markt als gevolg van regelgeving

Dat de ST2 nu goed uit de test komt verbaast mij dan ook niet, zelfs niet met een prijskaartje van over de 6.000 euro… Ik rij inmiddels ruim een jaar op een Stromer ST2s (bijna 13K km) en kan bevestigen dat met de fiets vrij eenvoudig 45 km/uur gehaald en volgehouden kan worden waardoor meerijden met autoverkeer op de rijbaan beter te doen is. Ik heb ook op de Klever X speed gereden en ook deze fiets heeft voldoende vermogen om 45 km/u te rijden. De ondersteuning voelt echter niet zo natuurlijk als die van de Stromer.

En ga je vervolgens op een fiets met middenmotor rijden dan heb je al snel het idee dat de fiets stuk is of dat je gezondheid achteruit gegaan is want opeens rij je met dezelfde inspanning slechts 35 km/uur. En dan is rijden tussen de auto’s echt niet prettig.

Interessant om te lezen wat die tien testers ervaren. Een stukje van 8 km is niet erg lang en het hangt er vanaf waar het parcours uit bestaat. Ik mis wel meer informatie bij de ‘verliezende’ fietsen, zoals bij de voordelen: de verende voorvork! Er staat alleen bij de Stromers als nadeel het ontbreken daarvan.
Zelf rijd ik met veel plezier de Kalkhoff Integrale met de fijne Alfine 11-speed. Ik ben gewend op mijn hybride gemiddeld 30 km/u te rijden en haal op de Kalkhoff een kruissnelheid van 43 km/u en dat kost me niet veel moeite. Meestal rijd ik op rechte stukken tegen de 45 km/u, maar in de stad natuurlijk langzamer. Misschien is de conditie van de testers niet heel sterk?
Ik gebruik mijn fiets niet elke dag, maar juist als je moe bent of op korte termijn heen en weer moet, 15 km heen en 15 km terug naar het werk.
Onderhoud en schoonmaken bij mijn fiets zijn echt heel eenvoudig en dat is een groot voordeel!

Om 43 km/h te fietsen met een 350 watt motor moet je zelf al met zo’n 250 watt meetrappen (zeker als je bedenkt dat het rendement van de alfine 11 in de hoogste versnellingen niet zo goed is). Dus je conditie is erg goed. Welke kruissnelheid je haalt met een 350 watt middenmotor is erg persoonlijk en kan je eigenlijk alleen ervaren door zelf een lange proefrit te maken.

Voordat ik een Stromer kocht heb ik op diverse speed pedelecs met middenmotor gereden, ook de Integrale, en geen van die fietsen beviel mij. Pas bij de Stromer kreeg ik het gevoel dat ik daarmee langdurig 40-45 km/uur kan rijden, met de middenmotorfietsen was het eerder 30-35 km/uur. Conditie van een zandzak uiteraard, zo vers uit de auto…

Het KAN (45 km/uur rijden op een 350 Watt middenmotor-SP) maar het is geen feest. Op een Stromer (500 Watt) heb je wel dat Superman-gevoel, die goddelijke hand in de rug die je met gemak 45 km/uur laat rijden. En op de rijbaan is dat wel zo veilig.