Test: Tworby ombouwset van 2 naar 3

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-tworby-ombouwset-van-2-naar-3/

Veel driewielers (niet allemaal) zien er wat oubollig uit. Kwam deze tegen op het web, nee geen ombouwset, kant-en-klare driewieler met een verrassend sportief uiterlijk:

Zo zijn er ook driewiel racefietsen (al dan niet voor aangepast wielrennen) en ombouwsets om van je racefiets een (niet elektrische) driewieler te maken. Zo’n ombouwset kun je natuurlijk ook voor elke sportieve fiets gebruiken. Best handig als je nog niet aan ondersteuning toe bent, maar wel problemen gaat krijgen met balans en stabiliteit.

@wolfman, de ene fiets heeft een dubbel voorwiel, de andere een dubbel schterwiel.
In welke situatie kies je voor de een of de ander?

Een dubbel achterwiel is technisch eenvoudiger.
Maar is dat ook altijd de beste oplossing?

Geen idee, ik hoor niet tot de doelgroep :wink:
Ik wilde alleen laten zien dat er op het gebied van driewielers meer mogelijk is.

Om goed in balans te blijven kan ik me wel voorstellen dat meebewegende wielen prettiger zijn (coureurs op driewielers hangen in bochten náást het frame om de fiets goed door de bocht te sturen) en de fiets met dubbelvoorwiel lijkt daarvoor een inrichting te hebben. Maakt de fiets wel weer zwaarder …

Als je googelt op ‘tricycle kit’ kom je genoeg ombouwsets tegen, voor zowel voor- als achterwiel. Nadeel alleen dat ze in Nederland slecht te verkrijgen lijken.