Test: universele telefoonhouder (9,99 euro)

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-universele-telefoonhouder-999-euro/

Ik (her)gebruik mijn oude Polar stuurhouders, officieel beodeld voor een (sport)horloge (wat uiteraard nog steeds kan) of je smartwatch. Deze bevestig je met twee tieraps of een O-ring elastiek. De grote grijze die je vroeger bij Sigma tellertjes kreeg om de boel te bevestigen zijn ideaal. Als de houder zit, kun je deze dus ook makkelijk verwijderen en het is vrijwel niet gevoelig voor afbreken. Het is deze houder, maar ook andere universele stuurhouders die je niet vastmaakt werken goed, bijvoorbeeld die van rubber Btwin van de Decathlon van 5,99.

Nou komt de truuc, je koopt een siliconen strap voor een smartphone en legt je telefoon op de horlogehouder en maakt hem vast. Deze bijv: https://nl.aliexpress.com/item/32739336008.html
Door de houder eronder zal de telefoon niet naar beneden kantelen en staat de achterkant niet bloot aan schokken die rechtstreeks vanaf het stuur komen.

Ik heb ook gekozen voor een houder van AliExpress. Inmiddels twee oplossingen voor verschillende fietsen. De meest recente zit op een racestuur:
1.webp (102,3 KB)

Ik heb bewust gekozen voor aluminium houders. De kunststof varianten vertrouw ik niet helemaal.

In de oorspronkelijke tekst van deze test was de prijs bij Fietstra €9,99. Die heeft al vrij snel na publicatie de prijs verhoogd naar €12,49 en daar komt nog €7,25 verzendkosten bij. TestKees adviseert om goed te googelen en je moet dan zoeken naar Air Vent Mount Dubbele C Type Fiets.

2 likes

Ik heb onderstaande mobielhouder voor op de fiets een weekje gebruikt (gekocht bij Fietsstra voor 12,49 + 5,99 verzendkosten). Hij voldoet niet, omdat hij onvoldoende grip op het stuur heeft. Met een klein beetje trillen kantelt de houder al. Ik begrijp dat eerdere versies met een schroef op het stuur geklemd werden, dat lijkt me veel steviger. Het zou goed zijn om die weer in het assortiment te krijgen.