Test van alle hippe 2-wielige elektrische bakfietsen

De huidige generatie elektrische bakfietsen verkoopt als warme broodjes. Ik wil er ook één! Ik heb ze dus maar allemaal getest in de afgelopen maand, en ik deel hier mijn ervaringen.

Mijn achtergrond is dat ik een fanatiek fietser ben, al mijn hele leven, zowel elektrisch als ‘normaal’, zowel op de weg als op het bospad. Ik heb een zoontje van 3,5, een baby en een middelgrote hond. De bakfiets gebruik ik voor alles: kinderen en hond halen en brengen, naar werk, boodschappen, langere tochten.

Ik testte de Gazelle Makki, de Urban Arrow, de elektrische Bakfiets.nl cargo bike long, de Babboe City Mountain en de Carqon. Verder bekeek ik uitgebreid de Riese & Müller Packster 70, maar daar heb ik maar heel even op gereden.

Nadelen/stommiteiten aan al deze fietsen zijn helaas al jaren dezelfde en gelden helaas ook voor de nieuwste ontwerpen: standaard zijn de gordels en de zitkussens zwart en dus in de zomer binnen 10 minuten veel te warm, veel regenhuifjes zijn niet goed bruikbaar met een kind op het extra bankje voorin, en bij alle fietsen zitten het stuur en de regenhuif elkaar in meer of mindere mate in de weg.
Nog steeds kun je in geen enkele van deze fietsen (allemaal Nederlands ontwerp!) een standaard boodschappenkrat neerzetten als er ook een kind in zit. De resterende ruimte op de vloer van de bak is dan bij sommige fietsen te kort en bij andere aan de voorkant te smal. Het gaat om een paar centimeter; jammer hoor!

Ik heb nu een Bakfiets.nl cargo bike long met achteraf ingebouwde Bafang voorwielmotor, en dat werkt op zich prima maar hij wordt nu wel echt oud (ik had hem al lang voordat we kinderen hadden) dus ik ben op zoek naar vervanging, en daarbij probeer ik meteen een paar nadelen van de Bakfiets.nl op te lossen. Ik wil vooral graag dat mijn hond er zelf in en uit kan stappen.

BAKFIETS.NL CARGOBIKE LONG STEPS
Bakfiets.nl Cargobike Long STEPS met enviolo naaf: Fietst zoals ik gewend ben. De enviolo naaf in combinatie met de Shimano motor is een fijne aandrijving, qua geluidsproductie is dit de middenmoot. De dikkere banden doen het comfort goed. Een groot voordeel van de wat lomp uitziende houten bak is dat een beetje thuisklusser er alles op en in kan monteren wat je maar kunt bedenken; er zijn zelfs mensen die een complete alternatieve bak maken. De bak van mijn fiets werd na 6 jaar weer en wind een beetje lelijk (vaal, niet gammel!), een nieuwe bak is gewoon verkrijgbaar en kost een kleine 300 euro. Er zijn ongelofelijk veel accessoires verkrijgbaar voor relatief redelijke prijzen. De standaard is nog steeds een van de beste; je krijgt de fiets er makkelijk op en af en hij staat als een huis. De zithouding is rechtop, ongeveer zoals je op de plee zit. Daarmee heb je een goed overzicht en uitzicht. Stuur en zadel zijn zeer vergaand verstelbaar; om het stuur te verstellen is gereedschap nodig. Bij onderhoud en reparatie van deze fiets is het fijn dat de meeste onderdelen gangbare fietsonderdelen zijn, zodat elke fietsenmaker er mee overweg kan. Alles wat je kunt kopen voor een normale fiets past dus ook gewoon op deze bakfiets. De veiligheidsgordels hebben een magnetische sluiting, dat werkt geweldig. Op vlak terrein is deze fiets nog goed te fietsen zonder ondersteuning. De instap voor de fietser is bij deze fiets de laagste van allemaal, en dat is prettig.
Maar er zijn ook nadelen. Als je met enige snelheid over een onverwachte korte hobbel of dikke tak rijdt wil de standaard wel eens uit klappen omdat die omhoog wordt gehouden door een magneet. Ik heb het hier wel over bijna-ongeluk klappen. Dat uitklappen is nooit gevaarlijk maar wel irritant. Zoals ook bij sommige andere fietsen van dit type wordt de stuurhoogte vooral bepaald door de lengte van je kinderen, als het stuur te laag staat stoten ze hun hoofd er steeds tegen. De rugleuning is te kort waardoor zonder aanvullende maatregelen de gordels steeds van de schouders af glijden bij kinderen boven de circa 2 jaar. Een oplossing is om het bankje eruit de halen en het gordelslot te monteren aan de bodem, de kinderen zitten dan op de bodem en dat gaat eigenlijk prima. Zelf in- en uitstappen is voor kinderen wel te doen, maar niet ideaal, mijn hond komt er zelf niet in. Er is een hondenluikje verkrijgbaar als accessoire maar helaas geen kinderdeurtje. Met deze bakfiets en een extra bankje kun je zeven (ja echt!) kinderen vervoeren: 4 in de bak, 1 in een peuterzitje aan het stuur en 2 achter elkaar in zitjes op de bagagedrager.
Hij ziet er temidden van alle nieuwere broertjes en zusjes niet zo flitsend uit, maar over alles is goed nagedacht en bij alles is gekozen voor degelijk en praktisch. Ook de verkrijgbare accessoires zoals de huifjes zijn oerdegelijk en doordacht. Uitzondering is het optionele slot-oog, dat lijkt handig maar is veel zwakker dan het gemiddelde slot, niet aanvinken dus. De maxi-cosi oplossing van Steco neemt ruim de halve bak in beslag, zelfs als er geen maxi-cosi in zit. De andere maxi-cosi oplossing neemt het hele bankje in beslag. Beide dus niet echt ideaal.
De bakfiets.nl is vooral heel degelijk, vriendelijk geprijsd en veelzijdig. Wat er niet op zit kan niet kapot, en wat wel op deze fiets zit kan eigenlijk ook niet kapot. Je kunt deze fiets naar hartelust aan (laten) passen voor allerlei doeleinden.
De Classic uitvoering heeft roestvrijstalen spatborden, een bagagedrager en smallere banden, de wat hippere Cruiser heeft brede banden, bredere meegelakte spatborden en leren accenten en mist een bagagedrager. Beide kosten ongeveer 4300 euro met Enviolo naaf en schijfremmen. Tel daar 375 euro bij voor een cabriohuif en een afdekzeil. Bagagedrager: 58 euro. Er is keus uit veel verschillende kleuren, mat, glanzend en metallic. Deze fietsen worden met de hand gebouwd in Nederland.

GAZELLE MAKKI
Gazelle Makki Load: Een nieuwkomer, en een heel innovatieve bakfiets! Wordt standaard geleverd met enviolo naaf en onderhoudsvrije riemaandrijving. De bak is vrij hoog en ook vrij hoog van de grond. Kinderen kunnen er gemakkelijk zelf in en uit door de uitsparing en het extra treetje daaronder; een simpele maar geniale oplossing. Alles wat je er toch in moet tillen til je er gemakkelijker in dankzij diezelfde uitsparingen. De bak is hoog genoeg voor een 3-jarige en vrij ruim. Een slaapje doen onderweg is daardoor een stuk prettiger dan in de bakfiets.nl en de urban arrow waarin een slapend kind voorover in zijn gordel hangt als een slappe pop. De standaard is echt geweldig, stabiel op elke ondergrond en licht te bedienen. De Bosch Performance motor is krachtig genoeg om gemakkelijk lekker door te fietsen en is zo goed als stil. De zithouding is ietsje sportiever dan bij de UA en de bakfiets.nl waardoor je iets gemakkelijker kracht kan zetten. De instap is ongeveer even hoog als bij de Urban Arrow, iets hoger dan bij de bakfiets.nl en de Babboe. De accessoires zijn goed doordacht en van behoorlijke kwaliteit, de prijzen zijn gemiddeld. De bak en de bankjes zijn niet zwart maar lichtgrijs (hehe, eindelijk) dus worden die niet al te heet. Helaas zijn de gordels wel zwart, en het huifje ook. Door de voorvering kun je zonder stress op topsnelheid over de klinkers en kinderkopjes knallen. De bak is net als bij de Urban Arrow van schuimplastic gemaakt maar deze lijkt wat beter bestand tegen honden en peuterende vingertjes, het lijkt of er een andere toplaag op zit. Het stuurhoogte-kinderhoofdjes probleem is kleiner bij deze fiets dan bij de UA en de bakfiets.nl doordat de kinderen dieper in de bak zitten, de gordeltjes zitten daardoor ook beter. Een maxi-cosi adapter heb ik nog niet gezien maar schijnt er wel te zijn. Er zit standaard een uitstekende bagagedrager op. Als je alles optelt wat je sowieso wilt hebben (fiets+afdekzeil+regenhuif+bagagedrager) kom je erachter dat de Gazelle gunstig geprijsd is. De kwaliteitsindruk is net iets minder onverwoestbaar dan bakfiets.nl en urban arrow maar is absoluut goed. De Gazelle heeft een klein simpel Bosch Purion display waardoor het midden van je stuur vrij blijft voor bijvoorbeeld een Garmin of een telefoonhouder. Het is niet afneembaar en dat vind ik een voordeel want dan vergeet je het niet, hoeft het niet in je zak en wordt het er niet af gejat. De fiets is relatief goed te rijden met uitgeschakelde motor.
De Gazelle heeft maar weinig nadelen. Het regenhuifje komt op mij wat ‘over-engineered’ over, ik ben benieuwd hoe die zich op termijn houdt. De huif is aan de achterkant altijd open. Voor de wat kleinere fietsers zou het wat lastiger kunnen zijn om de fiets staand en lopend in evenwicht te houden omdat de bak wat hoger geplaatst is. Daar staat tegenover dat de standaard juist de gemakkelijkste is van allemaal. Verende voorvorken rijden lekker maar kunnen kapot. Sommige mensen vinden het design van deze fiets lelijk.
De Gazelle is een moderne, goed doordachte bakfiets die het moet hebben van zijn standaard, van de ruime, hoge, innovatieve bak en een mooie standaarduitrusting (Enviolo naaf, riemaandrijving) voor een relatief gunstige prijs. Voor net geen 5000 euro heb je een Makki met dekzeiltje en regenhuif.

URBAN ARROW FAMILY
De Urban Arrow met schijfremmen en Bosch Cargoline motor: wie kent hem niet; de Urban Arrow is overal. Ik zie deze fiets als de meest rechtstreekse concurrent van de bakfiets.nl omdat het ontwerp qua verhoudingen en zitpositie het meest overeenkomt. De voor- en nadelen zijn ook het meest vergelijkbaar.
De Bosch Cargoline motor is loeisterk, je kunt er gewoon mee wegfietsen in de hoogste versnelling. Maar is dat echt nodig? Deze motor maakt veel lawaai, te veel vind ik. Ik zou kiezen voor de versie met de Bosch performance motor, die is heel veel stiller, gaat zuiniger met stroom om en is sterk zat (65 Nm max vs 85 Nm voor de Cargoline motor).
De Urban Arrow is bijna volledig gemaakt van aluminium. De bak is van fietshelmen-schuimplastic (EPP) en heeft een aluminium plaat met gaatjes erin als bodem. Door dat laatste is de indeling van de bak toch behoorlijk veelzijdig en kun je er van alles in monteren. Ik vind de bak van deze fiets niet geschikt voor honden; die beschadigen het schuimplastic gemakkelijk met hun nagels. De standaard is bijna net zo goed en gemakkelijk bruikbaar als die van de bakfiets.nl en is iets eleganter. Er zijn vele accessoires verkrijgbaar. De instap is laag, de fietshouding is rechtop, ongeveer net zo als bij de Bakfiets.nl. Waar het hem precies in zit weet ik niet maar ik vind deze fiets, op een of andere manier heel lekker zitten en fietsen. Een mooi accessoire is de (dure) regenponcho die aan de beide regenhuifjes kan worden vastgemaakt. Ik denk dat dat heel fijn is tijdens een flinke stortbui. Ik vind persoonlijk de Urban Arrow een van de elegantere bakfietsen om te zien.
Nadelen van de Urban Arrow vind ik de wat krappe bak door de dikte van het schuimplastic. De accessoires (met name de huifjes) zijn goed doordacht maar wel duur en kwalitatief niet op het niveau dat bakfiets.nl levert. Ook bij deze fiets is de rugleuning te kort voor kinderen van 3 jaar en ouder. Het comfort in de bak is matig doordat de fiets geen vering heeft, de banden niet heel breed zijn en het frame super-stijf is. De baby heeft het toch wel goed want de maxi-cosi adapter is geveerd. De Urban Arrow fietst zwaarder dan de bakfiets.nl met uitgeschakelde motor maar het is nog wel te doen.

De Urban Arrow: wie kent hem niet? Het blijft een goed ontwerp, en deze fiets is vooral heel geschikt voor het vervoeren van 2 of drie kleine kinderen. Voor een exemplaar met de stille Performance motor, 400Wh accu, huifje, dekzeiltje, bagagedrager en vloerkleedje (wel echt nodig bij deze fiets) betaal je ongeveer 6000 euro. De extra-accu-optie kost 320 euro plus een accu. Het zou wel eens kunnen dat deze fiets een slimme investering is, want de restwaarde en verkoopbaarheid zijn gezien de internationale bekendheid en populariteit waarschijnlijk prima.

BABBOE CITY MOUNTAIN
De Babboe City Mountain is vriendelijk ogende en lekker fietsende bakfiets. De motor is krachtig (70Nm) en behoorlijk stil. De instap is prettig laag. De huif vind ik kwalitatief niet 100% overtuigend maar hij ziet er leuk uit (geeft het zijaanzicht van een koets) en is praktisch en lekker ruim; hier geen problemen bij een groter kind op het optionele tweede bankje, heel goed bedacht! De zitpositie voor de fietser is ongeveer zoals op de WC, rechtop dus en met de trappers vrij ver voor je. Niet ideaal om kracht te zetten, laat staan uit het zadel komen om op de pedalen te staan. Dit klinkt negatief, maar toch fietst hij zoals gezegd echt opvallend lekker. De maten van de bak zijn gemiddeld. Bij Babboe kun je kiezen voor een bak en kussentjes in een lichte kleur! De prijs is niet verkeerd maar is zonder bagagedrager (49 euro). De accessoires zijn ook wat voordeliger dan gemiddeld. Heel goed vind ik de genoemde regenhuif, maar ook het afdekzeil valt positief op doordat er twee baleinen in zitten die het zeil licht bol gespannen houden zodat er geen plas water in ontstaat en het ook geen groot probleem is als er eens een gaatje in het zeil komt.
Nadelen kent de Babboe ook. Het grootste minpunt vind ik de standaard. Die is heel basic, zwaar in het gebruik en bungelt onder de fiets aan zijn veren als hij is opgeklapt. Op een harde ondergrond staat de fiets er stevig op, op een zachte ondergrond zakken de twee pootjes gauw een stukje weg en is de fiets niet meer stabiel. Er zijn heel wat goed gedocumenteerde verhalen op internet van framebreuk bij Babboe (niet alleen bij de City) door doorroesten van binnenuit. Ik heb niet kunnen achterhalen of dat heeft geleid tot aanpassingen bij de huidige modellen. Zelf in- en uitstappen is voor honden en kinderen niet gemakkelijk. De multiplex bak is niet van de kwaliteit van bakfiets.nl; ik zou die van Babboe direct preventief in de pantserlak/scheepslak/epoxy zetten. Babboe kiest net als bakfiets.nl voor de functionele, veilige maar lompe maxi-cosi oplossing van Steco die ruim de halve bakfiets inneemt, ook als de maxi-cosi er niet in zit. De rugleuning is ook hier eigenlijk te kort voor kinderen van 3 jaar en ouder. Babboe wordt alleen verkocht via Babboe zelf en via de winkels van Juizz. Babboe heeft geen fantastische reputatie als het gaat om service en de afhandeling van garantiegevallen. Riemaandrijving is niet leverbaar.
Bij Babboe krijg je een leuke en lekker fietsende bakfiets voor niet schandalig veel geld. Deze fiets valt bij kinderen steevast in de smaak, evenals de leverbare kleurige accessoires. Als je goed kijkt kun je wel ontdekken waarop is bezuinigd, maar voor de echt wezenlijke zaken zoals de motor en accu is gekozen voor topkwaliteit. In vergelijking met de concurrentie is de prijs niet slecht voor het gebodene. Gezien de relatief schappelijke prijzen van de accessoires. Voor 4250 euro heb je een City Mountain met ongeveer alles erop en eraan.

CARQON
De Carqon is de sportiefste en de hipste van het stel. Hij heeft een flinke bak met een diepe bodem en een hoge wand. De grootste bijzonderheid is dat er een deurtje in de zijkant van de bak zit. Kinderen en honden stappen er zo in, ook geholpen door de lage bakvloer. Alle kinderen vinden het deurtje geweldig leuk, en vinden het ook fijn dat ze zelf in en uit kunnen stappen. Als je met deze fiets onderweg bent denk je meteen: was dit nou zo moeilijk? Waarom heeft niet elke bakfiets de optie voor zo’n deurtje? Het is een zegen, en het ligt zo voor de hand! Het deurtje zit goed dicht en kan dubbel worden vergrendeld. Deze bakfiets heeft een relatief sportieve zit en hij fietst heerlijk, vooral ook op de lange afstand. De vering vooraan in combinatie met het grote achterwiel en brede banden zorgen voor een zeer hoog comfort. Het voorwiel wordt gestuurd via kabels in plaats van een stuurstang waardoor het naar beide kanten bijna haaks kan worden gestuurd, dat is handig bij keren en parkeren van de fiets. Als optie kun je op deze fiets een tweede accu laten monteren, de fiets gebruikt de beide accu’s dan gelijktijdig, alsof het één grote accu is. Ook wat oudere kinderen zitten uitstekend, de rugleuning is hoog genoeg om tijdens het fietsen een slaapje te kunnen doen. Door de lage bodem van de bak biedt deze fiets relatief veel ruimte om de stuurhoogte naar wens in te stellen zonder de kinderen voor het hoofd te stoten. De Maxi-cosi oplossing is top: stevig, makkelijk te monteren, goed geplaatst en neemt bijna geen ruimte in als de maxi-cosi er niet in zit. De remmen zijn waanzinnig goed en prima te doseren. De regentent is behoorlijk ruim en biedt net genoeg plaats aan een niet al te groot kind op het extra bankje.

Maar ook de Carqon is niet perfect. De fiets is ronduit duur. Het optionele zitkussentje is niet echt nodig, is gitzwart, stelt echt niets voor en is schandalig geprijsd op 89 euro. De bagagedrager kost ook 89 euro, is een optie, is niet mooi en kan maar 25 kilo dragen. De instap is duidelijk hoger dan bij de andere geteste fietsen. Het (mooie) aluminium frame is heel grof gelast en de lasnaden lijken niet of nauwelijks afgewerkt. Kwalitatief verder niks mis mee, en wellicht is het bedoeld als design-feature, maar op een techneut zoals ik maakt het laswerk een slordige indruk die niet past bij de prijs. De stuurkabels (4 stuks) moeten elke 2 jaar preventief worden vervangen en dat kost ongeveer 100 euro (12,50 euro per kabel plus arbeidsloon). Stuurstangen zoals op de andere bakfietsen zijn nagenoeg onderhoudsvrij en gaan normaliter even lang mee als de rest van de fiets. De loeisterke Bosch Cargoline motor maakt (te) veel herrie. Fietsen met uitgeschakelde motor is verrassend zwaar en dus zeker geen pretje. Het deurtje rammelt soms lichtjes en dat zal met de jaren wel wat erger worden; ik vond dit niet storend en op een beetje fatsoenlijk wegdek rammelt er niks. De bak en bankjes zijn gitzwart dus snel te warm in de zon, en krasgevoelig. De buitenkant van de bak is bekleed met zilvergrijs folie (wrap) die extreem krasgevoelig is, en erg duur om te vervangen. Ik vrees dat de gemiddelde Carqon er daardoor al snel afgetrapt uit ziet. Maar het grootste pijnpunt is de standaard. Daar is gewoon niet goed over nagedacht. Door de lage bakbodem hangt de standaard ook laag en je hoeft echt geen stuntpappa te zijn om de standaard aan de grond te rijden in een bocht. Dat is best een beetje gevaarlijk en verpest ten dele de sportiviteit die de fiets zo graag wil uitstralen. De bediening van de standaard gaat zwaar en onhandig en op een zachte ondergrond staat hij niet stabiel omdat de twee pootjes in de grond zakken. Op een harde ondergrond staat hij goed stevig.
Als puntje zonder waarde-oordeel: de bak is ruim (vooral breed) en dikwandig. De fiets is daardoor als geheel duidelijk breder dan de andere geteste fietsen.

Samenvattend is de Carqon een zeer aantrekkelijke bakfiets met helaas twee echt grote bezwaren (de standaard en de folie) en hier en daar een twijfelachtig niveau van afwerking. Voor een complete fiets met dekzeil, huifje en maxicosi-adapter ben je ongeveer 6000 euro kwijt met één 400Wh accu. De extra-accu-optie kost 200 euro plus een accu.

RIESE & MÜLLER PACKSTER 70
Het gaat hier om de huidige, recent ge"introduceerde Packster 70. Ik kwam likkebaardend op deze fiets af: mooi design, Riese en Muller staan bekend om hun kwaliteit, vakmanschap, ergonomie en creatieve oplossingen. Maar helaas: de Packster 70 vond ik een grote teleurstelling. De fiets rijdt lekker en straalt kwaliteit en design uit. De standaard is top. Bij deze fiets is duidelijk nagedacht over het fietsstuur-kinderhoofdjes probleem, waarvoor hulde. Maar:

De prijs voor de eenvoudigste uitvoering met Enviolo naaf is 6250 euro. Je krijgt de bagagedrager er dan gelukkig bij, maar voor werkelijk ALLES wat je verder wilt moet je diep in de buidel tasten. Standaard is de bak leeg. Het eenvoudigste bankje kost ruim 200 euro. Een maxi-cosi kan er niet in, het speciale babyzitje kost 125 euro (en waar moet je die maxi-cosi dan laten?). De niet erg indrukwekkende regenhuif kost 300 euro en een heel simpel afdekzeiltje 82 euro. Er zit geen enkele voorziening op de bak die kinderen en honden helpt om zelf in en uit te stappen. De bak is niet al te ruim. De accu is weggewerkt in de bak, er kan ook een tweede in worden geïnstalleerd; behalve het iets lagere zwaartepunt is dat vooral onhandig. Het voorwiel wordt met een kabel gestuurd via een onnodig complex systeem dat ruimte in de bak inneemt.
Wil je dus een complete Packster 70 dan ben je minimaal 7000 euro kwijt. Zelfs bij Carqon heb je voor die prijs een full-options fiets met een tweede accu.
De vorige generatie Packsters van R&M waren realistischer, en op punten verrassend anders. Deze fiets is vooral heel duur en complex, en je krijgt daar helaas geen extra gebruiksgemak, mogelijkheden of fietsplezier voor terug. Ik kan echt geen reden bedenken waarom iemand het extra geld voor deze fiets zou neertellen; hij blinkt eigenlijk nergens in uit.

…DUS WELKE GAAT HET WORDEN?
De no-nonsense degelijkheid en veelzijdigheid voor een goede prijs van de bakfiets.nl?
De Carqon met het deurtje en met zijn comfort? Of de voordeligere, stillere Gazelle waar de kinderen ook zelf in kunnen stappen? Of toch die elegante allemansvriend, de Urban Arrow? Ook de Babboe heeft zijn charme met een vriendelijke prijs, leuk uiterlijk, ruime huif en de leuke accessoires en kleurtjes.

Ik ben er nog niet uit, ik houd jullie op de hoogte.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan om zijn keuze te vergemakkelijken. Ik sta altijd open voor aanvullingen, verbeteringen en ander commentaar.

8 likes

Bedankt voor je uitgebreide testverslag! :smiley:

Uitgebreide post, waar veel research aan ten grondslag ligt. Bravo!

Heel goede voor een artikel in de Vogel Vrije Fietser en onder “Nieuws” denk ik. Wat foto’s erbij en klaar!

1 like

Al een keuze kunnen maken?

Bedankt voor de goede tips en overzicht.

Ik ben zelf op zoek in het zelfde segment van “hippe 2 wielige bakfietsen”

Hier in Vlaanderen zie je de Baboe en bakfiets.nl fietsen veel minder. In mijn omgeving zie ik heel vaak de E-bullit van Harryvs Larry en uiteraard de Urban Arrow. Voor mijn lijst stonden ook de Carqon, de Packster 70, de Cube Cargo Hybrid en Gazelle makki.

Na enkele testritten kom ik vrijwel op diezelfde conclusies uit.

E-bullit

Rijdt lekker sportief, ziet er heel stoer en “urban” uit, stuurt heel soepel en reageert snel. Jammer dat de canopy, de bak zeg maar, nogal klein is, de dochter van 3j zat er niet al te comfortabel in zei ze. Er is tevens geen model met vering beschikbaar wat voor de vlaamse wegen toch een must is voor mij. De motor was de Shimano steps en deze was redelijk stil en kon zich best redden in de stad, de fiets is redelijk licht en de rijhouding maken dat kracht zetten vlot gaat. Een vinnige stadsfiets.

De Urban Arrow

Ook in Belgie is dit veruit de meest verkochte bakfiets, hij rijdt relaxed en rustig, de sturing is niet van de gevoeligste maar dat past bij de rijstijl. De bak is voor mij de meest praktische voor kids. De meeste mogelijkheden om aan te passen en mee te groeien met de kids. Helaas is ook hier is geen vering beschikbaar, echt een zonde want dat maakt dat de kids best wel wat te verduren krijgen op onze wegen. de testfiets had de Cargoline motor en ik ben aangenaam verrast, zelf rij ik al ong 13000 km met een performance line motor en het koppel van de Cargoline compenseert het zware gewicht van de bakfiets helemaal. Je hoort de motor, dat kan je niet ontkennen maar persoonlijk niet stoorde mij dat minder.

De Carqon

Een telleurstelling, ik had enkele reviews gezien en gelezen en had dus wel wat verwachtingen. De kabelsturing was vrij zwaar, het leek er op dat er een rem op het stuur stond en de fietsenmaker verzekerde me dat dit zo hoorde, het gewicht van de fiets maakte dit nog wat erger. Als de regenhuif gemonteerd is kan je het display niet meer zien. Tevens komen je handen tegen de randen van de huif in strakkere bochten. Dat hier niet beter over nagedacht is, is onbegrijpelijk. Het deurtje is heel leuk gevonden maar de fietsenmaker vertelde me dat de hij er al 2 fietsen een nieuw slotje moest geven, dus dat getuigd ook niet van de beste kwaliteit. Tot slot, de standaard, mens lief, bij een sportievere bocht raakte hij meermaals de grond en zakte hij op de losse steentjes in de grond. Om hem op of af te zetten moet je echt al je gewicht in de strijd gooien. Dat is echt niet wat het moet zijn voor een fiets van die prijs. Een goed concept maar de uitwerking is niet goed.

De Packster 70 van Riese und Muller

Sportieve rijstijl met een aangename sturing, hij heeft alles wat ik op een bakfiets wil. De bak is groot en ruim en toch kleiner in vergelijking met de UA, de plaats waar de batterijen zitten maakt dat de kids hun voetjes echt tegen mekaar moeten zetten, de kids zie ik er in eerste instantie niet dadelijk zelf in klimmen, een beter gat in de box kan dit al goed verhelpen, de standaard is op 1 na beste van deze test. Hij reed zeer stabiel door het lage zwaartepunt. Helaas is hij echt wel duur, hij is 1,5 keer de prijs van andere modellen hier beschreven. Dit houd me toch echt wel tegen.

De Gazelle Makki load

Een rechte fiets positie wat een beetje ligt tussen de UA en de Packster. Reed lekker gezapig zonder complexen, de bak is volgens mij lekker praktisch omdat de uitsparing echt een leuke instap is voor de kids. De mogelijkheden van de bak zijn groot en het is eens een andere kleur dan altijd die zwarte bak. De standaard is veruit de beste van de test, heel gemakkelijk om hem erop te zetten en als je hem moet inklappen kan dit door een andere hendel in te duwen waardoor hij nooit zelf van de standaard zou kunnen vallen, zeer goed over nagedacht. Het min punt hier is voor mij de motor, een performance line is de minimum voor een bakfiets. Deze zet je op een gewone e-bike van 25kg maar toch niet meer op een fiets van 45kg. Vaak kwam ik die extra 20Nm van de Cargoline te kort. moest Gazelle met een upgrade komen zou ik deze fiets bovenaan de lijst plaatsen.

De Cube Cargo hybrid

Veruit de meest sportieve fiets, de houding heeft het meeste weg van een heren fiets en sturing is recht toe recht aan. Reed heel stabiel en de Cargoline motor deed zijn werk prima. Waarom Cube niet kiest voor een riem bij de Enviolo versie, ik heb het er het raden naar. De winkel had geen fiets met een kids pack op en hierdoor lijkt de bak wel echt onafgewerkt, de mogelijkheden voor kids zijn ook vrij beperkt blijkbaar. Moest ik in de markt zijn voor een puur cargo fiets dan was deze de keuze. Prijs en rijplezier bovenaan, jammer voor de kids oplossingen.

Hopelijk heb ik wat van mijn ervaringen kunnen delen en ben je al wat wijzer in de zoektocht.

Mooie reviews! Zelf hebben we net een Bakfiets.nl E-Cargobike Cruiser aangeschaft die tot nu toe prima bevalt. De nieuwe maxi-cosi drager van Steco (op de bodem, met ingebouwde vering) neemt inderdaad veel ruimte in de bak in beslag. Zeker als je ook de huif wilt gebruiken moet deze een aardig eind naar voren (richting het bankje) gemonteerd worden, waardoor daar niemand meer op kan zitten. Maar dat is voor ons nu geen probleem.

Een goedkoop alternatief is wellicht nog de Vogue Carry 2 met Bafang middenmoter en 468Wh accu. Hebben jullie daar ook naar gekeken?

Wat een nuttige gebruikerservaringen! Ik ga dit bericht gebruiken om meer bezoek naar het Forum te trekken in de Fietsflits, onze nieuwsbrief, in het kader van: hoe meer volk hoe meer vreugde! https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsflits/

1 like

Dit lijkt me ook een leuk fietsje: https://www.drbeykonline.nl/product/2050246/chike-family

Maar die heeft een wiel teveel.

1 like

Wellicht een optie voor mensen met een evenwichtsprobleem?

Bedankt voor je uitgebreide testverslag!

1 like

Leuk om je review te lezen. Wij hebben ook al vanaf 2007 een bakfiets(en) van bakfiets.nl. Voor het kratjelokaal.nl project heb ik de CargoBike L omgebouwd met een Christalite-motor en de bak vervangen voor een laadplateau. Zeven jaar heeft de fiets dienst gedaan met regelmatig rond de 100kg aan vracht; het frame is nog prima. Alleen de motor heeft het begeven…

Afgelopen winter heb ik weer een nieuwe Bakfiets.nl CargoBike gekocht. Nu de extra lange ‘Business’ versie. Op deze fiets kan ik makkelijk 20 bestellingen (kratjes van 30x40x35) tegelijkertijd meenemen. Het voordeel van een goed gebouwde stalen fiets is dat je hem kunt overbelasten zonder dat het frame breekt of scheurt. Staal veert veel makkelijker mee. Als ik er hele zware dingen op heb liggen, fiets ik gewoon wat minder snel en kijk ik goed uit voor hobbels en gaten in de weg.

Ik heb de fiets om laten bouwen met een extra klein verzet (Shimano 8 naaf met 33 tands voor en 22 tands achter) en een Pendix-motor. De Pendix motor werkt fantastisch en is super stil mits je een hoog traptempo aanhoudt. (Ik fiets zelf het liefst 70/80 rpm). De overbrenging is zodanig gekozen dat je in de eerste versnelling bij 60rpm minder dan 5km/u fietst en in de 8ste versnelling bij 80rpm, 25km/u rijdt. (Eindelijk gebruik ik die hoogste versnelling eens een keer…!)

Het voordeel van de Pendix motor is daarnaast dat je de accu’s ook op andere fietsen (met Pendix motor) kunt gebruiken en dat de Pendix motor erg energiezuinig is; met zware belasting en veel remmen en optrekken, fiets ik over de 60km / kWh. Overigens hangt er dan ook nog een aantal ritten een volbeladen CarlaCargo trailer achter de fiets; allemaal geen probleem voor de Pendix (mits je een fatsoenlijk traptempo aanhoudt!) De Pendix heeft geen display (dus dat kan ook niet kapot gaan en leidt niet af in het verkeer.)

Die ervaring wilde ik je even meegeven ter overweging bij je nieuwe aanschaf.

2 likes

Oja, en de totaalprijs van een Bakfiet.nl en een Pendix motor is aanzienlijk lager dan van bijvoorbeeld een UrbanArrow. Ik betaalde voor de combi slechts € 4037 (€ 3336 exbtw) inclusief 2 x 500Wh accu. Voor een UA met vergelijkbare mogelijkheden en een tweede accu, betaal je al snel meer dan € 6000

De Gazelle Makki is alweer van de markt verdwenen:

Terugroepactie Makki moeilijk te verteren voor dealer én consument

Wat handig dit topic! Er is maar weinig echt onafhankelijke en gedetailleerde informatie te vinden over elektrische bakfietsen. Ik heb zelf thuis voor de normale ritjes een Azor herenfiets en die bevalt heel erg goed en is na 6 jaar in weer en wind buiten te hebben gestaan nog steeds vrij van roest. Het enige nadeel is dat de fiets vrij zwaar is (gesoldeerd staal). Nu maakt Azor ook de Bakfiets.nl bakfietsen, dus die lijken mij kwalitatief erg aantrekkelijk, maar hoe zit het met het gewicht? Bakfiets.nl geeft zelf geen specificaties vrij…

Nog een nieuwkomer van Nederlandse bodem die mij wel interessant lijkt is de Lovens Explorer: https://www.lovensbikes.com/. Heeft iemand deze bakfiets al een keer in het echt gezien?

1 like

Nee, de Lovens Explorer (nog) niet gezien maar ik was wel benieuwd naar het bedrijf erachter.

Dat blijkt Optima Cycles te zijn, ook dealer van Dutch ID en FirstBike. Bovendien lijken ze ook de assemblage van Urban Arrow te doen.

1 like

Ah, dankjewel, die informatie had ik nog niet gevonden. Dat geeft hopelijk een indicatie van de kwaliteit van de Lovens bakfiets!

Fantastische review van het huidige aanbod, complimenten @sipelpomp. Uiteindelijk zijn wij gegaan voor de Gazelle makki na uitvoerig testwerk (beiden ook fanatieke fietsers). We hebben hier geen seconde spijt van gehad tot de terugroep actie vanuit Gazelle. De makki fietst fantastisch en is de perfecte middenweg voor het Nederlandse terrein in onze ogen. Laatste nieuws wat ik heb gekregen vanuit Gazelle zelf: de doelstelling is om een vernieuwde versie vd Makki voor einde 2021 weer aan te bieden aan klanten die Makki hebben ingeleverd. Wij beraden ons of we daar op willen wachten. Vroeg me af of er iemand al ervaringen heeft op dit forum met de Batavus Fier 2?

Nieuwsgierig: als de Gazelle Makki zo fantastisch rijdt, wat is dan de reden van de terugroep?