Test van alle hippe 2-wielige elektrische bakfietsen

Constructiefout in de stuurstang. Terugroepacties zijn meestal vanwege constructiefouten. Daar merk je als gebruiker natuurlijk niets van tot het fout gaat.

Vandaag even de Fier 2 getest. Helaas bevat de fier alle reeds genoemde minpunten. Behalve het stuur dat is goed in hoogte verstelbaar en frame om de bak aan de bovenzijde. Hierdoor is hij lekker stijf en stuurt strak. Helaas zwart bankje van hout (snel te heet in de zon). Moeilijk(er) van de standaard te krijgen, wel makkelijk op door het pootje. Sterke maar luide cargo motor die flinke batterij nodig heeft. Zelfstandig instappen door een peuter zie ik niet gebeuren via het kleine rode opstapje want de bak loopt taps toe naar onder waardoor je veel meer kracht moet leveren als kleine om over de bak te klimmen.
Onze conclusie: we wachten op de nieuwe versie van de Gazelle Makki (die we net hebben ingeleverd met pijn in het hart).

1 like

Inmiddels zijn de eerste demomodellen Lovens bakfiets bij dealers.

Niet echt mijn interessegebied dus wie voegt er als eerste een test toe? :wink:

Het lijkt toch niet zo makkelijk een goede, degelijke bakfiets te maken, de tweede fabrikant met problemen:

Inmiddels heeft Gazelle de oud makki klanten een update gestuurd waarin aangegeven wordt dat de levering van de aangepaste makki vanaf Q1 2022 zal plaatsvinden. Tevens is een illustratie van het vernieuwde ontwerp meegestuurd.
Voor ons kwam dit bericht te laat nadat er lang onduidelijkheid bleef vanuit Gazelle. wij hebben inmiddels net de nieuwe lovens Explorer geleverd gekregen. Eerste indruk is erg goed. Ik zal proberen een kort testverslag te uploaden binnenkort.

1 like

Heel graag, ik ben heel benieuwd hoe de Lovens bevalt!

Ik ben ook erg benieuwd hoe de Lovens bevalt, zeker ten opzichte van de Makki :slight_smile:

Wij hebben de lovens Explorer een aantal weken in gebruik en ik kan mijn eerste ervaringen delen.
Allereerst het grootste voordeel. Deze bakfiets fietst het fijnst van alle bakfietsen die we hebben getest. Zoals gezegd hadden wij eerst een Gazelle makki en daar waren we al erg tevreden over, maar de lovens fietst nog fijner. Dat is ook de reden dat we verkocht waren na de proefrit. De combinatie van kabelbesturing, stijf frame en verende voorvork zorgen voor een zeer direct gevoel. Waar de makki soms toch wat zompig aanvoelde in de bochten snijdt de lovens er strak doorheen. De kabelbesturing maakt ook een veel kleinere draaicirkel mogelijk, wat absoluut een groot voordeel is bij manoeuvreren op lage snelheid en parkeren.

De verende voorvork zorgt voor een comfortabele rit over drempels en oneffenheden voor je passagiers in de bak . Dit hebben we al bij de makki mogen ervaren en was voor ons weer een must. Ritjes op de urban arrow en batavus fier zonder verende vork bevestigden dit, wat een gestuiter.

Ander voordeel van de lovens is de verstelbaarheid van zowel zadel als stuur zonder gereedschap. Handig als de bestuurders niet even lang zijn. Dat zadel is overigens niet heel comfortabel op langere ritten. Mogelijk speelt daar de fietshouding (plee positie) in mee. Dat was op de makki wel fijner omdat de horizontale afstand tussen zadel en trapas kleiner was (iets sportiever).

Nog een klein pluspunt is het fraaie en afneembare Bosch kiox kleurendisplay. Afneembaar is niet per se een voordeel maar goed afleesbaar bij zon en in het donker. De ingebouwde statistieken en navigatie vind ik overbodig (navigatie is alleen een kruimelpad oftewel lijntje om te volgen zonder verdere details ga links of rechts). Handig is dat het display ook kan dienen als een elektronisch slot. Zonder dat specifieke display kan de motor niet geactiveerd worden. Dit is een Bosch feature en in te stellen via de Bosch e-connect app. De gedachte is dat het dieven moet ontmoedigen (deze functie kost overigens wel eenmalig 10 euro).

De Lovens komt in verschillende versies, de goedkopere versie heeft een nexus 5 versnelling en Bosch active line motor, de allerduurste een enviolo automatische versnelling met Bosch performance line. Wij vonden dat automatisch schakelen helemaal waardeloos overigens. In de praktijk zal je toch de trapfrequentie regelmatig willen wisselen en dat moet dan zeer omslachtig via de computer bediening. Na een middag testen werden we gillend gek en kozen voor de verder prima traploze enviolo naaf (vergelijkbaar met de makki)

Je kan de kleur van het frame en de nepleren bekleding van het bankje kiezen (zwart of bruin). Fijn voor hete zonnige zomerdagen maar ik betwijfel of de bruine kleur dan gaat helpen want het blijft nepleer wat gewoon erg heet wordt. De bekleding is dus wel luxer dan bij de makki, met comfortabele schuim voering.

Is het dan alleen maar goed? Nee ook deze Lovens heeft een aantal nadelen.
Te beginnen bij de afwerking, die vind ik duidelijk van minder niveau dan bij de makki. Dikke soms slordige lasnaden die het verder strakke frame aardig ontsieren in mijn ogen. De bak is minder diep en heeft geen handige uitsparing zoals de makki, wel een voetsteun maar daar kan mijn kleine nog niet over de bakrand mee klimmen, bij de makki was dat geen probleem.

De standaard kan toch echt niet tippen aan die van de makki. Ondanks de gasveer die het zeker een premium gevoel geeft heb ik al een aantal keer mogen ervaren dat die er op oneffen terrein er makkelijk van de standaard af loopt (zompig gras, grint). Bij de makki klikte de standaard vast zodat dit niet kon gebeuren, werkte fijner in de praktijk. Je krijgt de Lovens wel makkelijk op en van de standaard. Ik ga nog onderzoeken of de gasveer strakker ingesteld kan worden.

De magura remmen lijken niet echt bestand tegen het regenachtige weer in Nederland lijkt het want de dubbele pistons voor en achter blijven nu al hangen soms, na paar weken gebruik (vervelend geluid als de rotor aanloopt en niet gunstig voor levensduur, wel vreemd want Magura heeft prima reputatie op dat vlak).

De accessoires zijn bijna allemaal nog niet leverbaar en zijn behoorlijk aan de prijs, stuk duurder dan bij Gazelle. Wij moeten nog 3 maanden wachten op oa. de regenhuif, kinderzitje etc.

Voorgaande in overweging genomen vind ik de premium prijs die de Lovens explorer 65 kost slecht te verantwoorden. De Gazelle makki met vergelijkbare Bosch performance line 65nm kost €4800 (of soms minder, voor €4.500 via webwinkel geen uitzondering). Deze Lovens met vergelijkbare set-up kost maar liefst €5600. Dat verschil zie ik niet terug in kwaliteit van onderdelen of bouw. Wel even afwachten of de makki weer voor dezelfde prijs terugkomt.
Bottom line, de Lovens Explorer is een fijne maar dure bakfiets. Als de makki morgen weer te krijgen was dan zou ik die weer kiezen denk ik vanwege de gunstige prijs kwaliteit.

1 like

Bedankt voor de uitgebreide review. Fijn om zo meer te weten te komen over de gebruikerservaring van de Lovens tov de Makki. In ieder geval nog veel veilige kilometers toegewenst!

Ik heb sedert juni 2020 een Douze bakfiets. Zij waren eerst op de markt met de kabelsturing. De fiets is niet goedkoop. Je kan zelf de kleur kiezen uit alle RAL kleuren tegen een meerprijs. Ik koos voor het model met een bak van 60 CM. Ik hoef geen kinderen te vervoeren. Ik heb een zeil dat over de bak kan, zodat de inhoud beschermd is tegen de regen. En ook dat niemand hoeft te weten wat ik bij heb. 60 CM is groot genoeg voor 3 boodschappentassen. Ik heb meer dan 6500 km gereden. Ik haal op 1 batterij 105 km bij de laagste ondersteuning. De capaciteit van de batterij is 600 Wh. De motor is een Brose en heeft 90nm koppel. Ik heb voor een ketting gekozen en klassieke versnellingen. Deze werden na 1 jaar vervangen. Ik heb een Brooks zadel C67 wat bijzonder aangenaam fietst. Het is het eerste zadel van Brooks dat niet van leder gemaakt is, waardoor het beter geschikt is om buiten aan de weersomstandigheden te weerstaan. De fiets weegt 37 kg. Ik vind het een snelle en wendbare fiets. Het stuur en het zadel staan zo goed als op maximum hoogte, terwijl ik maar 1,80 m ben. Dus wie groter is, moet hier beslist aandacht voor hebben. Douze is een Frans merk. Misschien niet zo bekend, maar toch ook het overwegen waard.

Hallo! Ik wil binnen nu en enkele maanden een elektrische bakfiets gaan aanschaffen, en neig op dit moment naar de Gazelle Makki.

Wat ik mij afvroeg; Is er misschien iemand (@grsks ?) die de fiets door een brandgang achter het huis de tuin in moet krijgen? Ik heb het met een Urban Arrow kunnen testen, deze haalt de bocht met 1x kort optillen. Ik las echter dat de bochtstraal van de makki net iets groter is, en ook de bak is iets breder.

Is er iemand die hier misschien ervaring mee heeft? De brandgang zelf is 150cm breed (5 stoeptegels), en het tuinhek is 90cm breed. Bij binnenkomst in de tuin zit er aan een kant een schuur, en aan de andere kant is alle ruimte. Hieronder een snelle schets op een ipad, het zwarte gekras is dus de schuur :wink: Ik kan overigens aan beide kanten de brandgang in, ik weet al wel zeker dat de bakfiets ivm de schuur maar via een kant naar binnen en buiten zal kunnen.

als je de mogelijkheid hebt om van die ene deur een dubbele deur te maken, dus twee openslaande deuren, dan creëer je een doorgang van 2x 90 cm.
Ik verwacht dat de schutting uit delen van 180 cm breed is opgebouwd. Er bestaan ook delen van 90 cm breed. Dan houd je ruimte voor een 2e deur.

Dat gaat helaas niet lukken :frowning: Ik overweeg wel om de bestaande deur een 100cm deur te maken, maar hoop eigenlijk dat dit niet nodig is.

Interessant om jullie ervaringen te lezen. Ik kopieer even deels mijn review van een andere site, deels vul ik het aan.

Sinds eind 2019 rij ik op een Urban Arrow, inmiddels bijna 9000 km gemaakt.
Per jaar zijn we meer dan €400 kwijt aan reparatiekosten. Elke paar maanden is er wel iets.
De versnellingskabel is twee keer losgekomen. Toen moest ik hem in zijn eerste versnelling naar de fietsenmaker zien te fietsen, 5 km afstand. Dat heeft mijn man 's avonds dan maar lopend gedaan.
De remschijven moeten elk jaar vervangen worden, schijnt normaal te zijn, maar wel een dure grap! Daarnaast is het ook al 2x gebeurd dat één van de remmen het plots niet meer doet. Op dit moment is de rechter voor rem kapot. De fietsenmaker heeft geen tijd deze week, maar ik heb de fiets wel nodig. Ik ben 2x bijna gevallen, al rij ik extra rustig, maar als ik rem op het voorwiel slipt de fiets weg.
De regentent is na 2 jaar helemaal wit verkleurd, ondanks dat ik hem alleen gebruik bij regen en er eind van de dag afhaal en binnen zet. We hebben een nieuwe gekocht, zijn ze opeens €320 geworden! Ongeloofelijk. En toen ik daarna mijn regenponcho wilde gebruiken, bleek dat die niet meer aansluit op de nieuwe regentent. Het klittenband zit bij de nieuwe regentent een heel stuk verder naar voren. Nu moet ik dus ook een nieuwe poncho gaan kopen…
De (bekende) piepende remmen zijn bij ons tijdelijk verholpen sinds de vorige keer bij de fietsenmaker, maar het begint al weer toe te nemen.
Volgend jaar verkopen we deze en ga ik de Gazelle Makki uitproberen. Voor mij nooit meer Urban Arrow.
Ik vind dat de reparaties onder de garantie zouden moeten vallen. En dat er betere, kwalitatief hoogwaardige materialen gebruikt moeten worden. Dit is niet duurzaam. Ook moet er beter gewaarschuwd worden, vóór de aanschaf, dat er hoge jaarlijkse kosten aan zitten.

Onze vorige fiets was de Gazelle Cabby. Ik weet dat het geen eerlijke vergelijking is omdat die niet elektrisch was. Maar ik ben daar vrijwel nooit mee bij een fietsenmaker geweest.
Ander verschil: het bankje was breder. Mijn kinderen zijn gegroeid maar het bankje van de Urban Arrow is smaller. Dit leidt nog regelmatig tot ruzies.
Urban Arrow is niet bereikbaar voor klachten of garantievragen. Reageert niet op klachten. Mijn fietsenmaker doet zijn best, maar dit ligt gewoon aan de belabberde kwaliteit van de fiets.
Nog een minpunt: het piepschuim van de bak beschadigt enorm snel. Zie er bij veel ouders happen uit. Bij mij een paar gaten door stokken en speelgoed.
Laatste nadeel: om de boxcover en regentent er op te krijgen, heb je enorm veel kracht nodig in je handen. Mij lukt het altijd pas na meerdere pogingen en dat is in de ochtendspits niet bevorderlijk voor mijn humeur.

Misschien is de Carqon nog een optie.
Komt ook goed uit de test.

Wil je ook een link naar die test plaatsen?

https://fietstest.nl/

Mooie fiets winkel heb je Joopter123…