TieLight

Veiligheid op de fiets is een belangrijk feit dat vooral door jongeren wel eens wordt vergeten. Wij herkennen dit bij vrienden en familie en hebben hierdoor TieLight ontwikkeld. TieLight is een eenvoudig te monteren fietslamp die door middel van een tie-wrap vast gezet kan worden op elke fiets. Door de tie-wrap kan de verlichting niet vergeten, gestolen en verloren worden en kunnen alle branduren volledig gebruikt worden.

Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op http://tielight.nl

TestKees heeft in 2017 een grote koplampentest gedaan.
Hij concludeerde toen dat je voor EUR 40,00 betrouwbaar verlicht door de winter kon komen.

Ik vind het verschil tussen EUR 6.95 voor de Tielight en de EUR 40,00 van TestKees wel heel erg groot.
Mijn argwaan jegens de Tielight is niet op feitenkennis gebaseerd.
Maar betrouwbaarheid mag van mij wat kosten.

Knog heeft in 2015 een vergelijkbaar lichtje op de markt gebracht, voor een vergelijkbare prijs.
Het lichtje kon 600 meter ver schijnen volgens de fabrikant.
In Duitsland mag het desondanks niet als fietsverlichting worden gebruikt.
In NL mag dat wel, door het ontbreken van adequate regelgeving.
Maar dat neemt niet weg dat we als fietser recht hebben op goede verlichting waarmee we kunnen zien, en gezien worden.
Met een lampje dat alleen maar goedkoop is, is niemand gediend.

Ik zou graag van Tielight vernemen of zij voornemens zijn het RKF-keurmerk aan te vragen.

Het goedkoopste fietslampje van Knog waarmee je alleen maar wordt gezien kost EUR 20,00

We kennen allemaal televisiereclame met “dermatologisch getest”.
Zonder dat we te weten komen wat en hoe is getest.
De zin waarin Tielight verwijst naar een onderzoek, heeft overeenkomsten met die reclame.
Het onderzoek van TNS NIPO heb ik niet gevonden.
Maar in 2016 heeft een onverdachte bron RovZH ook verwezen naar dit onderzoek (helaas zonder internetlink).

Uit die perspublicatie blijkt dat TNS NIPO helemaal geen onderzoek heeft gedaan naar de groep jongeren dat met/zonder licht fietst.
De onderzoeksvraag was: ‘Gaan jongeren die in het bezit zijn van een rijbewijs beter om met fietsverlichting dan leeftijdsgenoten zonder rijbewijs ?
Uit het onderzoek zou zijn gebleken dat veel jonge automobilisten (18-30 jaar) ook wel eens zonder licht rijden.
En het is mogelijk dat in het onderzoeksrappport heeft gestaan dat 43% van deze specifieke groep met rijbewijs zegt dat niet uit onwil te hebben gedaan.

Maar dat is niet de groep fietsers die zonder licht rijden.
Ik kan ook onderzoek citeren waarin staat geschreven dat 86% van de fietsers zegt altijd met werkende verlichting te rijden.
En dan wordt de groep waar Tielight zich op richt plotseling een stuk kleiner.

Hierbij verzoek ik de mensen achter Tielight om hun bronnen voortaan goed te citeren.

Kennisbank Fietsberaad over fietsverlichting

Noot1:Bij het station Utrecht CS lijkt de helft zonder licht te rijden, omdat Utrecht een jatstad heet te zijn.

Noot2; een anonieme lezer van het onderzoek vatte de onderzoeksresultaten als volgt samen:
Dus als ik automobilist ben, erger ik mij aan fietser zonder licht en als ik fietser ben erger ik mij aan automobilisten die mij niet zien omdat ik geen licht heb.