Tikkende pedalen

Mede fietsers,

Ongeveer twee jaar geleden gingen de originele trappers stuk van mijn fiets (Batavus Apache). Sindsdien ben ik meer dan 200 euro kwijt aan nieuwe trappers en elke keer beginnen ze trappers te tikken. Ik heb ze gekocht van 6 tot 50 euro. Die van 6 euro begon na twee weken al en die van 50 binnen 6 maand. Ik word er gestoord van. In het begin tikken ze alleen maar en na een tijdje dan voel je het ook dat de trapper even blijft haken. Hoogstwaarschijnlijk schiet er een kogellager los.

Mijn vragen zijn:

  1. hoe kan dit keer op keer gebeuren?
  2. wie weet met welk trappers ik hier geen last meer van heb?
  • Ik ben vrij zuinig op mijn fiets en smeer hem geregeld
  • De fiets staat in de nacht in een geïsoleerde schuur en over dag op werk onder een afdak
  • Ik fiets ongeveer 30km per week zomers wat meer dan in de winter
  • afgelopen trappers gekocht bij lokale fietswinkels, merken BBB, Simson, Xlc en misschien nog een andere
  • Traparmen zijn niet verbogen en de trappers worden goed gemonteerd

Alle tips zijn welkom, bij voorbaat dank
Pascal

Dit heb je van je fietsenmaker vast al vaker gehoord: “Dat heb ik nog niet meegemaakt!”
Echt ook nog nooit gehoord. Maar dat helpt je niet. Mij ook een raadsel. €6,- is erg weinig (te) voor een paar pedalen, terwijl €50,- erg veel is. Ben je erg zwaar en gespierd? Gaan je kettingen ook gauw kapot?
Ik heb ook geen verklaring verder.
Het tikken in de pedalen is een signaal dat een of meer kogels kapot zijn.

Dat is knap vervelend, zijn elke keer beide kanten versleten of slijt links of rechter harder?

Wat betreft trappers zou ik gaan voor trappers met geïntegreerde lagers die afgesloten (sealed) zijn.

Hoi Pascal,

Ik kan drie mogelijke oorzaken bedenken:
-Je fiets nogal stampend. Daardoor krijgt het lager elke keer een klap.
-Je zet je voeten op de buitenkant van het pedaal waardoor alleen het buitenste lager belast wordt. (je kunt pedaalverlengers monteren om de pedalen verder naar buiten te brengen).
-Je schrijft dat je regelmatig smeert. Pedalen kun je alleen smeren door ze open te maken en er dan lagervet in te doen. Als je er iets inspuit werkt dat averechts. Je lost dan het vet op.

Ik weet niet hoe je dat doet bij zo weinig kilometers.
Hoewel de vergelijking niet helemaal op zal gaan heb ik van die fijne 2-zijdige SPD-pedalen van Shimano (kilkpedalen). Die leven erg lang. 30 euro per setje maar gewone pedalen zullen ze ook vast wel hebben.
Op mijn "nieuwe"Cube, gekocht eind 2016 zitten die. Die leven inmiddels al 40.000 km, waaronder twee trips naar Denemarken en eentje naar Polen. Op mijn oude Cannondale zat een setje dat het 16 jaar volhield. Pedalen smeren is niet nodig. Die zouden afgedicht moeten zijn zodat er geen vocht bij kan en het vet er niet uitkomt.

In aanvulling op @TestKees merk ik op dat meer en meer pedalen (ook click pedalen van Shimano) alleen nog aan de binnenkant (kant van de crank) een kogellager hebben. Het buitenste lager is dan een glijlager. Dus twee metalen oppervlakken met een portie lagervet. Ik kan niet bedenken hoe dit de beschreven slijtage heeft veroorzaakt, maar wou het toch even melden. Een ongewenste ontwikkeling naar mijn mening, overigens.

Ik gebruik nog steeds de originele ketting van goed 10 jaar terug dus die heeft er blijkbaar minder last van. Ivm sport heb ik wel redelijke gespierde bovenbenen en ik trap dan ook goed door.

Dat de goedkope het niet bijzonder lang volhoud is niets mis mee. Maar ook met een beetje kracht zetten zouden de duurdere het toch langer vol moeten houden dacht ik.

Dat smeren heb ik alleen bij de laatste twee setjes gedaan, je begint toch te twijfelen aan jezelf. Met dat smeren bedoelde ik meer de rest van de fiets.

Ik had wat korte filmpjes gemaakt want ik heb ook de vraag bij de fabrikanten gesteld. Al reageren die voor geen meter. Maar daarop zie ik dat mijn voeten midden op de pedalen staan. Ik trap over het algemeen wel stevig door. Ben redelijk sportief en de spieren in mijn benen zijn daardoor aardig ontwikkeld. Dat de goedkope pedalen dat niet lang volhouden kan ik inkomen maar de duurdere moeten dat toch aankunnen, in ieder geval dat zou ik verwachten.

Dat smeren bedoelde ik meer als algemenen onderhoud van de fiets, al heb ik het wel geprobeerd met de laatste twee setje, begon toch te twijfelen he.

Ja klikpadelen zijn niet echt handig maar zal eens kijken naar gewone shimano pedalen.

Op mijn 2019 Batavus Dinsdag Exclusive heb ik ook sinds een maandje of 2,3 last van een tikkend pedaal. Het kwam eerst sporadisch voor, inmiddels meerdere keren per week.

Ik heb er nu Ergotec 857 pedalen op gezet, eens zien hoe die zich houden. Het viel me overigens op dat deze pedalen vergeleken met een duurdere set van Union (SP-811) en een veel goedkoper B merk (Lynx) als enige geen ‘zanderig’ gevoel geven bij het draaien om de as? Edit; bij de Union is het 1 vd 2 trappers die dit heeft)
Ik heb in het verleden wel eens eerder een B merk setje gekocht bij een Action of Wibra oid ooit voor een kinderfietsje (dus dat boeide me niet zoveel) omdat daar 1 trapper echt moeizaam nog ronddraaide: daar was dat zanderige gevoel ook.

Is dat soms normaal dat je dat voelt? Kennelijk is het niet voorbehouden aan goedkope B merken (dat setje Union was niet de goedkoopste) Edit: de Ergotecs waren ook minder dan 10 euro zie ik net (adviesprijs is wel €21,90)

Edit2:
Ik zag trouwens bij de Union pedalen dat je de lagers zó kunt zien zitten. Lijkt me dat met deze open constructie dat er heel makkelijk vocht en vuil tussen de balletjes kan komen:

Nee, tikken is niet normaal. Kraken/zanderig gevoel ook niet.Oplossing: uit elkaar en smeren, maar niet alle pedalen kunnen uit elkaar. Vaak zijn er kogeltjes kapot en dan moet je vervangen. Maat kogeltjes is heel klein, ik dacht 5/32".

1 like

Oké dat is helder. Ik kan zo 123 niet zien hoe en of deze uit elkaar kunnen. Bovendien zijn ze nieuw dus dan ga ik dat niet zelf oplossen.
Deze trappers gaan dus retour.

Enig juiste om te doen.
Pedalen demonteer je, als het mogelijk is, van de kant van het buitenste lager. Daar zit een dopje, dat je los moet wippen, met schroevedraaier o.i.d. Daaronder zie je het borgmoertje, In nieuwere pedalen meestal niet groter dan 8mm. Loshalen met pijpsleutel, soms te bereiken met ringsleutel. Wel even de andere kant in de bankschroef klemmen. Daaronder zit een puntplaatje. Kun je meestal laten zitten. De stelconus zit daaronder, die je met kleine schroevendraaier kunt verstellen. Er zitten twee vlakke kanten aan.Minieme speling overlaten. Meestal blijkt pas na montage dat de speling te groot of te klein is. Dan dus overnieuw.
Nog een handige vuistregel voor het afstellen van de speling in kogellagers met cup en conus: handvast met de klok mee aandraaien en daarna 1/4 tot 1/5 slag terug en dan vastzetten. Bij oudere lagers beter 1/5 slag.

1 like

Wauw wat een kennis hier, bedankt @Sjef.
Bij duurdere pedalen zoals die op m’n vakantie fiets zitten (ene kant SPD andere kant platform, lichtgewicht alu) zou ik de moeite wel willen doen om ze te reviseren mocht daar ook dit probleem opdoemen.

Ik lees net in de technische documenten dat de kogeltjes bij Shimano nog minimaler zijn: slechts 3/32", hetgeen niet bevorderlijk is voor de levensduur.