Tintelende handen

na ongeveer 45km gevoel van tinelende handen ,wie heeft er een tip
alvast bedankt Andries

Ben geen medicus, maar dit klinkt naar carpaal tunnel syndroom. Ik heb zelf geen ervaring, maar mijn vrouw wel. Is tegenwoordig met succes door plastisch chirurg te verhelpen. Enig krachtverlies in de handen is (kennelijk) niet te vermijden, mede afhankelijk van je leeftijd.

Ook ik ben geen medicus, maar als de klachten uitsluitend optreden na een flink stuk fietsen en de rest van de dag (en nacht) niet en ook niet bij andere handelingen zoals bij wringen of muisgebruik, dan betwijfel ik of het een carpaal tunnel syndroom is.
Ik denk dan eerder aan een verkeerde of verkrampte zithouding, met name met nek en schouders.
Als ik met rechte, stijve armen in een iets voorover gebogen houding fiets, trekken de schouders iets op en zakt de nek daartussen; dan krijg ik ook last van doofheid in de handen.
Met regelmaat, bijvoorbeeld elk half uur of zoals mijn vrouw zegt elk bankje wat we tegenkomen is een stop waard, even (drink)pauze houden zou wat kunnen oplossen, en is sowieso niet onverstandig.

Mogelijk heeft @Sjef gelijk.
Jammer dat hij geen techniekje aanreikt waarmee TS zich zelf kan diagnosticeren, voor een eerste indicatie.

Ik zou beginnen met wat aanpassingen aan de fiets zodat TS minder druk op de handen uitoefent.
Andere handvatten, kortere stuurpen bijvoorbeeld.
Buikspieroefeningen helpen zonder twijfel.
Wielrenhandschoentjes zien er allemaal hetzelfde uit, maar zijn niet hetzelfde.

Ik krijg last van mijn handen als ik elektrisch ga rijden.
Zelfde fiets, zelfde houding.
Maar met electrische ondersteuning zet ik minder kracht op de pedalen, en druk ik harder oo de handen.

Bestudeer deze film maar eens.
Ik heb zelf de indruk dat deze mannen een zeer accuraat advies geven over de houding van je polsen.
Tintelen = meest waarschijnlijk zenuwen die afgekneld worden als gevolg van verkeerde houding.

Wij kunnen allerlei aanwijzigingen suggereren, maar de weg langs de medici biedt de meeste duidelijkheid.

Bedankt voor jullie advies
Ik ben al een beetje op leeftijd(78) maak nog regelmatig fietstochten door Nederland, tent.
Ik heb het gevoel dat ik mijn stuur en zadel moet bij stellen.

Ik fiets nooit 2 uur/45 km aan één stuk door, ik wil wel nog eens stoppen om een foto te maken of rond te kijken. Verder heb ik een ligstuur waardoor ik regelmatig een andere houding aan neem.

Behalve wat er eerder is geschreven, zijn ook ergonomische handvatten het proberen waard, die kunnen de bal van je hand ondersteunen als ze goed afgesteld zijn

1 like