Tips en tactieken gevraagd: Hoe overleef je een druk fietspad?

Het wordt steeds drukker op de fietspaden. Hoe ga jij daar mee om? Mijd je bepaalde routes in de fietsspits? Neem je een anti-stresspil? Ga je vroeger weg om rustig en geduldig te blijven? Wij willen het graag weten en gaan in een filmpje testen hoe jullie tips in de praktijk uitpakken :wink:

Ik heb het nog nooit te druk op het fietspad gevonden behalve toen de avondvierdaagse er over moest.

Drukke paden zijn vaak ook bezaaid met stoplichten en die probeer ik sowieso te vermijden. (ik mis nog een optie in de routeplanner :wink:

Als het dan nog druk is dan gewoon rustig aan, het duurt meestal toch niet lang.

1 like

Ik mijd drukke paden op tochten en zoek wel een alternatieve route. Steeds die tempowisselingen zijn vermoeiend. Op landwegen kom je veel minder verkeer tegen (Hier in Groningen en Drenthe Althans). Voor woon werk is het gewoon verstand op nul en fietsen.

1 like

Je moet je fiets goed beheersen, je niet laten intimideren, duidelijk aangeven wat je wil, dus heel ouderwets je hand uitsteken, en als je er langs wil even bellen, en zeg even gedag!

1 like

Niet alleen gedag zeggen maar soms ook gewoon stoppen om een praatje te maken. Meestal over de speed pedelec want daar wil men alles van weten.

Overigens verkopen de speed pedelecs momenteel als warme broodjes, ondanks de idiote wetgeving en de hoge kosten zijn de speed pedelecs en dan met name de Stromer niet aan te slepen. Bij de dealer in Herveld gaan ze zelfs in de vakantie met ongeveer 2 stuks per dag de deur uitā€¦

De meeste kopers doen dat om de hoge brandstofkosten (lees: belastingen) voor woon-werkverkeer te vermijden en tegelijk voldoende beweging te krijgen.

Vreselijk, deze tendens.

Die elektrische dingen moeten op fietspaden verboden worden, zodat de echte fietser ook weer de ruimte krijgt.

Wen er maar aan dat je regelmatig door een snelle fietser ingehaald zult worden. Tegen alle pesterijen in gaat de speed pedelec komende jaren de weg veroveren. Steeds meer mensen ontdekken de snelle fiets als goedkoop en gezond alternatief voor de auto als woon-werkvervoer. Langzame fietsers zul je nog voornamelijk in de stad tegenkomen, de snelle fietsers gaan de lege fietspaden buiten de bebouwde kom in beslag nemen en vervolgens de volle fietspaden in de stad.

Pas als er voldoende massa is gaan speed pedelecs uitwijken naar de rijbaan waar de auto het onderspit zal delven.

Het is inderdaad een schrikbeeld, maar het tij is nu nog te keren.

Een speed pedelec is gewoon een fiets met hulpmotor en zou gelijk gesteld moeten worden met een brommer (heette vroeger ook fiets met hulpmotor), met dezelfde rechten en plichten.

Alleen op die manier blijft het fietspad fietspad en kan de gewone fietser ook gewoon uit de voeten.

Dan heb ik nieuws voor je, speed pedelecs (tot 45 km/uur) zijn sinds 1-1-2017 voor de wet gelijkgesteld aan bromfietsen. Precies met dezelfde gedachte namelijk om het tij te keren. We zijn nu zoā€™n 8 maanden verder en hoewel aanvankelijk de verkopen in NL met 15% afnamen als gevolg van deze regelgeving zien we nu het omgekeerde: de snelle fietsen zijn niet aan te slepen, levertijden van 6-8 weken zijn al vrij normaal.

Anders gezegd: men heeft met deze regelgeving verkeerd gegokt en verloren. De speed pedelec is onstuitbaar door de 4x lagere km-prijs (t.o.v. de auto), de betrouwbare reistijd (geen files meer) en de dagelijkse portie beweging.

En over de rijbaanverplichting voor de speed pedelecā€¦ vrijwel elke snelle fietser blijft gewoon gebruik maken van alle fietspaden die ons prachtige land te bieden heeft, de rijbaanverplichting voldoet niet qua veiligheid en wordt dan ook massaal genegeerd.

Vreemde redenatie, omdat jullie de aangewezen plek niet veilig vinden, gaan jullie massaal op het fietspad rijden wat aan anderen is toegewezen. Dat deze groep zich nu niet meer veilig voelt, maakt zeker niet uit.

Ik woon in het rivierengebied en dan sta je regelmatig op een pontje te wachten en is er altijd gelegenheid voor een praatje met fietsers die je net daarvoor ingehaald hebt op het fietspad. Meestal komen ze naar je toe met allerlei vragen over de snelle fiets (hoe snel gaat 'ie, wat kost 'ie, moet je zelf nog wel trappenā€¦). In de afgelopen 6 maanden dat ik op de speed pedelec rondrij is er geen enkele fietser verhaal komen halen of anderzins geĆÆrriteerd/bozig/ontevreden/teleurgesteld/agressief geweest. Blijkbaar valt het wel mee met de onveiligheid op het fietspad

Omgekeerd hoef ik nog geen kilometer op de rijbaan te fietsen om geconfronteerd te worden met autoā€™s die je liefst doodrijden maar als beste alternatief je de huid volschelden, obscene gebaren maken, claxonneren, je van de weg drukken/snijden of je braketestenā€¦ Andere snelle fietsers die ik spreek hebben dezelfde ervaring en na een serieuze poging om aan de rijbaanverplichting te voldoen keert men meestal binnen enkele dagen teleurgesteld terug naar het fietspad.

1 like

Hoef je geen snelle fiets voor te hebben, een weg zonder fietspad is voldoende.

Toch snap ik het niet. 50 jaar gelden gingen we op vakantie naar Duitsland en hadden we een folder met andere verkeersregels als in Nederland.
Toen moest je in Duitsland een fietser al ruim passeren, stond zelfs een boete op als je het niet deed. Vreemd dat men dit in Nederland nooit over heeft willen nemen.

Ik fiets in Hongarije en ik zie al voordat ik het kenteken kan zien of het een Nederlander is die me passeert. Al het andere verkeer geeft me flink de ruimte. Vaak gaat men zelfs helemaal op de andere weghelft rijden, terwijl een Nederlander nog niet met een wiel op de andere weghelft terecht wil komen.

Daarom zijn we ook zo blij met fietspaden.

Fietsen op fietspaden heeft ook zeer gevaarlijke kanten. En de oorzaak daarvan ligt in het gebruik door scooters/brommers die je van achteren met 60km/u naderen, zonder te toeten. Uitlaatgeluid plant zich naar achteren voort en niet naar voren, zodat je ze pas hoort als ze 2-3m verwijderd zijn en dat bij 60km/u! Wanneer ik dan net mijn bidon terug wil zetten en een kleine slinger maak op een fietspad dat slechts iets meer dan 1 meter breed is, dan is hij/zij en ik er geweest. Ik fiets liever op de weg.
Overigens staan er in Frankrijk blauwe borden waarop de automobilist wordt aangespoord de fietser met een ruimte van 1,5m te passeren. Wat @jaap2wiel constateert geldt voor veel landen, ook in Tsjechiƫ en Engeland. Nederlandse automobilisten zijn hufters.

Moet ik zo langzamerhand concluderen dat DE berijder van speed pedelecs
zich niet aan democratisch tot stand gekomen regelgeving houdt (en op het fietspad rijdt)? Althans velen, waaronder Lomito? Dat men de wijsheid kennelijk in pacht heeft; en de ā€œechteā€ fietser die met deze maatregel blij is niet?
Egocentrisme in optima forma!
Kan de Fietsersbond zich hier misschien eens een keer over uitlaten?

De Fietsersbond zal net als de overheid even het onderzoek van de SWOV afwachten (resultaten verwacht in september/oktober dit jaar) om op deze kwestie in te gaan. Men heeft de nieuwe regels overhaast ingevoerd per 1-1-2017 zonder eerst te onderzoeken wat de gevolgen daarvan zijn. Pas nu (juli/augustus) is men begonnen om die gevolgen in beeld te brengen.

Ik heb mijn conclusie al vrij snel getrokken, de wet is levensgevaarlijk voor de snelle fietser en daarom zal ik me daar ook niet aan houden. En zo denken de meeste snelle fietsers er over. Eventuele boetes worden gewoon betaald, de jaarlijkse besparing van ā‚¬ 5000 op vermeden autokosten voor woon-werkverkeer is ruim voldoende om enkele tientallen boetes per jaar te incasseren. En zelfs dan heb ik nog altijd liever een boete dan een rolstoel.

Sorry, maar een volgend bewijs van egocentrisme in optima forma! Van schrijver Lomito, en velen anderen als ik zo het forum doorloop.
Overigens kom ik als fietser liever ook niet in die rolstoel terecht; door zoā€™n speeder. Ook egocentrisch gedacht maar wel binnen ethische normen, want ik overtreed geen wet.

Nogmaals, ik hoop dat iemand van de Fietsersbond dit leest en deze kwestie binnen de organisatie aanhangig maakt.

Hoewel een aantal van de reacties zowel voor als tegen vooral goed past bij de boze oude mannen die de internetfora onveilig maken, heb ik op de weg (het fietspad) vooral het idee dat het gros van de speed-pedelecs zich behoorlijk gedraagt in de stad en op krappe fietspaden.

Het is vooral anecdotisch en uit eigen ervaring maar ik zie ze vooral de snelheid maken op plekken waar dat ook prima kan en niet veel harder gaan dan 20 op de momenten dat ze in de stad komen of op een drukker fietspad. Uitzonderingen zullen er natuurlijk altijd zijn. Ik ken ook een paar speed pedelec rijders die juist blij zijn dat ze op de rijbaan mogen omdat ze op het fietspad naar en van hun werk last hebben van grote groepen scholieren waardoor ze niet door kunnen rijden. Het zijn de momenten dat ik op mijn driewiel ligfiets ook de rijbaan kies wat is toegestaan omdat ik 75 cm breed ben.

Ik vind het maar een vreemde vraagstelling, hoe te overleven.

Toch eerst dit: Oeps, daar was ik me nog niet van bewust, ikke boos en oud ā€¦:slight_smile: Dit mogen vrouw en kinderen niet lezen!
Laten we aannemen dat het gros van de speeders zich netjes gedraagt, dan vraag ik me af waarom er zoveel ophef door fietsers wordt gemaakt t.a.v. scooters: de meesten rijden toch best wel in de buurt van die 25km/h ā€¦ (daar is nu het gezondheidsaspect bij gekomen, waardoor ze toch maar beter de wereld uit kunnen; net als bv. in Shanghai). Daarmee zou het dus weer overzichtelijker worden: geen nummerplaten op het fietspad. Dan overleven de (echte) fietsers dat pad ook weer gemakkelijker. Om fraude te voorkomen (45km/h tweewieler downgraden door die nummerplaten af te schroeven) zouden ze een chip moeten krijgen die afleesbaar is voor de politie. Vooralsnog.
Op de lange termijn wanneer snelheidscontrole (met zoā€™n chip o.i.d.) mogelijk wordt, mag (van mij) ook de speeder op het fietspad. Maar dan komt het volgende probleem: wat doen we met de binnenkort te verschijnen 70km/h-e-bike, ook op het fietspad?

Het overleven dus. Dat lijkt me toch ook weer niet heel moeilijk: door zelf de regels in acht te nemen, en veel in de drukte te fietsen. Door dat laatste leer het gedrag van anderen in te schatten (dit moet een junk zijn, dit is moeder met kind zonder ondersteuning) en daarop te anticiperen (die kan gekke dingen doen dus handen aan de remmen; zij kan niet hard optrekken dus kies je een passende inhaalpositie bij het stoplicht; en niet via de rijbaan voordringen zoals mijn junk). Zo kan ik nog wel doorgaan: op rustige tijden in de duinen ver terugkijken bij het inhalen (mind racefietsers); als het daar druk is rijden die meestal rustiger (dus volstaat ā€œgewoonā€ omkijken). Appenden mensen op fiets/scooter ruim er om heen en voldoende afstand bewaren, maar dat kost me persoonlijk behoorlijk veel emotionele moeite (want ik zou ze het liefst ā€¦beter misschien is meer yoga of squashen ā€¦)

Dank je voor de genoemde kwalificaties van snelle fietsers, ik herken mezelf daar heel goed in. Wij rijden inderdaad alleen op volle snelheid als de verkeerssituatie op het fietspad dat toelaat. D.w.z. buiten de bebouwde kom op doorgaans lege fietspaden die zich kilometerslang uitstrekken zonder enige zijweg of uitrit.

Er is ook een reden waarom snelle fietsers de nodige voorzichtigheid betrachten, een eenzijdige val met 35 km/uur kan ernstig tot dodelijk letsel veroorzaken en daar zit niemand op te wachten. Afgelopen winter ben ik met de speed pedelec eenzijdig komen te vallen in (bevroren) sneeuw met slechts 15 km/uur en heb daar 6 weken een pijnlijke schouder aan overgehouden (en een gekneusd ego). Ik moet er niet aan denken om een buiteling te maken met hogere snelheden. Daarom veiligheid en zekerheid voor alles: in de stad ondersteuning op minimaal en gewoon meerijden met andere fietsers, buiten de stad volle bak als de omstandigheden goed zijn (recht fietspad, overzichtelijk, leeg fietspad, droog en schoon wegdek, goed zicht). Zo niet dan gaat de snelheid er direct uit.

1 like