Tips gevraagd aanschaf sportieve woon-werkfiets 30km/dag tussen 1500 en 2400 Euro

Hoi allemaal,

Omdat ik vrij weinig tijd voor beweging heb tijdens mijn werk en het 's avonds ook passen en meten is wil ik de reistijd gaan gebruiken voor wat extra beweging :slight_smile: Het gaat om ongeveer 30km in totaal per dag die ik vlot wil afleggen. Belangrijke details hierbij zijn:

• Het gaat om 30km over hoofdzakelijk verharde wegen. Echter, in het weekend wil ik er ook af en toe mee de bossen in kunnen fietsen.
  • Er moet balans tussen sportiviteit en comfort zijn. Geen racefiets, maar ook geen opafiets. Ik denk zelf aan een sportieve stadsfiets/hybride.
  • Het budget ligt vrij ruim. Ik wil vooral een goede prijs/kwaliteitverhouding: 1500 tot 2400 Euro. Ik geef liever meer uit om langer met een fiets te kunnen doen dan over 5 jaar weer een nieuwe fiets.
  • Onderhoudsarm vind ik zelf belangrijk, vandaar dat ik op zoek ben naar een fiets met een riem.
  • Ik wil casual kleding op de fiets aan kunnen, dus geen enkelbandjes voor de ketting, speciale fietskleding of iets dergelijks.
  • Omdat ik vlot wil kunnen schakelen en vaak rond of boven 25km/u zal fietsen denk ik zelf aan Alfine 11. Gewicht is wellicht ook belangrijk maar kan ik moeilijk inschatten.
  • Er moet een laptoptas op de (bagage)drager meekunnen. In de zomer wil ik niet met een bezweten rug aankomen :wink:
  • Ik wil binnenkort al met de fiets op pad kunnen. Sommige modellen zijn pas beschikbaar vanaf eind 2023 of begin 2024.
  • De fiets moet bij mijn lokale fietsenmaker in onderhoud kunnen (Bike Totaal).

Wat is je advies met bovenstaande in gedachten?

Zelf zat ik te denken aan de volgende modellen:

• Koga K3 8.
    Voordelen: Alfine 11 en CDX, comfort, mooi en te bestellen via lokale fietsenmaker.
    Nadelen: (mogelijk) feathershock problemen, prijs, gewicht, mogelijk niet te bestellen voor dit jaar.
  • Koga K3 6.
    Voordelen: fietsenmaker kan ombouwen naar CDX, comfort, mooi en te bestellen via lokale fietsenmaker. direct leverbaar
    Nadelen: (mogelijk) feathershock problemen, prijs, gewicht.
  • Cube Travel EXC
    Voordelen: prijs, geen voorvorkvering.
    Nadelen: Alfine 8, CDN, niet bij lokale fietsenmaker te bestellen of online.
  • Trek District District 4 Equipped
    Voordelen: CDX, prijs, leverbaar op korte termijn
    Nadelen: Alfine 8, wat negatieve recensies, niet bij lokale fietsenmaker te bestellen
  • Gazelle Marco Polo Urban S11
    Voordelen: prijs, Alfine 11, CDX.
    Nadelen: Nergens te bestellen, gewicht
  • Canyon Commuter 9 LTD
    Voordelen: Alfine 11, CDX, gewicht, leverbaar op korte termijn
    Nadelen: prijs (duurste), mogelijk te recht stuur, niet bij lokale fietsenmaker te bestellen / enkel online te bestellen.

Een van de belangrijkste dingen vind ik toch wel dat de plaatselijke fietsenmaker de fiets in onderhoud wil nemen. Idealiter koop ik de fiets daarom ook bij hun. Ik heb geen ervaringen met online kopen, maar ben daar toch wel een beetje huiverig voor als er dan iets mee is.

Zijn al die fietsen bij jouw fietsenmaker beschikbaar? Lijkt me sterk.
Koga met verende voorvork vermijden. Alfine 11 heb je in vlak Nederland niets aan en heeft geen direct drive (tandwielen draaien niet mee). Alfine 8 is geen nadeel, een voordeel!
Canyon is sowieso alleen online te koop. Je vermijdt geen fiets vanwege een stuur! Is een onderdeel. Kun je vervangen door wat wel lekker past.

1 like

Kijk ook even naar dat lijstje van Testkees, over weerstand.
Op zo’n afstand wil je gewoon een heerlijk licht lopende fiets, dus velg of schijfremmen, derailleur, geen gesloten kettingkast, sportieve zit, etc.

Vergeet de riem en Alfine even, en ga eens testrijden op een sportieve fiets, scheelt heel veel energie en zweet.
Durf je nog een stapje verder te gaan, kijk dan eens naar een ligfiets, nog minder weerstand en geen zadelpijn.

1 like

Dank voor de reacties! Ik kan hier mee verder.

Groeten,
Teun

Ik heb eens op de site van Koga gekeken maar ze hebben ook fietsen zonder Feathershock, de F3 7.0, de F3 3.0 en de Supermetro. Die eerste twee zijn met ketting, de laatste is met riem.

Zoals @Sjef al schreef, het stuur kan je vervangen.

Koga is zover ik het zie ongeveer 20% duurder dan de concurrentie. Ik geloof niet dat de fietsen 20% beter zijn maar zover ik weet blijft de tweedehandsprijs wel beter dan de concurrentie.

Koga is wel degelijk 20% beter dan de concurrentie. Mijn vrouw heeft een Koga Signature, sportieve fiets derailleur velgremmen, echt superlichtlopend! Frame is heel erg stijf, wat tot gevolg heeft dat je veel minder energie verspilt.

Dat mensen geloven dat als ze meer voor een fiets betalen de fiets ook beter is verbaast me niet. Of dat objectief ook waar is is een andere zaak.

Die Koga Supermetro kost bijv. € 1850, mijn favoriet, de Cube Travel Pro € 1200.

Wat krijg je voor de extra € 650:

• CDX ipv CDN riem € 60
  • Shutter Precision PL-7 ipv. € 70
  • Beide hebben een Nexus-8
  • Stuuruitslagbegrenzer € 50
  • Duurdere velgen € 30

Alleen die CDX riem ipv een CDN riem is volgen mij het geld waard maar ik zou er voor kiezen de CDN riem op te rijden en dan te vervangen door een CDX riem.

Ik zal nog wat kleine dingen vergeten zijn maar ik kom op z’n € 250.

Ik vermoed dat de service wat beter is, ik hoop dat een deel van de hogere marge ook de fietsmaker ten goede komt.

Je vergeet dat je een veel steviger frame krijgt.

Deze zin is ook bij mij blijven hangen.
Omdat ik ook zo denk.

De koele berekening van @MikeRZ snijdt hout.
Maar als fietsen je veel plezier geeft, is het een genot om je zelf iets te gunnen.
En juist daar geld aan uit te geven waar je veel plezier aan beleeft.
Mits je je de uitgave kan permitteren, natuurlijk.

Je moet elke dag veel verplichte uitgaven doen.
Dan is het leuk om eens een speciale uitgave te kunnen doen.
Mensen die niets met een fiets hebben, kopen dure kleren.

Ik heb een Bulls Urban 8s en een vriend een 11s. Ik zou nooit meer anders willen dan een belt drive. Het zal best dat een derailleur lichter loopt, maar mijn ervaring is ook dat dat vooral telt wanneer alles brandschoon en gesmeerd is en als je zoveel fietst, dan blijf je bezig met schoonmaken en smeren, waar je met een beltdrive gewoon lekker door kunt fietsen.

De 8s Alfine is prima in Nederland, maar de 11s Alfine bied net even wat meer keuze qua cadans en is nog onderhoudsvriendelijker. Vwb de direct drive, dit is precies de versnelling die ik nagenoeg nooit kies, dus irrelevant voor mij.

Schijfremmen zijn een must voor mij, omdat ik dit het meest plezierig vind remmen in alle weersomstandigheden. Dito voor een vaste voorvork. Ik ben echt allergisch voor een verende voorvork vanwege het gewicht en het weggedrag. Ik vind een vaste vork veel prettiger op snelheid en dan zeker in de bochten.

Vwb Koga. Ik heb vroeger eens een World Traveller gehad. Heerlijke fiets, maar garantieafhandeling van Koga was om te huilen en daarom voor mij nooit meer een Koga.

Ik zou ook eens naar Santos kijken, hoewel ik de Bulls Urban zeker kan aanraden.

Ik ben benieuwd waar je dat op baseert, noem mij bijvoorbeeld eens fiets met een verkoopprijs >= €800 die een slap frame heeft

Fietsfabrikanten zijn assemblagebedrijven geworden die alle onderdelen, tot de frames aan toe, inkopen bij derden. Aangezien in het hogere segment het aantal aanbieders ook nog eens beperkt is (Shimano, SRAM, Rohloff) zullen gelijkwaardige fietsen onderling niet veel in prijs verschillen. Een fabrikant kan zich van anderen onderscheiden in prijs door een scherp inkoopbeleid te hanteren. Koga werkt in feite niet anders. Zie niet in waarom Koga een steviger frame zou leveren dan anderen en waarom dat het prijsverschil moet verklaren.

Er is aluminium, en er is aluminium.
Legeringen verschillen in brosheid, taaiheid, enz
Legeringen verschillen in de manier waarop ze op lasprocedes reageren.
Buizen verschillen in diameter, dikte van de wanden, enz

Als je wel eens aluminium hebt verhit, weet je dat het aluminium na het afkoelen een andere vorm heeft.

Van aluminium heb ik niet zo veel verstand.
Ooit was stalen Reynolds buis 5xx je van het.
Nu zijn er stalen Reynolds buizen in de 9xx serie.
Google eens op Steal is Real

Constructie is anders, die buisjes langs de zadelbuis geven heel veel stijfheid.

Stijfheid en sterkte worden door elkaar gebruikt, maar zijn 2 verschillende zaken. Om het te beperken tot stijfheid, dat is in het algemeen de weerstand tegen verbuiging. Hoe meer een frame buigt, hoe meer energie er verloren gaat. Een stijf frame is dus fijner. Stijfheid wordt beïnvloed door het materiaal (een stalen buis is stijver dan een aluminium buis), de wanddikte van de buis én vooral door de diameter.

De aloude stalen frames (Reynolds werd hierboven al genoemd) ontliepen elkaar niet veel in stijfheid, ongeacht het merk waarvan je het kocht. Tenslotte gebruikte Peugeot dezelfde Reynolds buizen als Gazelle voor zijn duurdere frames. Merk wel op dat Reynolds 753, dat begin jaren 70 op de markt kwam, een minder stijf frame opleverde dan het gangbaarder Reynolds 531. Hoe kan dat? R753 had een veel hogere treksterkte dan R531, reden waarom Reynolds minder materiaal gebruikte (de wand was dunner), wat weer een lichter frame opleverde. In het wielrennen niet onbelangrijk, maar boven 62 cm framehoogte werd R753 niet gebruikt, dan werden de frames te slap.

Aluminium als framemateriaal was altijd interessant omdat het soortelijk gewicht van alu ongeveer een derde is van dat van staal (of eigenlijk: ijzer, staal is een verzamelnaam voor legeringen). Echter, alle andere eigenschappen, zoals metaalmoeheid, treksterkte, buigingsweerstand en stijfheid zijn ook ongeveer een derde. Wil je een frame met dezelfde sterkte en stijfheid als een stalen frame dan heb je 3x zoveel materiaal nodig, maar dan is je gewichtsvoordeel weg. De vroege leveranciers van aluminium frames (Alan, Vitus) zochten dan ook naar een compromis: iets meer materiaal, waardoor een iets lichter frame met een acceptabele stijfheid mogelijk werd.
(N.B.: de wanddikte van R531 varieerde van 0,5 tot 0,7 mm, waar die van een Vitus frame ongeveer 1 mm was)

Amerikaanse framebouwers (Klein en Cannondale) bewandelden een andere weg. Waar Alan en Vitus nog aluminium buizen gebruikten met dezelfde diameters als die van de stalen frames, kozen zij voor veel grotere buisdiameters waardoor de stijfheid enorm toe nam (zelfs groter dan die van de stalen frames). En uiteraard maakten zij gebruik van alu legeringen als 6061 en 7005, die een zeer hoge treksterkte hebben.

Dat zogenaamde oversizen van aluminium framebuizen is sindsdien gemeengoed geworden en wordt ook toegepast op frames voor fietsen in elk segment van de markt.

Merk op dat stijfheid niet verward moet worden met sterkte en duurzaamheid: waar framebouwers vroeger niet zelden “levenslang” garantie gaven op stalen frames is dat bij aluminium frames vaak maar 5 jaar.

Constructies met “mixte” buizen of extra buisjes werden vroeger ook al gedaan, ik zie dus nog steeds niet in waarom Koga zich hierin zou onderscheiden van derden.

Ja, Reynolds 531. Kwam in de jaren 30 op de markt en bleef tot de jaren 80 in productie. Was ongeveer 50 jaar lang de maatstaf voor een kwalitatief goed frame. Was overigens dezelfde legering waarvan destijds Britse slagschepen werden gebouwd. Had een voor die tijd hoge treksterkte. Er zijn weinig vernieuwingen op geweest (Reynolds 531 SL - Super Lightweight - dat een fractie dunner was). 753 was in de jaren 70 een aangepaste buizenset (in feite 531 met een extra hittebehandeling). De thans gangbare buizensets van Reynolds zijn nu 853 en 953. De laatste is zelfs roestvast en hoeft - net als titanium - niet gelakt te worden. Polijsten volstaat.

Andere fabrikanten die vergelijkbare sets aanboden waren (of zijn nog steeds): Columbus, Tange, Ishiwata, Mannesmann en Oria.

Trek (een hele grote fabrikant) geeft op alle frames (staal, alu en carbon) nog altijd levenslange garantie.

Het sleutelwoord is hier natuurlijk vaak, daar had ik me mee ingedekt.

uiteraard; er zijn ook garantietermijnen van 10 jaar of nog anders, maar Trek is, helaas, een uitzondering, maar wel een heel grote producent.

Nav bovenstaande discussie heb ik mij afgevraagd waarom de ene fiets zijn geld waard is, en de andere niet.

1. De afmontage.
  2. De keuzemogelijkheden bij de afmontage.
  3. De keuzevrijheid in de kleur van het frame
  4. … ?

Geen enkele fabrikant legt uit waarom zijn frame beter is.

Ik vind het rijtje waar TS ons uit laat kiezen zo standaard.
Het zijn allemaal grote merken.
Waarom niet een lokaal geproduceerde fiets?
In de prijsklasse waarin TS zoekt, heb je de mogelijkheid om je fiets persoonlijkheid te geven.

Achielle
Herman vd Meulen
Ze worden weliswaar niet geleverd door BikeTotaal.
Maar kunnen wel worden gerepareerd door een LBS.

https://www.hermanvandermeulen.nl/

1 like