Tips tegen achtervolging door honden

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/tips-tegen-achtervolging-door-honden/

Emotioneel onderwerp Honden vallen fietser aan Heb jij wel eens last van honden op het fietspad? Die vraag stelden we in de Fietsflits en op Facebook en riep emotionele reacties op. Hondeneigenaren vervloekten ongeduldige fietsers en fietsers wensten honden dood. Jenny Bruinsma van de Dierenbescherming geeft tips voor beide partijen. Wat moet je als fietser…

Een methode die niet genoemd is, is het gebruik van de Dazer of Dazzer. Ik heb het model II. Het apparaatje (nogal lomp formaat) maakt een hoge toon, niet voor mensen te horen. Het idee is dat honden ervan schrikken en dan geen aandacht voor andere dingen hebben. Uit ervaring kan ik melden dat het werkt, maar…Oudere honden hebben ook al zoveel gehoorverlies, dat ze het niet horen en dus niet reageren. En een jonge loslopende hond ergens in een Frans dorp kwam er uit nieuwsgierigheid zelfs aan snuffelen. Bepaald geen middel waar je op kunt vertrouwen.

Bijtende honden mogen van mij gelijk afgemaakt worden. Ik nader baasjes+hond altijd met de nodige voorzichtigheid, bel ruim van te voren om het baasje tijd te geven om de hond naar zich toe te halen/roepen. Vooral die lange lijnen zijn zeer gevaarlijk want honden lopen zo naar de andere kant van het fietspad en dan heb je een probleem. Een speed pedelec is overigens wel zeer handig om een rennende hond achter je wiel er gewoon uit te rijden.

Honden zijn ook gek op velomobielen of ze nu los lopen of aangelijnd… Weet bij wie ik de schade kan verhalen.

De Dazer is inderdaad vrij lomp en onhandig te bedienen op de fiets, is meer iets voor wandelaars.
Ik gebruik al een paar jaar een elektrische toeter/bel/sirene, gekocht via Ebay.

Twee van deze apparaten als sirene ingesteld en zijn gemakkelijk te bedienen. Handen kan ik aan het stuur houden en ik kan er één met de linker en één met de rechterhand bedienen.
Soms gebruik ik ze gelijktijdig, echt lachen. Ik heb nog nooit een hond of groepje honden gezien die me achterna kwam. Ze kiezen allemaal het hazenpad.

Voor de kosten hoef je het niet te laten, kosten ongeveer €5, per stuk.

Dazer werkt wel prima op de MTB tandem, als de stoker deze uit je achterzak kan pakken

Wat bij mij gewerkt heeft, is een volle waterstraal uit de bidon op de neus of tussen de ogen van de hond spuiten. schrikt onmiddellijk af.
Werkte bij twee keffende honden. wel zonde van het water!!

Dat is weer een nieuwe methode voor mij en zo te horen een effectieve.
Ik ben wel benieuwd hoe jou stuur er uit ziet, een foto zou aardig zijn.

Goede dag.
Wat is de naam van dat apparaat?
Bedankt!
Jan

Hier nog nooit een foto geplaatst, hopelijk lukt het.

Sirenes zijn goed zichtbaar onder de armsteunen. Schakelaar zit rechts van het handvat.

Een hele mond vol:

Bicycle Bell Cycling Horns electronic Bicycle Handlebar Ring Bell Horn

Item Stro U5U1.

Gekocht via Ebay voor nog geen €5,- per stuk.

Prima gelukt met die foto, indrukwekkend “dashboard” :wink:

Z’n toeter die je met een knop op je stuur kan bedienen lijkt me veel handiger dan de Dazer en inderdaad, voor de kosten hoef je het niet te laten.

De werking zal wel berusten op het feit dat honden niet houden van hard geluid, wat dat betreft is het vreemd dat de Dazer (115 dB op 0.5 meter) niet altijd werkt maar zoals deze pagina terecht opmerkt, je hoort ultrasoon geluid niet dus je weet ook niet of het apparaat werkt en of er inderdaad veel lawaai uit komt.

Jaap, zoals Mike al opmerkte is het goed gelukt en een mooie foto. Bedankt hiervoor.
(Nu nog een apparaat dat honden detecteert want een paar weken terug kwam ik er (lopend) pas achter toen er al een in mijn kuit hing).
Jan

Ik stop met trappen om beter te kunnen reageren, rem indien nodig af en als hij me achterna komt roep ik heel boos hé! tegen de hond zodat hij snapt dat ik dominant ben.

Wat wel irritant is dat hondeneigenaren met de hond aangelijnd op het fietspad wandelen.
Ik heb een keer bijna een aanrijding gehad op de fiets omdat ik tegen de lijn aanreed en daardoor sprong de hond tegen mij aan.
Door heel hard af te remmen heb ik erger kunnen voorkomen …

Ik gebruik een sirene op de fiets 's avonds bij mannen. Helpt ook goed.

1 like

Heel irritant en je schrikt je vaak ook een ongeluk.

Bedoel je mannen met honden, of ook zonder honden…? :smiley:

Voor honden is dat een idee, want de alom aangeprezen Dazzer II werkt nauwelijks: in zuid-Frankrijk lopen veel honden vrij rond. Jonge honden reageren wel nog schrikachtig, maar sommige komen doodleuk aan het apparaat ruiken. En bij oudere honden is het gehoor net zo achteruit gegaan als bij ons mensen: die merken er niets van.
Welke sirene kun je aanraden?

1 like

Column die ik schreef voor het Nederlands Dgablad (26 april 2021)
Meestal zie ik ze al van verre. Maar nu was het donker en ik was er niet op verdacht. De weg waar ik fietste was nauwelijks verlicht. Onderweg had ik een onvoorziene vertraging opgelopen. Het avondklokje van gehoorzaamheid had zelfs al geklonken. Ik fietste dus in een toestand van overtreding.

Opeens klonk direct naast mij – ter hoogte van mijn kuiten - het zware geblaf van een groot monster. Vanwege het frisse weer waren die kuiten weliswaar ingepakt, maar tegen deze tanden zou mijn broek waarschijnlijk niet voldoende bescherming bieden. Hapklare brokken dus voor een bijtgraag gevaarte. Of het echt tanden had kon ik niet zien. Maar dieren zonder tanden of met een kunstgebit zijn schaars.

Was dit mijn straf vanwege het overtreden van de avondklok? En wat was het? Had de wolf inmiddels zijn territorium tot in de Randstad uitgebreid? Was ik net als drs P onderweg naar Omsk en werd ik als laatste van het gezin achtervolgd door een hongerige wolf? Bij een eenzame lantaarnpaal kon ik even een blik opzij werpen. Het leek mij toch geen wolf, maar (waarschijnlijk) een Duitse herder die om onduidelijke redenen de grens met Nederland over was gestoken.

Ooit ben ik als fietser stevig in mijn kuit gebeten. En dat nog wel na een bezoek aan een dominee. Na die beet koos de hond het hazenpad en ik moest me melden bij de dokter. Het was een bewijs dat blaffende honden niet altijd niet bijten. Inmiddels heb ik na zestig jaar fietservaring wel een manier gevonden om bijtgrage monsters koest te houden. Maar hier was ik dus totaal niet op voorbereid. Het beest was er opeens. Als je heftig reageert op zo’n wolfachtig type maak je de problemen groter. Dus fietste ik zoveel mogelijk in hetzelfde tempo voorspelbaar door, met enige mate van schrik in de benen en een sterk verhoogde hartslag. Vechten was zinloos, vluchten kon niet meer en bevriezen zou mij ook niet uit de problemen helpen. Het beest stopte met blaffen, maar rende nog wel zo’n honderd meter hijgend met mij mee. Daarna haakte hij af. Verderop stond weer een blaffende hond. Die bleef netjes op een bruggetje bij een boerderij staan wachten. Een brave hond die het territorium van de baas in deze barre tijden bewaakte. Het is alleen lastig voor de post om op zo’n adres heelhuids een pakketje af te leveren. Hulde aan al die krantenbezorgers die in alle vroegte zo’n wolfachtige weten te trotseren.
Henk Algra, Delft

Pepperspray valt onder de wet Wapens en Munitie, is een Cat 2 wapen en verboden.
Zet je hier aan tot het bezit en gebruik van verboden wapens???