Tips van en voor fietsforensen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/tips-van-en-voor-fietsforensen/

Fietsforensen geven all-weather tips Wat doet het weer dus wat moet ik aan? In Nederland dragen we graag normale kleren op de fiets. Maar wat als je elke dag flinke afstanden naar je werk fietst, is het dan toch niet handig om speciale kleding aan te trekken? Fietsforensen geven tips. Kreukvrije kleding Ik forens 25…

Ik wilde het oorspronkelijke artikel even lezen. Maar de link lijkt niet meer door te linken naar het oorspronkelijke bericht @mods…?

Ik fiets 2 keer per week 27 km heen en weer op een normale stadsfiets. Ik fiets altijd in een fietsbroek met kruis en een oude joggingbroek en daaroverheen de oudste kleding die ik heb. Er gaat altijd droge schone kleren mee en soms zelfs droge schoenen en sokken. Voor de regen gebruik ik een poncho. Met wind tegen niet handig. Ik heb namelijk geen enkele regenkleding gevonden waarin ik niet ga zweten. De poncho beschermd tegen de ergste regen maar verder lat ik me helemaal nat regenen.
Op het werk hang ik alles uit, droge kleding aan, helemaal prima.
En na een werkdag van 8 uur is de natte kleding weer zo goed als droog.

1 like

Is opgelost. Dank aan de webmaster.

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/6-tips-voor-fietsen-in-de-regen/

Het is weer die tijd van het jaar. Helemaal in coronatijd zit je niet op regen te wachten. Maar ga er toch vooral op uit. Met goede regenkleding. De zoete beloning is een frisse neus en verandering van uitzicht. En uiteindelijk ziet regen er vanachter je geraniums altijd erger uit als wanneer je eenmaal buiten…

Regen is voor een fietser niet leuk. Je trekt regenkleding aan wat al een opgave is. Na een tijdje ben ook nat door transpiratieondanks de ademde belofte. Waar wordt nat. Dat is de broek aan de bovenbenen en op je hoofd. Een goed jack houd je boven droog. Je schoenen worden nat dus regenschoene of gewoon een plasticzak met een elastiek. Voor de bovenbenen heb ik rainlegs. Houdt de bovenbenen lekker droog ventileert goed. Voor mij geen regenbroek meer. En op je hoofd een goeie pet of capuchon.

1 like

Mij bevalt de Decathlon regenbroek met geïntegreerde overschoenen heel goed. Met name bij een plotselinge hoosbui ideaal doordat je hem snel aantrekt en niet meer dat gehannes met die losse overschoenen hebt.
Bij lange tochten idd wat zweterig, maar persoonlijk merk ik het verschil in ademend vermogen bij de broeken nauwelijks. Bij jassen daarentegen des te meer, ik kan niet zonder ventilatie risten onder de mouwen; zonder ga ik onherroepelijk zweten, zelfs met Gore-Tex Shakedry.

1 like

Vele jaren een Kaikkialla jas gehad, was na een jaar of 5 niet meer waterdicht te krijgen. Hetzelfde na 2 jaar bij een Jack Wolfskin jas, regelmatig wassen met een techwasmiddel, inspuiten met de speciale spray maar werkte niet! Nu een Haglofs een aantal maanden in gebruik, hopelijk houdt deze het langer uit met zijn dure Goretex!
Een aantal jaren gebruik ik een regenbroek van Helly Hansen die goed regendicht is, helaas zonder vaste regenschoenen.

Mijn woon-werkverkeer is 12 kilometer enkele reis. In het koude seizoen een gevoerde hardlooplegging, een thermoshirt en daarover een dunne fietsjas. Als het nat en/of echt koud is hoge mountainbikeschoenen, die zijn best duur maar dat is het zeker waard. Mijn normale kleding neem ik mee en heb een extra paar schoenen op mijn werk staan.

Ik heb mijn leven lang geforenst met de fiets. Maar nu niet meer.
Naarmate ik ouder werd, werd de emtionele weerzin tegen kou en regen (zoals gisteren) mijn grootste probleem, waar ik nooit een goed antwoord op heb gevonden.

Nav een vraag van een buurman (een verstokte automobilist ) heb ik me eens in het onderwerp verdiept.
Ik heb me nooit gerealiseerd dat forenzen op de fiets zo ingewikkeld en veelomvattend is.
Het is echt een onderwerp waar je in moet groeien.
Het lijkt me onmogelijk om alle facetten van het forenzen over te dragen aan iemand die nooit heeft gefietst.

Ik heb nooit geweten dat de rijksoverheid zich als doel heeft gesteld om 100000 mensen te bewegen om voortaan met de fiets te forenzen.
De provincie Drenthe is een vergelijkbaar project gestart.
Beide concentreren zich op de aanshaf van de fiets.
Geen van beide heeft enige aandacht voor al die andere facetten van het forenzen met de fiets.

Aanschaf van de fiets.
Fietsparkeren bij de woning en op het werk.
Warme/koude/regen-kleding, omkleden, douchen
Veiligheid onderweg, slecht zicht
Fietsdiefstal
Onderhoud, Pech onderweg
Welke route (leuk en gevarieerd versus gevaarlijke verkeerssituaties)
Fietsvaardigheid en fietsetiquette (onderlinge omgang tussen fietsers)
Veel fietsinfrastructuur is ondoorgrondelijk, ook voor de ervaren fietser.

Kou en regen zijn naar mijn idee allebei een kwestie van het goede materiaal.

Als dat geheel in orde is dan blijft over in te zien dat de mens van nature lui is en meestal de makkelijkste/meest comfortabele keuze maken.

Wat de keuze voor de fiets een stuk makkelijker maakt is als er geen ander goed/beter alternatief is en mocht je een auto hebben dan is begrijpelijk de keus snel gemaakt.

Zomaar erop uit gaan met de fiets als het regent doe ik eigenlijk niet maar ik fiets elke dag van/naar kantoor en regelmatig ga ik op de fiets naar andere afspraken. Wat me dan opvalt als ik eenmaal onderweg ben is dat eigenlijk wel prima is, het gelinkte stukje “8 redenen om in de regen te gaan fietsen” geeft nog meer redenen.

Je eerste gelinkte artikel laat zien dat de rijksoverheid zeker ook op andere terrein geld uit trekt.

Aandacht aan voor die andere facetten is niet makkelijk, postbus 51 bestaat niet meer maar een “filmpje in overheidstijd” van de door jou genoemde zaken lijkt met met weinig toegevoegde waarde te hebben.

De genoemde informatie is wel op het Internet en op de site (en het forum…) van de Fietsersbond te vinden.