Tips voor aanschaf nieuwe fiets

Goedemiddag,

Al bijna 11 jaar heb ik een elektrische fiets (Qwic Urban 2). Mooie, stevige fiets, maar er mankeert nog wel eens wat aan. Een paar jaar geleden viel regelmatig zomaar de accu uit (meerdere keren), terwijl deze de avond ervoor nog was opgeladen. Na het uitvallen van de accu kon ik 'm wel weer gewoon aanzetten en kon ik weer (met ondersteuning) fietsen. Voor zolang het duurde…
Afgelopen week bleek dat de ondersteuning het niet meer doet. Eerder kwam dat ook wel eens voor, maar dan was het echt een kwestie van een paar seconden. Nu geeft ie gewoon geen enkele ondersteuning meer. Het schermpje zelf laat nog alle informatie zien, alleen de ondersteuning werkt niet meer. Het was (met wind tegen en hagel) een pittige rit terug. Maar liefst 4 km…
Afspraak staat om de fiets te laten ophalen en nakijken. Ik heb wel duidelijk aangegeven dat ik eerst wil weten wat de kosten zijn voordat ze er überhaupt wat mee mogen doen.

Nu ben ik al langere tijd in twijfel om een andere fiets te kopen, niet alleen door de kleine mankementen, maar óók omdat de zithouding op deze fiets voor mij niet goed is; ik leun te ver naar voren, waardoor ik al na 2 km last krijg van nek, schouders en polsen.

Naast de twijfel om een andere fiets te kopen heb ik óók twijfel of ik überhaupt nog wel een elektrische fiets wil. Eigenlijk fiets ik daarvoor te weinig; naast dat de zithouding voor mij niet goed is ben ik ook gewoon een lui wezen, in 11 jaar tijd heb ik denk ik 3500 km gefietst en daarvoor is zo’n fiets toch te duur. Ik pak ik al snel de auto. Ja, zelfs voor die 5 km naar mijn werk…
Ik gebruik de ondersteuning vaak wel, maar niet voluit. Meestal op 3 (van de 6) met versnelling 3, 4 of 5 (van de 7). Helemaal zonder ondersteuning lukt me niet, dan krijg ik geen lucht meer.

Mijn voorkeur gaat uit naar een model omafiets, omdat ik daar vroeger ook altijd heel fijn op heb gereden, lekker rechtop, goed voor eerder genoemde nek, schouders en polsen.

Verder stel ik (denk ik :wink:) weinig eisen: niet te zwaar, fijne zithouding en bij voorkeur een stuk of 7 versnellingen (we hebben nogal veel fietsbruggen hier). Naast de (vrij standaard) bagegedrager vind ik een voordrager ook fijn, zodat ik ook mijn boodschappen kan doen.
Ik zal de fiets vooral in de ‘mooie’ maanden gebruiken, als het koud of glad is, als het regent of waait, dan geef ik tóch de voorkeur aan mijn auto. Regen en/of wind tegen op de terugweg vind ik niet zo heel erg, maar om de een of andere reden heb ik áltijd wind tegen, zowel heen als terug.

Ik ben ook het type dat moet voelen dat ik wat doe, ik kom dus áltijd aan met een hoofd alsof ik een halve touretappe heb gereden, ik lijk gewoon niet ‘normaal’ rustig te kunnen fietsen.

Doe ik er goed aan om mijn elektrische fiets weg te doen en weer voor een gewone fiets te gaan of krijg ik daar, zoals meerdere mensen in mijn omgeving zeggen, spijt van?

1 like

Ik denk dat e actieve deelnemers aan dit forum meer dan een fiets hebben.
Waarom is het OF OF, en niet EN EN ?

Dat is eigenlijk heel simpel: ik heb genoeg aan 1 fiets. Als ik én elektrisch én gewoon heb dan weet ik het wel: dan pak ik steeds dezelfde en blijft er een werkloos staan. En ik mag (moet) ook echt wat meer bewegen.
Daarbij is onze schuur nogal vol; 1 ligfiets, 2 gewone fietsen en 2 steps plus nog héél veel rommel, gereedschap en zooi :wink:
En ik wil juist geen fiets meer die meer onderhoud vraagt dan gemiddeld en waar allerlei mankementen aan kunnen zijn, dat heb ik nu al en daar ben ik wel klaar mee.

Welkom op het forum!

Zelf nooit een elektrische fiets gehad, geen gebruikservaring wat dat betreft. Toch wat punten die me opvielen in je verhaal:

Maar anderzijds schrijf je “Helemaal zonder ondersteuning lukt me niet, dan krijg ik geen lucht meer.”, ik weet niet hoe ik dat moet opvatten in combinatie met de vorig quote maar is het niet gewoon zo dat het dan gewoon langzamer gaat?

Voor korte afstanden lijkt me een gewone fiets veel praktischer, een stuk goedkoper, minder diefstalgevoelig en je moet toch op één of andere manier aan de Beweegrichtlijnen voldoen en dat gaat makkelijker met een normale fiets.

Ik snap dat dat wat raar overkomt inderdaad. Ik heb astma, dus adem ook al snel verkeerd (hijgen, heel hoog ademen). Bij traplopen heb ik dat al, maar bij meer inspanning is dat dus erger.
Al heb ik mijn fiets op de hoogste ondersteuning (nou ja, nu dan even niet…), dan nóg wil ik harder, harder, harder fietsen en dan trap ik dus ook écht snel (waardoor ik alsnog bezweet aankom op mijn werk). Heb ik altijd al gehad, ook op mijn gewone fiets. Ik moét op de een of andere manier weerstand voelen tijdens het fietsen. Zonder trapondersteuning is de weerstand op mijn elektrische fiets dan weer een beetje too much, waardoor ik buiten adem raak.

Dat altijd maar sneller en harder heb ik trouwens ook als ik loop, krijg altijd commentaar dat ik niet zo snel moet lopen :joy:

De kosten zijn voor mij ook een reden om (misschien) weer voor een gewone fiets te gaan. Net als het bewegen, want wandelen met de hond zit er niet meer in (die is oud en heeft wat issues). Af en toe wandel ik wel met mijn partner, maar dat is toch wel te weinig.

Dat laatste gezegd hebbende: ik ga eens even een rondje lopen :wink:

ps: op de fiets denk ik ook altijd ‘als de accu het maar redt’ en dat was dinsdag dus niet het geval. Ik heb drie dagen last gehad van dat gebrek aan ondersteuning, zowel in mijn nek, schouders, polsen als bij mijn ademhaling…

Grappig, ik herken de druk uit de omgeving. Zelf op zoek naar een fiets en mensen zeggen dat je spijt gaat krijgen van niet-elektrisch.

Maar wat veel mensen dan niet weten is dat veel fietsen net mobiele home trainers zijn. Een lichtlopende fiets trapt veel prettiger. Zoveel prettiger dat je in de meeste situaties wellicht geen ondersteuning nodig hebt. Ja, als je per se met 25 een hoge brug op wilt fietsen, dan ga je het missen.

Ook een veelgehoord argument is dat je met een elektrische fiets sneller en verder gaat fietsen. Maar als jij aangeeft dat dat voor jou niet geldt, dan heeft een elektrische fiets nadelige effecten op je gezondheid en conditie.

Ik zou dus in jouw geval niet voor een elektrische fiets gaan.

Hier staan wat tips over waarom sommige fietsen lichter lopen dan andere. Sommige daarvan hebben te maken met het ontwerp of de uitrusting van de fiets. Wellicht dat je als je dat leest meer overtuigd wordt of je zonder ondersteuning toe kan.

Waarom trapt mijn (stads)fiets zwaar? - Fietsersbond.

  • Vermijd de Nexus 7 versnellingsnaaf, die zorgt voor veel weerstand (ik spreek uit ervaring!). Een Nexus 3 of 8 loopt beter, vooral in respectievelijk stand 2 en 5 (direct drive, dus zonder extra weerstand). Meer info hier: Waarom trapt mijn fiets zo zwaar? Let wel: in alle fietsenwinkels waar ik ben geweest zeggen ze dat dit onzin is, maar in mijn ervaring klopt het als een bus: zowel mijn vorige fiets, als de fiets van mijn vrouw en schoonmoeder hebben een Nexus 7 en die trappen onwaarschijnlijk zwaar. Fietsen werd een straf. Heb die naaf vervangen door een Nexus 3 en hij loopt als een zonnetje.

Als je voorover zit heb je veel minder weerstand. Mijn tip zou dus zijn: kies voor een fiets met een verstelbare stuurpen, dan kan je zelf bepalen wat het optimum is tussen luchtweerstand en een lekkere houding. Zo’n pen kan je er achteraf natuurlijk ook in laten zetten.

Edit: oh ik zie nu dat dit een oud bericht was dat bij mij bovenaan kwam te staan (?). Ben benieuwd wat je hebt gekozen!

1 like