Toekomstdroom: Nooit meer ‘Fietsers afstappen’ 

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/nooit-meer-fietsers-afstappen-bij-omleidingen/

Fietsomleiding op het ledig Erf in Utrecht Fietsers hebben een diepgeworteld wantrouwen tegen omleidingen. ‘Kun je er echt niet langs? Nah, toch even kijken.’ Maurice Leenen onderzocht voor Dura Vermeer hoe je fietsers beter om kunt leiden. ‘Er is onder aannemers steeds meer aandacht voor goede fietsomleidingen.’ Maurice Leenen van Dura Vermeer: ‘Er komen vaak…

Onze onderzoeker heeft een grote denkfout gemaakt.
Hij heeft het over DE wegbeheerder.
Dat suggereert dat er in het ambtelijk apparaat een iemand is met die pet op.

Ik heb wel eens zeven iemanden geteld die onafhankelijk van elkaar werkzaamheden aan de weg mochten en konden initieren.
Gebrek aan coordinatie binnen het gemeentelijk apparaat is de oorzaak van Fietsers afstappen.

1 like

Onderzoeker Maurice Leenen deed dat voor Dura Vermeer.

Ervaring. Bij veel langdurige projecten wordt in het weekend meestal niet gewerkt. De omleidingsborden blijven staan, terwijl je in 9 van de 10 gevallen er zonder problemen langs kan en de wegwerkers daar geen last van hebben, want er wordt niet gewerkt.
Als je dat vaak ondervonden hebt, ga je de omleidingsborden (in het weekend, maar soms ook door de week) niet meer serieus nemen. Iets meer moeite mbt de omleidingsborden rond het weekend, kan wellicht voorkomen dat de borden weer meer serieus worden genomen.

"kan er wellicht toe leiden dat de borden weer meer serieus worden genomen.
klinkt beter, toch?

Negen van de tien klussen zijn van een kleine omvang, en kunnen worden afgehandeld door lokale aannemers.
De laatste keer dat een partij als Dura hier werkte aan een integraal voorbereid project, is meer dan tien jaar geleden.

Een voorbeeld uit mijn woonwijkje van de afgelopen maand.
Op het stadskantoor denkt iedereen vanuit zijn eigen probleempjes, en wordt ingeschat dat de klus (rioolput in het fietspad vervangen) niet meer dan een week gaat duren.
Te kort voor een procedure met omleidingsroutes. Was de inschatting.

De aannemer moet woekeren met de inzet van zijn mensen op verschillende projecten.
Het gevolg is dat er dagen niets gebeurt, omdat men wacht op een specialist (stratenmaker, metselaar, afvoer van asfalt, aanvoer van zand, enz).
Tijdens de klus haakt een andere vakafdeling aan. Waarvoor de aannemer echter een kraan moet vrijmaken op een ander project
Als de kraan er eindelijk is, wordt er een kabel kapot getrokken.
En dan worden er niet eens bommen of archeologische schatten gevonden…
Als de klus bijna klaar is, ontdekt iemand dat de lantaarnpalen zijn vergeten.

Een goede alternatieve route voor fietsers is geblokkeerd omdat een huiseigenaar heeft bedacht om juist in deze periode zijn gevel vanaf het fietspad met een hoogwerker.te renoveren.
Dit gebeurt met toestemming van de afdeling die over handhaving gaat.

Ondertussen blijkt er ook groot onderhoud aan de verkeerslichten te zijn gepland door de betreffende vakafdeling. Hiervoor moet een noodinstallatie worden opgericht. Voor het gemak worden enkele fietsroutes afgesloten.

Drie projectjes van drie+ vakafdelingen, onafhankelijk van elkaar, Maar wel in dezelfde buurt en in dezelfde periode gepland.
Met als gemeenschappelijk kenmerk dat de doorstroming van het autoverkeer continu is gegarandeerd.
En dat het fietspad continu in gebruik is als opslagplaats van bouwmaterialen.

1 like

Nog een tip voor degenen die de omleiding maken: geef aan hoeveel km je als fietser moet omrijden.
En helemaal eens: als er 's avonds of in het weekeinde niet gewerkt wordt, haal dan indien mogelijk de hekken en borden weg.

Er is geen probleem waar in het verleden ook al eens een oplossing voor is bedacht.
Voortschrijdend inzicht?

  1. CROW Minder hinder voor fietsers -->De wegbeheerder moet uitputtend maatregelen bepalen en beschrijven in het bestek.
    https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.fietsersbondalphenaandenrijn.nl/Minder_Hinder_Fietsers_en_Voetgangers-1.pdf&ved=2ahUKEwi3g6r-laf3AhXRQeUKHWZmD2oQFnoECCAQAQ&usg=AOvVaw1_fk5oUsveHED_LFtsDcFb

  2. Fietsen omleiden is een vak --> harde roadblocks zijn onvermijdelijk, goede communicatie geeft begrip
    https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsers-omleiden-is-een-vak/

  3. CROW; Verkeersmaatregelen voor fietsers–> maximaal twee minuten omrijden.
    https://docplayer.nl/26868853-Verkeersmaatregelen-voor-fietsers.html

Meest recente versie DuraVermeerSave toolbox14 wegwerkzaamheden.
De nadruk ligt op een goede motivatie van de uitvoerders, flexibele markeringen, en flexibele verkeersregelaars om in te kunnen spelen op de situatie van het moment.
Het werk moet wel doorgaan.
https://www.duravermeersave.nl/toolbox/verkeersafzettingen/verkeersmaatregelen-op-een-fietspad

Een Google Search op Fietsers afstappen geeft een waslijst aan vermakelijke verwoede pogingen van wethouders en middenstand om fietsers tot afstappen te bewegen.
Tevergeefs.
Zeer waarschijnlijk lopen de mensen die aan de weg werken tegen dezelfde hardnekkige kop van fietsers aan, als ze proberen fietsers in een bepaalde richting te duwen.
Tevergeefs.

Bij de nieuwsberichten las ik dat de Fietsersbond en Traffic Service Nederland kennis gaan delen.
Ik zou daarbij bijzondere aandacht willen vragen voor omleidingen waarbij fietsers naar het fietspad (eenrichtingpad) aan de andere kant van de weg worden gestuurd.
Dan wordt stelselmatig vergeten om automobilisten uit kruisende zijstraten er op te wijzen dat ze ook fietsers van rechts kunnen verwachten.
Nu worden fietsers die deze wegomleiding keurig volgen steevast voor anarchistisch tuig uitgemaakt (door de automobilisten uit de zijstraat).

Nog een aandachtspunt betreffen de veerponten over het Noordzeekanaal, beheerd door het GVB, maar gaat waarschijnlijk nog over vele andere veerponten. Ook hier “Fietsers afstappen”, waar brom- en snorfietsen, motorfietsen en automobilisten gewoon kunnen doorrijden. Waarom fietsers dan wel zouden moeten afstappen bij betreden en verlaten van de veerponten ontgaat mij dan ook. Nu zou je kunnen denken: het is een kleine moeite, maar er zijn toch echt mensen die prima kunnen fietsen, maar moeite hebben met lopen …

Als we nu toch fijn bezig zijn, er zijn ook fietsers die fietsen in een velomobile, dat is een driewieler met een stroomlijn, vaker in de volksmond “gele banaan” genoemd. Die van mij is 78cm breed, dan is dus een twee richtingen fietsomleiding van 1meter breed een beetje veel te krap. Ben ook al eens tegengekomen dat je halverwege een vrij steile helling af moet die je niet recht kunt aan rijden, een soort afrit steen voor garages. Dat is in een driewieler een hachelijke onderneming, je kunt namelijk ook omslaan in zo’n ding en dat is dan een zeer dure schade! De gemiddelde velomobile is namelijk net zo duur als een kleine auto en dat wordt wel eens vergeten. En een commentaar dat je krijgt. Ik fiets er mee naar mijn werk, zonder omleidingen enkele reis 26km. Ik rij klimaat neutraal, u ook?

Je ziet het bij ‘echte’ omleidingen (voor auto’s waar vaak een echte omleiding wordt aangegeven) vaak : “julianalaan afgesloten” alsof een passant of zelfs een inwoner uit een andere wijk weet waar de julianalaan zijn bestemming doorkruist. Teveel gaat de wegbeheerder ervan uit dat de verkeersdeelnemer het wel weet, wat zeker voor recreatieve fietsers vaak niet zo is. Gewoon echt omleidingsborden gebruiken en veel. Gewoon afsluiten is niet genoeg en de fietser gaat zijn eigen weg zoeken. Goed punt van die knooppuntborden. Daar is over na gedacht, elke kruising 1, dus veel vervolgborden, vaak blijft het bij omleidingen bij 1 pijl want de fietser snapt het toch wel.
Creeer een goed fietsbare omleiding dus realiseer je dat als de omleiding verkeerslichten bevat en de gewone weg niet, sommige fietsers echt de oude weg gaan blijven rijden. Dan wel in eigen hand en controle.
Kunnen fietsers die de goed aangegeven omleidingsroute volgen niet worden beloond in plaats van dreigen met boetes terwijl er geen handhaafcapaciteit of wil is? Teller met positieve boodschap?
Tenslotte moeten fietsers (maar ook auto’s) vaak bij bewoners of bedrijven zijn die liggen aan de (gedeeltelijk) afgesloten weg. Kan je nummer 123 nu wel of niet bereiken en zo niet, hoe moet ik dan rijden? Deze info zie ik zelden. De wegomleidingen gaan met een grote boog om de betreffende straat heen. Lastig is dat dit ook verandert terwijl de werkzaamheden aan een straat vorderen. Dus deze info moet regelmatig ge-update worden. Bij een werk van een jaar kan je eigenlijk niet met een generieke omleiding volstaan, regelmatige updates zou beter zijn.
De benoemde boekwerken bevatten al enorm veel goede tips, maar toepassing vergt veel tijd en aandachtig die kost geld. Lastig dus.

Het kan ook goed gaan met omleidingen voor fietsers. In mijn gemeente zijn ze bezig met de ondertiteling van een spoorweg waardoor 2 jaar lang voor al het verkeer de weg is afgesloten. Keurig netjes wordt de omleiding voor fietsers aangegeven. Zelfs de routeplanner van de Garmin stuurt je via dezelfde omleiding.

Ik meen me te herinneren dat Eneco partner van de Fietsersbond is geweest.
Maar dat blijkt geen enkele betekenis te hebben.
In ieder geval wordt zo’n partnership niet gedragen door de gehele organisatie.

Een willekeurige omgevingsmanager van Eneco heeft onlangs besloten om een leuke fietsroute op de Maasvlakte (de enige fietsroute) gewoon voor de as zomer dicht te gooien (vanwege de plaatsing van een stel windmolens)
We mogen het doen met een pendelbus elke twee uur.
Reactie van de omgevingsmanager: ik wist niet dat hier mensen fietsten.

Ik vind het een leuke route omdat je je met een beetje verbeeldingskracht kan inbeelden naar Engeland te fietsen, zonder af te stappen…

845 Pr. Máximaweg

Niet fraai maar ik kan moeilijk beoordelen of het noodzakelijk is; het lijkt erop alsof je de pendeldienst op de Maasvlakte kan bellen:

Maar mocht desondanks een recreant hier door willen, dan kan hij gewoon de pendeldienst bellen.