Toerfiets: hulp met definitieve keuze

Goedendag!

Ik ben een echte toerfietsfan, maar een beetje ongelukkig geweest met tweedehandsaankopen. Eerste fiets was een Koga Randonneur a 300€ (die na aankoop een framebreuk bleek te hebben gehad) waarmee ik naar Rome ben gefietst. Uiteindelijk weer doorverkocht omdat ik geen stalling had + die framebreuk. Inmiddels heb ik wel een stalling (gedeeld met 200 anderen) dus vorig jaar een hele oude Koga Randonneur gekocht a 150€ (??) met het idee om die op te knappen en zo een goed frame te hebben waar goede onderdelen op konden. Fiets was helaas niet volledig origineel (waarschijnlijk ook een ongelukje meegemaakt) en na een paar leuke kleine tochtjes brak van de week mijn derailleur af. Toch een gevalletje goedkoop = duurkoop.

Ik heb geen zin om wéér in een halve fiets te investeren… dus ik ga nu voor goed! Het liefst zou ik een Koga Worldtraveller oid kopen, maar zoals gezegd: ik heb geen goede stalling en kan daarom niet investeren in een hele dure fiets. Ik heb absoluut niet de wens om me steeds zorgen te moeten maken of mijn fiets veilig / heel is.

Wat ik dus zoek:

  • Lichte toerfiets voor dagtochten van 100 km+ en max vakanties van drie weken in Europa (naar Zweden of Zuid-Frankrijk bijv.).
  • Geen naafversnelling (derailleur dus) en het liefst schrijfremmen (maar v-brakes mag ook).
  • Bepakking altijd alleen achter (max 20kg.) en een vlinderstuur is een plus.
  • Tweedehands geloof ik nu wel en wb Koga zijn er sowieso veel handelaren heb ik het idee.
  • Framehoogte 60-63cm.
  • Budget 800-1200. Liever onder de 1000 ivm mijn nachtrust.

Ik heb nu aardig wat ingelezen en denk dat ik met de onderstaande fietsen een prima keuze maak:

  1. https://www.12gobiking.nl/sensa-superlite-v27-2020
  2. https://www.12gobiking.nl/stevens-randonneur-2021
    (zie hieronder link 3 en 4)

Wat denken jullie echter? Het is een lastige markt momenteel (gezien de voorraden) en ik ben absoluut geen expert dus vind het lastig een definitieve keuze te maken. Alle hulp is dus welkom.

Alvast bedankt. :slight_smile:

  1. https://fietsenconcurrent.nl/collect…32980873314327
  2. Ëventueel, maar zwaar + geveerde voorvork: https://www.mantel.com/cube-kathmandu-pro

Ik zie 4 geschikte fietsen, met grote prijsverschillen. De spatborden op de Sensa’s echter stellen bijna niets voor. Je wordt dan toch overal nat. De Cube heeft inderdaad de genoemde nadelen. En die rare aangelaste drager. De Stevens lijkt wat mij betreft op nr. 1 te staan. Afmontage is ook net wat beter, zoals zo vaak bij Stevens.

Dank voor je snelle antwoord! Inderdaad de conclusie die ik ook trek. Om mijn vraag dan iets specifieker te maken:

  1. Rechtvaardigt de betere afwerking van de Stevens (en het feit dat hij schijfremmen heeft) een prijsverschil van €500?

  2. Is een fiets van €1300 nog een fiets die je een paar uur aan een nietje vast kunt hebben (als je bijvoorbeeld naar het strand fietst).

  3. Kan je op de Sensa Superlite ‘efficiënt’ (van €799) Europa door?

Misschien wat grote vragen, maar het zijn wel de afwegingen waardoor ik nog aan het twijfelen ben. Met die Koga van €300 ben ik immers ook zonder problemen in Italie aangekomen.

  1. €500 meer is aan de ruime kant.
  2. “een fiets aan een nietje…?” ken die uitdrukking niet.
  3. Ja.

Dank! Ik ga voor de Sensa dan denk ik. Vooral omdat het wat zorgelozer is en ik hem dan ook eerder voor korte afstanden pak. Als ik echt heftig ga fietsen kan ik altijd wel weer opschalen. Met nietje bedoelde ik trouwens een fietsnietje.

Zag toevallig net trouwens een topic met precies deze twee fietsen, dus sorry voor de dubbele vraag! Maargoed, zegt ook wat over de fietsen en misschien heeft iemand anders er in de toekomst weer wat aan mijn topic. :slight_smile:

Ik zou ook voor de Sensa gaan, €500 is de Stevens niet waard, beide zijn Deore.

Spatborden lijken inderdaad minimaal maar zijn prima te vervangen voor niet al te veel geld als je dat wilt.

Top! Hij is besteld dus ik laat over een tijdje wel weten of hij ook bevalt.

Dat is mooi, want feedback is wel het schaarste verschijnsel hier in het forum!

2 likes