Trapper borgboutje ontborgen

Hallo allen,

wie heeft enig idee hoe je deze trapper der af kan halen, der lijkt een borgbout in te zitten, maar heb geen idee hoe ik die kan ontborgen, want de kop van de bout is ook glad, om fatsoenlijk bij de tandiwiel te komen moet die der af aan de ander kant, zodat ik die stoffen ketting kast der fatsosenlijk er af kan krijgen.

Mvg,
ikrobot

borgbout? dit is de crankspie.

  1. royaal 1 dag tevoren overal kruipolie spuiten.
  2. Deze dingen, als ze uit de jaren zeventig zijn, zijn van slechte kwaliteit. Later, nog erger.
  3. de moer enkele slagen lossen en vervolgens met een moker op de moer (meer raakvlak) de spie in beweging zien te krijgen. De spie gaat misschien verloren. Het is een onmogelijk (hollands) systeem.
  4. ik zie achter de crank een verchroomde stofkap. Is dit een Thompson as? Hoe oud is die fiets?
    Wat je eraf wil halen is niet de trapper, maar de crank. De trapper of te wel pedaal zit aan de andere kant in de crank geschroefd. Als die er ook af moeten (kapot/versleten), dan moet je dat eerst doen, met de wielen op de grond en de ketting op de tandwielen. Ook die dingen zijn vaak onwrikbaar vastgeroest na 50 jaar of minder. Let op: linker pedaal heeft linkse schroefdraad: dus rechtsom los!

aanvulling: je wil de lakstoffen kettingkast eraf?: dan eerst ook de rechterpedaal eraf halen. Of je scheurt de kettingkast eraf.

Ja, de spie gaat zeker verloren.
Het is verstandig om bij het mokeren de crank te ondersteunen of iemand met een tweede moker of een steen een zware massa tegen de crank te laten duwen. Uiteraard moet de spie er wel uit kunnen.
Als dit ook allemaal niet lukt, dan komt de boormachine. Boor de spie voorzichtig uit, door het uithollen wordt de spie zwakker en komt hij makkelijker los.

Nieuwe spie: de nieuwe spie zodanig in de crank schuiven dat je broekspijp niet aan de moer kan blijven haken. Bij het inschuiven een beetje “morrelen” aan de crank zodat de spie lekker op zijn plaats zit. Daarna een rake klap op de kop van de spie. Vervolgens de moer aandraaien. Soms kan het nodig zijn om de vlakke kant van de spie iets groter te vijlen.

Ermelo inderdaad, de bedoeling is om die stofkap/kettingkast der af te halen,
maar tjezus wat een gedoe zeg die spie, anders doe ik het wel simpeler die ketting moet toch ingekort worden, dan pons die die der af tenzij der een visje op zit, en met een kwastje langs de tandwiel met >naam goedje< ff ronddraien word de tandiwiel ook wel wat opgeschoond,
dna maar ietsie meer kloten en ouwehoeren met die stofkap/kettingkast die dan telkens lekker in de weg gaan hangen.

in ieder geval dank jullie wel, weet ik ook iets meer over dit systeem.

Mvg,
ikrobot