Trek 970 single speed met Aliexpress onderdelen

zomeren4

1u

Beste Sjef,
Ik sta op het punt om een singlespeed mountainbike te kopen op Marktplaats.
De verkoper wilt er €400,- voor hebben. Trek 970 ZX stale fiets die ergens in begin jaren 90 is gebouwd in de VS.
Verkoper heeft alles lopen strippen en ZTTO fiets onderdelen die verkrijgbaar zijn bij Ali express gemonteerd(Made in China dus)
Aangezien u nogal veel ervaring hebt in fietsen en kwaliteit. Is de prijs niet te hoog? Hoe bepaal je de waarde van een fiets?
bron: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-mountainbikes-en-atb/m1661873780-trek-970-zx-purple-edition-singlespeed-mountainbike.html?previousPage=lr

De singlespeed wil ik overgens gebruiken in Breda waar het vlak is. Verkoper zegt dat ie lekker snel is maar de kwaliteit heb ik mn twijfels over.
Hoor graag naar uw mening Sjef

Bedankt

Groetjes,

Jeffrey

Hallo Jeffrey,
Er is geen objectieve methode om de waarde van een (oude) fiets te bepalen. Er is altijd gevoel in het spel. Maar €400,- voor een fiets van ca. 30 jaar oud is inderdaad wel erg veel. Zoveel heeft die fiets, met derailleurs, nieuw niet gekost. Moet dan wel een collectors item zijn, zou ik zeggen. Aangezien het singlespeed is, zullen er niet veel nieuwe (chinese) onderdelen op zitten, behalve de singlespeed naaf/ vrijwiel. Mooi kleurtje, dat wel, maar zo te zien van alu. Die zal niet lang mee gaan! Achtertandwiel moet staal zijn. Staal kun je niet anodiseren, heb ik geleerd. Maar techniek staat niet stil. Vraag is dus: is tandwiel van staal? Ik kan de kwaliteit van Aliexpress onderdelen niet inschatten. Chinees betekent niet rommel! Een goed freewheel kost geld.