Trek electrische fietsen

Ja auto is ook zo duur, ga eens kijken op de fiets vakantie beurs, het is natuurlijk niet merk gebonden maar de naam Trek heeft een bittere nasmaak, nooit meer een Trek…

Grappig om te zien dat “Sjef” in 2013 al niets moest hebben van de gewone elektrische fiets. Het verklaart dat “Sjef” anno 2018 één van de grootste tegenstanders is van de speed pedelec (waar in 2013 vrijwel niemand ooit van had gehoord). Tja, de fiets maakt - na 100 jaar stilstand - een ontwikkeling door. En die ontwikkeling heet “trapondersteunend fietsen”. En vooral de oudere garde van de fietsersbond moet daar niets van hebben. Maar ik vrees toch echt dat het een ontwikkeling is, die niet tegen te houden is.

Ik was aan het kijken voor een Trek UM5+, maar dit schrikt me toch wel af als ik dit ze allemaal lees.

De Trek X600+ had een Bion-x motor en accu. Dat was geen betrouwbaar systeem en BionX bestaat niet meer. De UM5+ heeft een bosch Performanceline CX motor. Bosch lijkt veel duurzamer. (maar ik zou zelf eerder voor active line+ kiezen)

Bedankt voor de info TestKees, zou je uit kunnen leggen waarom je liever een active line+ zou willen dan een CX?

Ik weet het: bericht is meer dan een jaar oud, maar ik kan de schrijver van deze passage, en iedere andere fietser, aanraden eens naar Nijmegen te reizen (of te fietsen) om daar het Velorama te bezoeken. Zeg maar het nationaal fietsmuseum. Hoewel de ontwikkelingen in de 21e eeuw nog nauwelijks aan bod komen (plaatsgebrek lijkt de oorzaak), kom je na het bezoek tot de overtuiging dat bovengeciteerde uitspraak klinkklare onzin is.

NS: Fietskaart duurder door Waddenfietsers

De Active line (plus) is nagenoeg stil. Performanceline (CX) is duidelijk hoorbaar.
Active line (plus) geeft geen extra weerstand met de motor uit. Performanceline (CX) wel duidelijk merkbare weerstand.

Aan het hogere koppel heb je alleen iets met optrekken (met te zwaar verzet) en als je met een (te) laag traptempo fietst.

Ik heb allebei de motoren geprobeerd, beide hebben inderdaad hun charmes.

De CX vond ik leuk, omdat het optrekken zeer rap gaat, maar ik kan me voorstellen dat 75nm gevaarlijke situaties kan opleveren als je hier niet fatsoenlijk mee omgaat, plus de nadelen die je net hebt genoemd. Ik heb de voordelen tegenover de nadelen gezet, en ben er achter gekomen dat een CX misschien voor mij geen beste keus was.

Ik heb de Cannondale Mavaro Neo City 2 (dames/unisex model) met 50nm aangeschaft, wat meer dan zat is voor in de stad naar mijn mening.

Graag wil ik ook een bijdrage leveren in deze discussie en wil ik hierin wijzen op de mogelijkheid om je fiets zelf om te bouwen of te laten doen . Acht jaar geleden heb ik voor mijn vrouw en voor mij twee gebruikte Sparta\iion’s gekocht met achterwiel motor die drie jaar oud waren , maar er nog mooi uitzagen ( zoon was fietsenmaker , vandaar . tijdens de eerste tocht van Enschede - Denekamp viceversa accu leeg 2 km voor thuiskomst , deed niks meer , wat een pech . De fietsenmakerzoon heeft voor inkoopprijs en zonder montagekosten de nieuwe accu erin gezet , maar toch was ik 325 euro kwijt . Jammer maar er daarna bijna 15000 km mee gereden in 6 jaar . Daarna nog alleen een keer de magneten c=van de motor laten lijmen voor 125 euro . Mijn vrouw rijdt nog steeds op de Sparta Ion en nog geen problemen gehad met de accu of motor , eloke dag netjes aan de oplader , accu is nog ouderwets Nimh

Helaas kwam er na 6 jaar een einde aan het electronisch leven van mijn Sparta Ion , dit was twee jaar geleden . Ja wat nu vraag je je dan af , ik vond en vind nieuwe electrische fietsen vrij prijzig vooral als je een stukje verder wilt fietsen dan met de Ion mogelijk is , 24 volt motor en 9 volt accu daar kom je niet zover mee , maar af en toe reed ik ook nog wel op mijn JOCO Ronde van Nederland van begin jaren '60 , die ik in 1969 van een collega in Amsterdam kocht voor 150 euro , gulden natuurlijk ! Een echte racefiets , veel Campagnolo , toen maar nu inmiddels semirace maar nog lekker licht om mee te fietsen , twee keer handmatig opnieuw geschilderd , geen 21 versn. meer maar 6 , geen tubes meer maar gewoon , geen racestuur maar gewoon stuur .

Weer terug naar de elektrische fiets : er moest toch vond ikzelf een andere elektrische fiets komen en ik had
nog een goede Gazelle die weliswaar al 8 jaar oud was , maar 6 jaar weinig gebruikt was en er als nieuw uitzag . veel op internet kijken waar je de fiets kon laten ombouwen en omdat ik geen auto heb moest het in de buurt van Enschede zijn en gelukkig was er een bedrijf in Neede , op 25 km afstand van Enschede . Telefonisch info gewonnen daar en een afspraak gemaakt om de fiets om te laten bouwen voor iets van 700 euro , voorwielmotor 36 volt en 13 Ah accu , dus een stuk verder dan de oude Sparta . Bij mooi daar naar toe gefietst via een mooie route en een paar dagen later kon ik de fiets ophalen . Met de bus vlakbij terug naar Enschede en ook naar Neede met de bus om weer op te halen . Ik hoorde wel wat negatieve dingen over een voorwielmotor maar heb er twee jaar zonder problemen mee gefietst , de motor hoorde je wel iets maar niet erg .
Zoals gezegd twee jaar mee gefietst tot in mei van dit jaar : Even een boodschapje doen op de boulevard in Enschede , na een paar minuten terug …fiets weg , helemaal vergeten op slot te doen dus gestolen !!!
Ondanks verzekering geen uitkering want natuurlijk geen tweede sleutel .

Wat nu te doen : weer eens gekeken naar een nieuw fiets maar nog steeds vreselijk duur vind ik of modellen niet mooi , veel" begrafenisfietsen " voor mannen , helemaal zwart namelijk en zwart vind ik zo lelijk en dan ook nog mat . Een model vond ik wel mooi , moest nog uitkomen maar toen ik hoorde dat de accu alleen al 850 euro zou kosten was ik snel genezen ,

Dan toch maar weer laten ombouwen in Neede , maar er moest nu wel een andere fiets komen . Bij veel fietsenmakers in de buurt gekeken maar niets moois kunnen vinden , dan maar een kijken op marktplaats en ja , in Borne 15 km van Enschede had iemand een Batavus Staccato voor 375 euro te koope en slechts een paar km mee gereden , even met de trein naar Borne , klein stukje lopen fiets bekeken en gefietst en voor 365 een nieuw fiets meegenomen naar Enschede .

Toen afspraak gemaakt met Power-Bike in Neede en fiets gebracht , weer terug met bus en later weer ophalen met bus en op fiets terug , ik had nu een prachtige fiets , zij hadden net een nieuwe voorwielmotor die geen geluid maakt ( 50 euro meer dan de oude ) en een 16 Ah accu in de bagagedrager . er werd mij gegarandeerd dat ik op ondersteuning 1 meer dan 100 km kon rijden met een volle accu . Dat moet ik uitproberen dacht ik en ben in augustus op de fiets gestapt naar Elst , dat was 107 km en de accu was nog niet leeg , een paar dagen later weer terug naar Enschede op de fiets , heerlijk weer en een andere route die 122 km bleek te zijn , de andere dag nog 15 km gereden ermee , toen was de accu leeg , na 137 km , vind ik prima .
wat heeft deze fiets mij gekost : 375 euro voor de Batavus , 8 versn. en 1175 euro voor de ombouw , extra nieuwe buitenband , ander wiel ( montage kost 200 euro zit in prijs van 1175 euro ) , dus totaal 1550 euro .
Zelf nog een beter zadel gekocht bij de fietsenmaker en een betere fietstas ( tas op marktplaats , als nieuw ) , dus nog 100 euro erbij heb ik een fiets die mij helemaal aanstaat en met ondersteuning 1 t/m 5 is het geen probleem om constant 25 km p/u te rijden .
Ook zonder ondersteuning is er heel goed mee te fietsen : als het wat kouder wordt , wordt het wat minder met het aantal te rijden km’s op een volle accu , en dus moest ik een paar weken geleden van Oldenzaal naar Enschede , plm. 14 km zonder ondersteuning fietsen en dat lukte heel goed , wat ik overigens al wist natuurlijk , in Neede uitgeprobeerd met een andere fiets .

Wat ik met dit verhaaltje wil aangeven niet alleen mijn ervaringen , maar ; kijk ook naar de mogelijkheid om jouw fiets te laten ombouwen of een nieuwe of gebruikte fiets te kopen en die te laten ombouwen . Het bis natuurlijk wel het makkelijkst als er een bedrijf bij je in de buurt wat dit doet , minder reistijd .
Als ik een zelfde fiets als ik nu heb nieuw zou moeten kopen in de winkel zou ik minstens 1000 euro meer kwijt zijn en mocht de accu stuk gaan ( ik hoop weer op ongeveer 15000 Km ) dan ben ik wwer een stuk goedkoper uit .

Nou , dit was het wel zo’n beetje wat ik wilde vertellen over mijn omgebouwde fiets , ik hoop dat u plezier heeft gehad met lezen en dat het u helpt bij het kiezen van een andere elektrische fiets !

Nog een belangrijk ding vergeten te zeggen ; deze ombouwfiets heeft een trapsensor en een semi-krachtsensor . Ik had verschillende fietsen uitgeprobeerd met alleen een trapsensor maar dat vond ik helemaal niet prettig fietsen , dit wel !