Trek x 700 of Koga F3 5.0


#1

Ik fiets minimaal 40-60 km per dag voor woon-werk verkeer en daarnaast op vrije dagen graag 100-115 km. Door heuvels en polders. Doe dat nu nog op mijn stadsfietsje met 7 versnellingen of de goedkope toerfiets van mijn man. Ben op zoek naar een fiets die sneller gaat zodat ik mijn actieradius kan verhogen naar 150 km/dag. Heb enkele fietsen getest en twijfel nu tussen de Trek X 700 en de Koga F3 5.0. De laatste heb ik kunnen testen op heuvelachtig terrein, de eerste helaas niet. Heeft iemand ervaring met deze fietsen en wie kan mij aangeven wat de verschillen zijn?


#2

Als fietsfabrikanten het hebben over een fiets die lekker klimt, duiden ze vooral op de zithoek van de fiets.
De zithoek van de Koga is 71 grd
De zithoek van de Trek is 73 grd
Veel mensen zullen van mening zijn dat de Trek lekkerder klimt.

Ik heb een fietsfabrikant nog niet horen zeggen voor welke fiets je moet kiezen wanneer je aan het kampioenschap tegenwindfietsen in de polder zou willen deelnemen.
Maar waarschijnlijk fietst de Koga het lekkerst in de polder.

De Trek is geschikt voor banden van 38 mm
De Koga is geschikt voor banden van 40 mm.
Dus dat maakt weinig verschil

Beide fietsen hebben schijfremmen.

Op grond van deze kriteria zou ik kiezen voor de Trek, mits uitgerust met een zadelpen die een variable offset heeft.


#3

Dankjewel. Hoef geen kampioen tegenwind fietsen te worden, maar is wel prettig als je dan nog steeds lekker vooruit komt.:grin:. In eerste instantie viel ik op Koga F3 7.0, die fietste heerlijk licht, maar ik kreeg rugpijn al binnen de 20 km. Ook met andere framemaat. daarom terug gegaan naar 5.0, waarbij je iets rechter op zit. Had daar eigenlijk al voor gekozen toen ik weer terugdacht aan mijn eerste testrit op de Trek. En omdat die hetzelfde gewicht heeft als de 7.0 vroeg ik me af of die daar niet meer op lijkt.
Ga morgen nog wat grotere testrit maken op de Trek, helaas alleen viaduct in de buurt en geen heuvels. Anderzijds heb je bij tochten van 100 km of meer maar relatief weinig heuvels; je bent al snel in de polder; dus eigenlijk is dat belangrijkste aspect. Het viaduct vloog ik in elk geval ook met de Trek zo naar boven dus is al veel beter dan mijn huidige fietsen waarbij ik heuvelopwaarts afzak naar 1o km/h


#4

Als je nu een stadfiets hebt met 7 versnellingen heb je waarschijnlijk een Nexus-7 naafversnelling met een kettingkast. De Nexus-7 naaf staat niet als erg efficiënt bekend:

Een kettingkast daarentegen zorgt er voor dat je ketting veel langer mee gaat, een open derailleurketting gaat een stuk korter mee, ik heb wel eens gehoord z’n 2000 km, wat bij jou zou betekenen z’n 40 dagen… Langer wachten kan ook maar dan moet je ook de tandwielen vervangen, iets wat je sowieso moet doen om de twee a drie kettingen.

Mijn advies is om voor een dichte kettingkast of een riem te gaan in combinatie met een Nexus-8 naaf. Neem voor comfort brede banden en probeer voor de rest voor een zo simpel mogelijke fiets te gaan, dat wil zeggen geen verende voorvork (zoals de Feathershock op de Koga) of (goedkope) verende zadelpen, dat is extra gewicht, gaat eerder kapot en levert geen extra comfort op.


#5

Een riem fietst volgens de fietsverkoper een stuk zwaarder. Heb ook trek met riem uitgeprobeerd en miste daar inderdaad de vleugels die ik wel voelde bij de x 700.
Derailleur vind ik inderdaad nadelig. Ook vanwege dat schoonhouden iedere keer. En had inderdaad ook uitgerekend dat ik daar na paar weken al aan toe ben. Daarom inderdaad aan riem gedacht maar als je dan fiets wil die net zo licht trap kom je in segment van Idworx en Santos en dat vind ik toch net even iets te.
Ik vond verschil met mijn huidige fiets en de geteste fietsen echt enorm verschillen. Mijn tempo steeg met enkele km/uur. Ik ben bang dat ik dat met kettingkastfiets niet ga ervaren.


#6

Ik denk dat de fietsenmaker geen gelijk heeft, er is al heel wat over geschreven hier:

Waarom je bij Idworx en Santos uit komt voor een riem snap ik niet, je kan een goede fiets met riem en Nexus-8 naaf voor iets rond de €1000 aanschaffen, zie bijv.

Een gevoel van zweven kan best te maken hebben met hard opgepompte banden, op een glad wegdek geeft dat minder weerstand en ook als het wegdek minder is lijk je sneller te gaan omdat je fiets meer trilt.

Als je echt met minder moeite of harder wilt fietsen kan je beter goede banden kiezen en iets doen aan de luchtweerstand.

Iets meer voorover is een goed idee, dat zou ook juist je rug moeten ontlasten maar als je na 20 km al rugpijn krijgt is er iets niet goed.


#7

Rugpijn is een ruim begrip, en heeft vele oorzaken.
Men denkt dan al gauw aan een zithouding meer rechtop.
Maar op dit soort fietsen praten we over een verschil in zithoek tussen 45 en 50 graden,
Dat vind ik geen verschil.
Je kan het ook zoeken in het zadel waarmee de fietsen zijn uitgerust, en de lengte van de cranks…

Ik kan rugpijn krijgen van een te hard zadel.
Ik zal dat uitleggen.
Mijn benen zijn allebei precies even lang.
Maar om onduidelijke redenen kan ik het rechterbeen minder strekken dan het linker (functioneel beenlengteverschil).
Op een fiets met een hard onvervormbaar zadel moet ik dat compenseren met een shim van 2 mm onder de rechtervoet.
Een vervormbaar zadel is meer vergevingsgezind voor mijn specifieke kwaal.

Op de foto lijken de zadels vergelijkbaar.
Maar de Koga zou uitgerust kunnen zijn met cranks van 175 mm, en de Trek met cranks van 170mm
Met als gevolg dat je op de Koga je been net iets verder moet strekken dan je gewend bent, cq dan je kan.

Dit is wat ik er over kan zeggen met de informatie die je hebt verstrekt.


#8

jeetje, wat zijn er veel dingen waar je op moet letten. Die rugpijn had ik overigens niet bij de koga f3 5.0, maar bij zijn grote zus de 7.0. Volgens verkoper lag dat aan de meer voorovergebogen houding, maar ik begin steeds meer te twijfelen of verkopers het allemaal wel zo goed weten. ( hoewel deze verkoper echt de tijd voor me nam en leek of hij er echt wel verstand van had; in tegenstelling tot vele andere fietsenverkopers).
Een ander raadt mij aan een riem te nemen ipv een ketting, maar verkoper vertelde mij dat riem meer weerstand geeft dan ketting. Heb jij hier een mening over? Met mijn kilometers moet ik wel erg vaak de ketting en/of cassette vervangen en dat kost ook iedere keer meer dan 100 euro. En om dan maar voor ‘korte’ ritjes tot 50 km mijn stadsfiets te pakken is natuurlijk eigenlijk ook zonde. Twijfel ook over een Santos of Idworx, maar vind 5000,- wel weer erg veel geld voor een fiets.


#9

Lees dat topic riemaandrijving vs ketting maar eens door, daar staan de feiten/cijfers.
Kortweg is de conclusie dat een riem mogelijk heel iets meer weerstand heeft vergeleken met een - let goed op - schone en niet versleten ketting! Oftewel dat is enkele dagen per jaar zo, telkens wanneer je de hele boel hebt schoon gemaakt en nieuwe ketting erop hebt gelegd :slightly_smiling_face:

Kortom, de extra wrijving van een riem is waarschijnlijk verwaarloosbaar en zodra de ketting al wat ouder en vuiler is, ‘haalt’ de riem de ketting misschien al wel weer in qua efficiency…


#10

Nee, zo werkt dat niet. Bij het bepalen van de zithoogte meet je vanaf het pedaal tot bovenkant zadel, dus dan is het verschil in cranklengte erin verdisconteerd.


#11

[quote=“100kmperdag, post:8, topic:3081”]
Met mijn kilometers moet ik wel erg vaak de ketting en/of cassette vervangen en dat kost ook iedere keer meer dan 100 euro. [/quote]

Een goede ketting kost max € 18,-, maar € 12,- is vaak ook prima. Een goede kwaliteit cassette kost in elk geval minder dan €20,-.


#12

Dankjewel voor je reactie. Was inderdaad precies wat ik me afvroeg: Hoe lang rijdt fiets met ketting zo lekker als tijdens mijn testrit. Schoon houden is nog keuze die ik voor mezelf kan maken, maar slijten doet hij sowieso. Na maand ( dan heb ik er vermoedelijk al meer dan 1000 km opzitten) wil ik nog steeds dat gevoel van vliegen over de weg houden.


#13

Bedankt voor je reactie. Net op de fiets was dat inderdaad een vraag die in kwam. Wat is materiaal en wat is arbeidsloon. Met mijn kilometrage loont het om te leren hoe ik zelf een ketting en cassette moet vervangen. Is dat, als je weet wat je moet doen, redelijk te doen?


#14

Vandaag testrit op Trek gemaakt en dat gaat hem in elk geval niet worden. Op asfalt rijdt hij lekker, maar op grind is het trillen zo erg dat mijn armen gingen jeuken. Op Utrechtse Heuvelrug zijn heel veel fietspaden van grind of schelpen, dus is dit voor mij niet de juiste fiets.
Mijn zoektocht gaat verder, waarbij ik riem ga overwegen. Vraag is of ik daarbij voor Santos od Idworx ga; deze fietsen zouden niet de weerstand moeten hebben die andere fietsen met riemen hebben. ( Heb op Idworx gereden en die ging inderdaad lekker tegen de wind in en heuvelopwaarts).


#15

Dat is de juiste conclusie. Het is een simpel klusje. Koop een cassetteafhaler en een kettingzweep. Dat geld heb je er in 2 à 3 keer wisselen uit.
KMC kettingen gaan langer mee dan Shimano of Connex: bij 9v ca. 4000km. Onthouden: ketting en cassette tegelijk vervangen.


#16

Of de verkopers hebben heel goed hun best gedaan of er is een andere psychologisch proces actief, hetzelfde dat verteld dat een BMW toch beter voor je is dan een Volkwagen.

Nee, Santos en Idworksx gebruiken geheel vergelijkbare riemen; op fietsen van rond de €1000 zit een zgn. CDN riem en op duurdere fietsen een CDX riem, waarschijnlijk heeft de CDN riem marginaal minder weerstand maar CDX gaat weer langer mee. Mochten je CDN riem/tandwielen versleten zijn dan kan je ze altijd (laten) vervangen door CDX en ben je nog goedkoper uit.

Santos en Idworksx zijn mooie en goede fietsen en als je het geld er voor over hebt, wie zal ik dan zijn om ze af te raden, maar voor minder geld kan je ook een prima fiets krijgen.

Brede banden :wink:

Kijk ook eens naar pagina 4/5 en 3 van dit document van Ergotec wat betreft je fietspositie.


#17

Een langere crank steekt niet alleen verder naar beneden, maar ook verder naar voren.
Je voet steekt verder naar voren, juist op het moment waarop je de meeste kracht zet
Het zadel moet niet alleen naar beneden, maar ook een stukje naar voren worden geschoven.
Ik moet de eerste fietsenmaker nog tegenkomen die daar aan denkt.