Trekkingfiets voor dame van 1.55

Ik ben op zoek naar een fietsenmaker die zijn tanden wil zetten in een kleine fiets voor een volwassen vrouw.
Ze is van normaal postuur, maar kleiner dan de fietsindustrie dat graag ziet.
Het is technisch mogelijk een frame te bouwen dat past bij haar postuur.
Maar er zullen wat ISOnormen ter discussie moeten worden gesteld.

Mij staat voor ogen een frame met

  • stuur net iets hoger dan het zadel
  • een horizontale framemaat van 50 cm
  • brackethoogte = 230 mm, cranks 155mm
  • zadel tov BB = 600 mm
  • 26" wielen, banden 50*559
  • schijfremmen 160
  • stalen frame, vaste voorvork

Wie wil?

Ik bouw zelf fietsen voor kleine personen (<1m55). Maar aan deze wensen kan ik niet voldoen. Voor zover mij bekend, en ik ben deskundig, zijn er geen stalen of aluminium frames te koop die voldoen aan twee van de genoemde maten: de brackethoogte van 230mm en de horizontale bovenbuis van 500mm. De Surly Midnight Special benadert je wensen het beste. De brackethoogte komt dan met 50-559 banden op 250mm. Zo niet, ben je aangewezen op een maatframe, dat met de hand wordt gemaakt. In staal ben je dan aangewezen op Vittorio, gevestigd in Heerhugowaard.
Overigens is 1m55 niet echt klein. Mijn laatste klant is 1m52.
http://www.vittorio.nl/index.php/maatfietsen/fabricage-maatfiets

@Sjef, dank je wel.
Ik wist niet dat er produktiefietsen van 500 mm horizontaal bestonden.
De Surly is de allerallereerste produktiefiets 500 mm horizontaal die ik ooit heb gezien.
Niet omdat ik niet heb gezocht.
Maar omdat er bij kleine frames een risico is dat je met de voet tegen het voorwiel aanstoot, en er een risico is dat je met de pedaal de grond raakt.
Ik vind die risico`s niet relevant.
Maar de fietsindustrie wel.

Ik had niet anders verwacht dan een frame te moeten laten bouwen.
Geen probleem.
Dat heb ik vaker laten doen.
Maar Vittorio is niet meer de Vittorio van Frank Groot.
In Duitsland, Engeland, en in mindere mate in Frankrijk en Belgie zijn er genoeg framebouwers die in staal bouwen.
Ik heb op dit moment alleen niet voldoende tijd om hen te bezoeken, onderdelen te zoeken, enz.

Ik ben erg benieuwd naar de fiets die je hebt gebouwd voor de fietser van 1.52
Heb je een foto?

Graag gedaan. Het toe-overlap probleem is grotendeels verleden tijd, doordat de cranks tegenwoordig verder uit elkaar staan. Ook met een slappere stuurhoek is het te voorkomen.
Fotootje van sjef special . Horizontale bovenbuis van 515mm.

Dat ziet er uit als een volwassen fiets. Goed gelukt.

Ik heb gelijk een schets gemaakt van de Surly.

De Surly is in zijn geheel goed doordacht.
De sprong van de vork is aangepast aan de luie balhoofdshoek
Ook het stuur is smaller gemaakt.
Geen toe overlap.

Ik moet alleen nog eens nadenken over de zithoek.
Die is wel erg steil.
Voor een meer normale zithoek, moet de zadelpen een setback hebben van 40mm.
Wat weer een stuurpen van minder dan 30 mm noodzakelijk zou maken.

Aanvulling per 14 maart 1100 uur:
In de getekende fietshouding bevind het gewichtszwaartepunt van de fietser zich 6 cm voor de bracket (horizontaal gemeten)
Zodra de fietser zich voorover buigt om de wind te trotseren, wordt dat 11 cm
Het is onvermijdelijk dat deze fietser last van dode handen gaat krijgen

Aanvulling per 15 maart
Kona heeft ook twee korte fietsen in het assortiment; Dew Coco en Rove rove. 51.5/52.0cm horizontaal.
Maar beide ook met steile zitbuishoeken van 75/74 grd.

Aanvulling per 17 maart
Het Duitse merk Pyro richt zich op kinderfietsen.
Hun grootste fiets heeft een vergelijkbare geometrie als de Surly Midnight.
Om de een of andere reden ziet de fiets er desondanks kinderlijk uit.
Een kleine fiets maken die er niet kinderlijk uitziet, is nog een hele kunst.
Voor zover ik op de afbeeldingen kan zien, worden de fietsen niet uitgerust met remgrepen die geschikt zijn voor kleine handen.

Kokua richt zich ook op fietsen voor grotere kinderen.
Maar komt met 24" wielen desondanks niet verder dan 490 mm horizontaal.
De fiets wordt wel standaard uitgerust met handgrepen voor kleine handen.

Azor maakt de Petit voor kleinere mensen met 24" wielen.
Maar deze fiets heeft een Oma-configuratie.

Prachtig werk! Surly is van alle markten thuis. Een no-nonsense merk. Al wil ik van een Troll-frame af, vanwege de horizontale achterpat. Het ongemak hiervan heb ik niet goed voorzien.
Enkele opmerkingen:

  1. 71º is geen luie stuurhoek, kan zelfs gezien worden als optimaal, zeker voor een toerfiets. 69º is luie stuurhoek. Racefietsen variëren veelal van 72-73º.
  2. 75.5º is inderdaad erg steil. 73º is optimaal en dan heb je juist een zadelpen ZONDER setback (=0) nodig. Er zijn framefabrikanten die alle maten frames, groot en klein, met zithoek 73º maken.

Ben zelf een vrouw van 1,53 m. en was erg blij toen ik ontdekte dat in Duitsland wel rekening gehouden wordt met mensen die wat korter zijn. Stevens fietsen in maat 46 ‘passen mij’ perfect, ik heb er inmiddels twee. Mooie fietsen met goede onderdelen maar helaas geen stalen frames. Omdat ik graag ook een mooie fiets met stalen frame wil ga ik binnenkort naar Berlijn om een bezoek te brengen aan Rakete Rad. Rakete bouwt Prachtige fietsen met verschillende stalen frames. Je kunt de fiets zelf samenstellen. Ook hier is een framemaat 46 geen enkel probleem. Voorvorken met vering kom je er niet tegen.

Het is fijn om te lezen dat je een passende fiets hebt weten te vinden.
Een vraag: Kan je iets zeggen over de afstand tussen de punt van het zadel en het stuur van je favoriete fiets?
Bij mijn weten zit je bij Stevens dan al snel op 56-13+3=46 cm.

Bij de Surly hierboven is die afstand 41 cm
surly3

Je moet nog wel over het stuur heen kunnen kijken. Vind ik.
Alles wat je aan vering in de voorvork stopt, gaat van de lengte van de balhoofdbuis af.
Bij kleine framematen is de balhoofdsbuis al zo kort.

Waarom vind je een verende voorvork belangrijk?
Als er in het frame ook dikke banden passen, heb je geen verende voorvork nodig?

Die maat 46cm zegt heel weinig over de pasvorm: immers met de zadel pen is die hoogte eenvoudig te vergroten en te verkleinen. Kennelijk is het geheel goed passend voor jou. Daarom is het ook belangrijk te weten welke Stevens je hebt gevonden. De geometrie van fietsen loopt uiteen ook bij dezelfde fabrikant. Voor de pasvorm is de vorm van het stuur en stuurpen eveneens essentiel. Deze bepalen mede de horizontale lengte, waar @tndmbkr over spreekt.

Aanvulling:
Stevens heeft een model met lage instap Galant Lite voor een nette prijs in maat 46cm (zitbuis), maar die heeft een horizontaal gemeten bovenbuis van 565mm:

Bij 1m53 moet je dan toch wel heel flexibel zijn, dat is niet iedereen gegeven. Het enige fietsmerk dat ik ken in Duitsland voor kleine personen is Velotraum, maar dan heb je het over andere prijzen. Tot voor enige jaren was er Steinbach in Oostenrijk. Voor beide geldt echter in Nederland niet te koop.

Mijn interpretatie is dat @swifty juist geen verende vork wil.

Aanvulling: wat me opvalt bij Raketrad.de is het gebruik van 1 inch vorken met schroefdraad. Dat is toch echt totaal achterhaald. Ook zijn de breedste banden max 42mm. (Dat is in Berlijn trouwens zeer gevaarlijk: zeer slecht plaveisel.) Geometrie gegevens zijn er niet.

De afstand tussen de punt van het zadel en het stuur zal ik morgen even opmeten. Op de website van Stevens wordt dit ook aangegeven. Nee, ik denk niet dat ze in de buurt van de Surley komen.
Ik heb een Stevens Esprit die er ondanks zijn leeftijd (bouwjaar 2010) nog geweldig uitziet en fietst en een Stevens 6X. De Esprit is een geweldige fiets waar ik comfortabel op zit. Comfortabel is natuurlijk een ruim begrip en ik fiets graag wat sportiever. Op beide fietsen heb ik de originele zadels vervangen door Brooks zadels en deze zo ver mogelijk naar achter verplaatst. Op de 6X zit ik iets meer rechtop dan op de Esprit.

Klopt, voor mijn doeleinden is een geveerde voorvork onzin.

De Rakete fietsen vind ik gewoon mooi. Wat verouderde onderdelen…ach…dit is toch prachtig?

In afwachting van de meting van @swifty heb ik de Surly Midnight en de Stevens X6 eens over elkaar gelegd.
Het rode frame en de rode fietser zijn de Surly
Het grijze frame en de paarse fietser zijn de Stevens
De afbeeldingen zijn zo uitgelijnd dat de wielen op de grond staan, en de brackets vertikaal boven elkaar.
Beide fietsers zijn identiek, en hangen even ver voorover

De fietser op de Stevens moet het stuur flink hoog zetten, en zal desondanks met gestrekte armen fietsen.
Maar haar gewichtszwaartepunt is wel gunstiger gplaatst tov de bracket.

Ik moet er nog eens flink op studeren, en nagaan of ik niet ergens een denkfout maak.
Het gaat er om dat je het bekken rechtop het zadel kan plaatsen, en niet de fout van onderstaande heren maakt.

Op het forum van de wereldfietser heb ik slechts een topic gevonden over fietsen voor kleine mensen, met de toepasselijke titel dan maar een kinderfiets?
Wel verhalen van mensen die een maat L hadden gekregen, maar een maat M hadden moeten hebben.
Maar verder geen verhalen van mensen voor wie maat S nog te groot is.
Dat vind ik vreemd.

Aanvulling: Andere forumdiscussies:
Fiets.nl
Wereldfietser.nl

Het alom toegepaste diamantframe heeft zijn beperkingen voor kleine mensen.
Vooral de reach is moeilijk op de goede maat te krijgen.

Technisch is het mogelijk om de handvatten achter de vorkbuis te brengen, en zo de afstand tussen zadel en handvatten te verkleinen.
Maar het is mij niet duidelijk wat de konsekwenties zijn voor het rijgedrag van de fiets.
Heeft iemand daar een mening over?

Estetisch is het niet mooi.
Maar ik vind goed zitten belangrijker.

En wat te vinden van onderstaand idee?
Normaal gesproken kiest iemand met smalle schouders voor een smal stuur.
Op internet vond ik iemand die heeft gexperimenteerd met een breed stuur met veel backsweep, om de reach te verkleinen.
Aanvulling: Naast Ergotec, heeft Pedalpower een 3G-Lenker in het assortiment dat ook veel mogelijkheden tot experimenteren biedt (zoeken bij onderdelen voor de tandem).

Om 15mm reach te winnen, wordt het stuur 9 cm breder (backsweep 5 grd)
Om 30mm reach te winnen, wordt het stuur 15 cm breder (backsweep 9 grd)
Om 40mm reach te winnen, wordt het stuur 20 cm breder (backsweep 11 grd)
Om 50mm reach te winnen, wordt het stuur 23 cm breder (backsweep 14 grd)
Om 60mm reach te winnen, wordt het stuur 27 cm breder (backsweep 16 grd)

Sturen wordt dan directer: kleine beweging van je hand is meteen ook een stuur-beweging van het wiel. Belangrijker is volgens mij het ergonomisch effect: erg gebogen stuur betekent rare bocht in het polsgewricht. Een kortere stuurpen (ze zijn er tot 50mm) geeft ook directer sturen, maar bij een sweepback van 12º tot 15º in het stuur een ontspannen stand van de pols. En daarmee meer macht over de fiets.

Ben met je eens dat de backsweep moet passen bij je lichaam.
Daarom is het belangrijk om bij de backsweep ook de breedte van het stuur te betrekken.
Hoe smaller het stuur, hoe minder backsweep.

Een Google search op reversing the stem geeft veel van dit soort antwoorden.
Maar het zijn heel erg vaak antwoorden van lange mensen die een stuurpen van xx cm omdraaien, en dan op een fiets met veel te kleine reach proberen te rijden.
Antwoorden van mensen die met een reversed stem een goede reach konden bewerkstelligen, zijn zeldzaam.
In hun reacties gaat het dan niet om twirky stuurgedrag
Maar wel over:

  • gewenning aan een voorwiel ver voor je uit
  • minder gewicht op het voorwiel
  • bij een sterke stuurbeweging komt het handvat eerder in de buurt van de knie
  • problemen met de bekabeling
  • als je gewend bent om de fiets door de bocht te drukken met extra druk op het handvat, pakt dat met een reversed stem anders uit. (afhankelijk van de vraag of je de bocht met overstuur of onderstuur in wilt draaien)

Als een fietser een te lang frame (reach is te groot) krijgt aangepraat, zal er te weinig druk op het voorwiel zijn.
Dat kan leiden tot twirky stuurgedrag.
Twirky stuurgedrag kan op een trekkingfiets worden tegengegaan met extra bagage op de voordrager.
Waarna de fietser met een gerust hart een stuur kan monteren met veel backsweep om de reach op een bij hem passende maat te brengen.

De mate waarin de bagage voorop bijdraagt aan betere rijeigenschappen, hangt wel af van de wheel flop van het frame.
De wheel flop is een produkt van balhoofdshoek en sprong van de voorvork.
Dus het hangt af van het frame.

Voor goede manouvreerbaarheid is het belangrijk dat de fietser rechtop kan zitten.
Zo is uit onderzoek gebleken.

Deze bijdragen aan de discussie, zowel deskundig als relevant, staan inmiddels wel ver af van het originele topic: “een trekkingfiets voor een dame van 1m55”. Is die dame inmiddels geholpen?
Zullen we een apart topic starten: 'Welke geometrie van het fietsframe is essentieel voor een passende fiets"?

Geen probleem.
Ik wacht op jouw eerste deskundige aanzet.

De FB zegt zich te richten op alle fietsers.
Maar steevast worden de mensen die kleiner dan gemiddeld zijn, vergeten.
@TestKees is al begonnen met een marketing campagne voor zijn nieuwste ebiketest.
Ik heb alle reden om te twijfelen aan zijn aandacht voor mensen die een maatje kleiner zijn dan hij is.

Ik ben op zoek naar manieren om een diamantframe met 26" wielen geschikt te maken voor mensen die kleiner zijn dan 1.60 meter.
Dat kan door de stuurpen achterste voren te zetten.
En/of een zadelpen met een setback van 50mm.

Tegen beide oplossingen zijn tal van bezwaren aan te voeren.
Al dan niet op feiten of aannames gebaseerd.
Maar er moet een oplossing komen die past binnen de vigerende ISOnormen.

Een volwassen buurvrouw van OostAziatische afkomst is 1.50, rijdt met veel plezier op een knalroze fiets met 24" wielen.
Het frame past goed bij haar postuur.
Maar als WestEuropeaan vind ik de kleur roze en 24" niet bij een volwassen vrouw passen.
Dus blijf ik zoeken naar mogelijkheden binnen zwart en 26".
Maar dan wordt ik geconfronteerd met gevestigde fietsenmakers die zeggen mevrouwtje, we maken hem wel passend met een paar blokken op de trappers.

OF moeten mensen van klein postuur kiezen voor een ligfiets?
Op de frames die worden gebruikt voor ligfietsen heb je geen problemen met stack en reach.
Dit soort frames lijken meer perspectief te bieden om mensen van alle maten goed op de fiets te zetten.