Trend: bange ouders met achterbankkinderen

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/trend-bange-ouders-achterbankkinderen/

Fietsen was voor kinderen nog nooit zo veilig als nu. Toch daalt het aantal kinderen dat naar school fietst. ‘Soms fietsen ouders zelf niet graag.’ Lopen of fietsen naar school, het wordt steeds minder vanzelfsprekend. Ruim twintig jaar geleden werd één op de vier kinderen met de auto gebracht. Dat steeg naar 30 procent vier…

Woon in de buurt van 2 scholen en treinstation. Zie steeds meer kinderen, die met de auto collectief naar school gebracht worden, cq. kinderen van verschillende ouders in 1 voertuig. Verder steeds meer kinderen in cargo bikes. Los van het feit, dat kinderen geen cargo zijn, zouden zij zelf onder begeleiding van de ouder(s) naar de desbetreffende lagere school kunnen fietsen. Stel ook steeds meer gebrek aan fietsvaardigheden vast bij de jeugd, in elk geval niet meer de fiets controle, die deze kids tussen de 3 en 6 jaar in deze homevideo uit 1992 laten zien: https://www.youtube.com/watch?v=RVBgdm0vcaY

Over mijn wijk worden steeds meer allochtonen verdeeld door de gemeente. Zij blijken overwegend fase fietsen over te slaan: van voetganger naar automobilist. Ze krijgen veel bezoek van mede-allochtonen: allen met de auto natuurlijk, met volle parkeerplaatsen/straten, luchtvervuiling, lawaai en minder veilige fietspaden tot gevolg.

Mijn dorp heeft veel nieuwbouw met veel veilige, separate fietspaden, die maken echter steeds vaker een verlaten indruk. Ondertussen in korte tijd wel een sterke toename van fietshelmdragers en -sters vastgesteld…

In dit kader: de factsheet van V.V.N. met uitslagen Schoolverkeersexamen 2016 vind ik nogal schokkend: https://vvn.nl/sites/default/files/VVN%20-%20Factsheet%20Praktisch%20Verkeersexamen%202016.pdf
Zou deelname hieraan niet verplicht gesteld kunnen worden ipv fietshelmen?
Ligt ook hier een taak voor de Fietsersbond?

PS
Ondertussen ook steeds meer fietsreclames op TV met fietshelmdragers; met zappen zelfs stukken van jeugdprogramma Spangas gezien, waar in schoolkluisjes geen schoolitems gaan, maar fietshelmen… De fietshelm lijkt (blijkt) niet via de voordeur, maar via de achterdeur Nederland binnen te komen.

Voor wat betreft de allochtone vluchtelingen op de fiets: Ik kom met regelmaat twee Syrische vluchtelingen (schat ik zo in) tegen. De twee mannen met achterop een kinderzitje met klein kind hebben samen de grootste lol.

Dat de fietshelm via de achterdeur binnenkomst, verbaast me niet. Is ook mijn eigen ervaring want sinds kort draag ik vaak (doch niet altijd) een helm Niet vanwege het autoverkeer maar vanwege de gevaarlijke situaties op het fietspad door overbevolking van de beperkte breedte in combinatie met stoepranden waardoor je niet makkelijk een veilig heenkomen kan zoeken. Vooral op mooie, zonnige dagen draag ik de helm op zowel racefiets als ligfiets vanwege de negatieve ervaringen met vooral electrische fietsen en hun vaak niet langer ervaren bestuurders die vanwege de zware motor in het voorwiel het stuur niet durven loslaten om richting aan te geven.