Tweede Fietslot

Voor mijn e-bike is het verplichte goedgekeurde ringslot voor een diefstalverzekering niet meer voldoende. Heel begrijpelijk als je ziet hoeveel e-bikes er gestolen worden.
Ik zette mijn fiets overal waar ik kom al met een insteekketting vast, zodat hij niet snel weggegrist kon worden. De insteekketting voldoet voor de verzekering als 2e slot helaas niet.
Maar in principe moet zo’n zware stalen ketting alleen al voldoende moeten zijn.
Met andere woorden is de eis van de verzekering niet een beetje overdone?

Niemand is verplicht de fiets te verzekeren.
Als men ervoor kiest dit wel te doen, zal men de voorwaarden van die verzekering dienen te accepteren.
Als tijdens de looptijd van het contract de voorwaarden worden gewijzigd, kan men of kosteloos het contract ontbinden en een beter contract bij een andere aanbieder afsluiten, of de gewijzigde voorwaarden accepteren.
De vraag of die gewijzigde voorwaarden terecht of juist ridicuul zijn, is van geen enkel belang. Bovendien zal de verzekeraar de voorwaarden echt niet aanpassen aan onze wensen.

1 like

Als onverzekerde fietser ben ik vrij om mijn eigen afwegingen te maken.
Als ik naar een omgeving ga die ik als risicovol inschat, kies ik voor een zwaar slotsysteem.
Ik pas mijn slotsysteem aan, aan het risicoprofiel van mijn bestemming.

Ik zal mijn fiets nooit uitlenen aan iemand waarvan ik niet weet hoe hij/zij het diefstalrisico op zijn bestemming inschat.

Een verzekeraar weet niet hoeveel werk jij maakt van een risico assessment.
De verzekeraar heeft bestemmingen met een hoog risicoprofiel niet uitgesloten.
Dus zal de verzekeraar eisen dat jij, voor elke bestemming voor een zwaar slotsysteem kiest.

1 like

Z’n insteekketting is wat mij betreft geen tweede slot, als je het kettingslot open hebt geforceerd dan is heel waarschijnlijk ook de insteekketting los.

Ik heb geen verzekering (het is een risico dat ik kan dragen) maar ik heb wel een “licht” kettingslot waarmee ik het frame en waar mogelijk het voorwiel vast zet aan iets stevigs.

Moet wat betreft de verzekering dat tweede slot ook Art 2 zijn? Zo ja, dan voldoet z’n “licht” kettingslot niet.

Het 2e slot moet ook art 2 gecertificeerd zijn. Stalen schakels van maar liefst 9mm dik levert wel een flink gewicht op. Ja ik zou ook kunnen besluiten het eigen risico zelf te dragen, maar voor nog geen 50 euro premie pet jaar, zou ik wel gek zijn. Er worden belachelijk veel e-bikes gestolen.

Verzekeraars zijn bedrijven die niet blijven bestaan als ze geen winst maken, dus als:

K = kans op dat je fiets gestolen wordt in een jaar
P = premie per jaar
V = verzekeringsuitkering (gemiddeld) bij diefstal

Dan is K maal P kleiner dan V

Dus krijg je gemiddeld van de verzekeraar €500 terug krijgt en je betaald €50 per jaar dan is de kans op diefstal < 10%.

1 like

Mijn speed pedelec is steeds verzekerd geweest bij ENRA en was een ART2-ringslot voldoende voor dekking. Prima voor een boodschapje bij de super maar voor iets langer onbewaakte momenten had ik een Abus Ivy kettingslot als reserve. Verschrikkelijk zwaar en die nam ik dan ook alleen mee als ik dat nodig achtte. Uiteindelijk weinig gebruik van gemaakt.

Dat kettingslot was wel heel handig om de fiets beter te zekeren op de fietsendrager.

Als aanvulling op deze post.
Onderstaande ketting lag vanmmorgen bij mij op de stoep.

PS. Noch de fiets, noch de ketting waren van mij .

3 likes

Ik heb ook zo’n insteeks slot…
Dit ziet er hier net best uit :confounded:
Ik denk wel dat in dit geval het vaste slot niet van heel beste kwaliteit was zo te zien, maar… ik overweeg nu toch wel een ‘echt’ 2e kettingslot !

Dit moet iedereen overtuigen om een goedgekeurd 2e slot te gebruiken.
Ik laat de fiets nu ook gemakkelijk achter op een plek waar ik er geen zicht op heb.

Dat is een ringslot van het allerlaagste allooi… die had ik 40 jaar geleden ook op mijn studentenfiets en na verlies van mijn portemonnee (met fietssleutel) heb ik bij de portier van de TUE een schroevendraaier geleend om mijn eigen fietsslot open te breken. Dat was in 5 seconde gepiept… Ik kreeg nog een opmerking van een passerende hoogleraar die het wel erg brutaal vond om op klaarlichte dag een fiets te stelen. Overigens is de portemonnee met fietssleutel dezelfde dag nog bij de portier ingeleverd met al het geld (kamerhuur) er in. Dat heeft mijn vertrouwen in de mens een flinke oppepper gegeven.

Als de verzekering een ART-2 goedgekeurd slot eist, dan moet dat maar. U dient overigens zelf te controleren of het slot nog steeds goedgekeurd is : als je fiets wordt gestolen en het slot heeft ten tijde van de diefstal geen goedkeuring, bent u de Jacques. Ik gebruik zelf een ART-4 motorslot : die is weliswaar zwaar maar veel goedkoper dan een ART-2 slot. Voor info : Stichting ART.nl

Hoewel ik dit een rationele afweging vind die ik goed kan volgen, betaal ik graag voor de peace of mind. Ik woon in Amsterdam-West, waar het gevoel voor mijn en dijn wellicht niet zo is ingeburgerd als in andere delen van het land. Mijn vorige vijf fietsen zijn allemaal gestolen. Ironisch genoeg heb ik deze fiets al sinds 2015 en hij is daarvan een flink aantal jaar in verzekering geweest. Maar gestolen niet meer.

Volgens de filosoof John Rawls is een plan rationeel als je geen spijt hebt als het anders uitpakt. Hoewel ik “voor niets” heb betaald, heeft het mij wel een hoop rust gebracht.

De vraag of de eis buitensporig is. De verzekeraar maakt een risico-indicatie die zodanig is dat ze de kans dat een fiets wordt gestolen vermenigvuldigd met het uit te keren bedrag zodanig kunnen inschatten dat er altijd winst wordt gemaakt - anders gaan de premies gewoon omhoog.

Als er ergens rationaliteit aan ten grondslag ligt, is het in het verzekeringswezen.

Deze theorie is een gemiddelde en pakt heel nadelig uit voor personen zoals ik, die heel zorgvuldig kijken (vaak in het zicht) waar ze hun fiets in het openbaar kort en veilig kunnen stallen. De kans dat ze mijn fiets met een haakse slijper te grazen nemen is nagenoeg nihil.

Ja, voor mensen die hun fiets altijd goed in het zicht houden, goede stallingen gebruiken en beter dan gemiddeld hun fiets op slot zetten is een een verzekering heel nadelig, de verzekeraar is er echter meer dan blij mee :wink:

Ik moet wel zeggen dat ik schrik van de prijzen van de verzekeringen. Hier in Amsterdam betaal je voor een Enra verzekering (volgens Independer de goedkoopste) €17 per maand. Dat is duurder dan een Swapfiets-abonnement… Mijn fiets is ongeveer €1800. Tegelijkertijd kijkt hier niemand op als een slot wordt opengebroken overdag. Een fietsplek aan een rek vastmaken is met uitpuilende standaarden ook vaak niet mogelijk. Ik begrijp dus wel dat Amsterdam en andere grotere steden duurder zijn dan in kleinere gemeenten met meer sociale controle. Best gek dat de verzekeraars alleen een Art2 ringslot vereisen.

Maar het idee dat je fiets elk moment gestolen kan worden is wel echt vervelend. Dat vervelende gevoel koop ik graag af, maar wel tandenknarsend. Ik heb er nu twee sloten op, zet een airtag in het zadel (maar dat weet de dief natuurlijk ook) en ga dan toch maar een verzekering afsluiten.

Wat diefstal betreft is het denk ik verder een slot kiezen dat (duidelijk) beter en minder gangbaar is dan de rest. Er bestaat geen Art 3 ringslot maar ik zou niet voor een Axa Defender kiezen omdat dat het meeste populaire ringslot is. Er bestaan wel Art3 kettingsloten.

Het is wel vervelend als je zoals je schrijft je fiets niet ergens vast aan kan maken.

Prolongatie van mijn polis met 2 jaar kost mij in Hilversum maar € 4,- per maand.

1 like

Haha geweldig. En dan woon je ook nog in een mooie fietsomgeving op de koop toe.

@MikeRZ goede tip. Ik heb nu een tex-lock en een Abus ringslot en ga dat combineren met nog een slot. Verder doe ik er twee airtags in. Als een dief de fiets dan verplaatst (dat gebeurt kennelijk vaak, om te kijken of dat wordt opgemerkt dan wel een lokfiets is), dan krijg ik een melding.

Je hebt ook alarmen op fietsen. DIe zijn alleen minder luid dan het lawaai van een slijptol. En aangezien die slijptollen gewoon overdag worden gebruikt neem ik aan dat een alarm ook niet echt helpt.

Het is echt uncanny hoeveel fietsen ik hier zie die bepaalde onderdelen missen: achterwielen, voorwielen, trappers.

Ik las dat Sparta een GPS-module aanbiedt die kennelijk tot nagenoeg 100% teruggave van de fiets leidt. We gaan zien wat de toekomst ons brengt. Een beveiliging met GPS wordt dan wellicht nuttiger dan een verzekering…

Hallo,

Iemand enig idee waar ik aan een fietsslot Trelock RS 420 kan geraken? Bouwjaar van Batavus Cayouca is 2005. Na het afbreken van de sleutel die geblokkeerd zit en niet meerkan uithalen ben ik op zoek…