Tweede Fietslot

Voor mijn e-bike is het verplichte goedgekeurde ringslot voor een diefstalverzekering niet meer voldoende. Heel begrijpelijk als je ziet hoeveel e-bikes er gestolen worden.
Ik zette mijn fiets overal waar ik kom al met een insteekketting vast, zodat hij niet snel weggegrist kon worden. De insteekketting voldoet voor de verzekering als 2e slot helaas niet.
Maar in principe moet zo’n zware stalen ketting alleen al voldoende moeten zijn.
Met andere woorden is de eis van de verzekering niet een beetje overdone?

Niemand is verplicht de fiets te verzekeren.
Als men ervoor kiest dit wel te doen, zal men de voorwaarden van die verzekering dienen te accepteren.
Als tijdens de looptijd van het contract de voorwaarden worden gewijzigd, kan men of kosteloos het contract ontbinden en een beter contract bij een andere aanbieder afsluiten, of de gewijzigde voorwaarden accepteren.
De vraag of die gewijzigde voorwaarden terecht of juist ridicuul zijn, is van geen enkel belang. Bovendien zal de verzekeraar de voorwaarden echt niet aanpassen aan onze wensen.

1 like

Als onverzekerde fietser ben ik vrij om mijn eigen afwegingen te maken.
Als ik naar een omgeving ga die ik als risicovol inschat, kies ik voor een zwaar slotsysteem.
Ik pas mijn slotsysteem aan, aan het risicoprofiel van mijn bestemming.

Ik zal mijn fiets nooit uitlenen aan iemand waarvan ik niet weet hoe hij/zij het diefstalrisico op zijn bestemming inschat.

Een verzekeraar weet niet hoeveel werk jij maakt van een risico assessment.
De verzekeraar heeft bestemmingen met een hoog risicoprofiel niet uitgesloten.
Dus zal de verzekeraar eisen dat jij, voor elke bestemming voor een zwaar slotsysteem kiest.

1 like

Z’n insteekketting is wat mij betreft geen tweede slot, als je het kettingslot open hebt geforceerd dan is heel waarschijnlijk ook de insteekketting los.

Ik heb geen verzekering (het is een risico dat ik kan dragen) maar ik heb wel een “licht” kettingslot waarmee ik het frame en waar mogelijk het voorwiel vast zet aan iets stevigs.

Moet wat betreft de verzekering dat tweede slot ook Art 2 zijn? Zo ja, dan voldoet z’n “licht” kettingslot niet.

Het 2e slot moet ook art 2 gecertificeerd zijn. Stalen schakels van maar liefst 9mm dik levert wel een flink gewicht op. Ja ik zou ook kunnen besluiten het eigen risico zelf te dragen, maar voor nog geen 50 euro premie pet jaar, zou ik wel gek zijn. Er worden belachelijk veel e-bikes gestolen.

Verzekeraars zijn bedrijven die niet blijven bestaan als ze geen winst maken, dus als:

K = kans op dat je fiets gestolen wordt in een jaar
P = premie per jaar
V = verzekeringsuitkering (gemiddeld) bij diefstal

Dan is K maal P kleiner dan V

Dus krijg je gemiddeld van de verzekeraar €500 terug krijgt en je betaald €50 per jaar dan is de kans op diefstal < 10%.

1 like

Mijn speed pedelec is steeds verzekerd geweest bij ENRA en was een ART2-ringslot voldoende voor dekking. Prima voor een boodschapje bij de super maar voor iets langer onbewaakte momenten had ik een Abus Ivy kettingslot als reserve. Verschrikkelijk zwaar en die nam ik dan ook alleen mee als ik dat nodig achtte. Uiteindelijk weinig gebruik van gemaakt.

Dat kettingslot was wel heel handig om de fiets beter te zekeren op de fietsendrager.

Als aanvulling op deze post.
Onderstaande ketting lag vanmmorgen bij mij op de stoep.

PS. Noch de fiets, noch de ketting waren van mij .

2 likes

Ik heb ook zo’n insteeks slot…
Dit ziet er hier net best uit :confounded:
Ik denk wel dat in dit geval het vaste slot niet van heel beste kwaliteit was zo te zien, maar… ik overweeg nu toch wel een ‘echt’ 2e kettingslot !

Dit moet iedereen overtuigen om een goedgekeurd 2e slot te gebruiken.
Ik laat de fiets nu ook gemakkelijk achter op een plek waar ik er geen zicht op heb.