Twijfel tussen Koga en Gazelle

Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets voor woon werk verkeer. Meestal is dat 10 km enkel, soms ook 17km enkel. En in het weekend eens een tocht van zo’n 40 km. Ik had al wat op dit forum gelezen en had al een idee toen ik naar de fietswinkel ging. Via mijn werk kan in gebruik maken van een leaseplan, en ben dus aan bepaalde merken en fietswinkels gebonden.
Ik dacht eerst aan een Cube travel sl of Trek L500.
Na het bezoek aan enkele fietswinkels heb ik echter andere fietsen op het oog nu.
Een Gazelle Ultimate S8 en een Koga Venya 4.0
De Gazelle heeft een Alfine 8 versnelling, schijfremmen, geen gegeerde voorvork en de verlichting is oplaadbaar.
De Koga heeft een Nexus Premium 8 versnelling, hydraulische Magura velgremmen, gegeerde voorvork en zadel en een naafdynamo voor voor-en achterlicht.
Zullen beide wel heel goede fietsen zijn, zal dus details afhangen: type rem en versnelling, naafdynamo of niet.
Ben benieuwd naar jullie reacties…
Mvg Frederik

Versnelling: van wat ik hier heb geleerd is dat de Alfine 8 gelijk is aan de Nexus 8 Premium. Dus daar hoef je je keuze niet van af te laten hangen dunkt me. Die Gazelle is configureerbaar herinner ik me dus je zou kunnen upgraden naar een Alfine 11 hoewel die in de praktijk weinig voordeel zou geven tov een Alfine 8 door het beperkte bereik ervan.

Ik weet niet uit ervaring of de nexius 8 premium even licht loopt als de alfine 8. De alfine 8 loopt lekker licht, dat vind ik een aanrader. Algemeen: ga proeffietsen op de modellen van jouw keuze. Itt de alfine 11 heeft de alfine 8 een versnelling die een directe overbrenging heeft, dus waar je nauwelijks verliezen hebt.

Mijn ervaring was dat zowel de hydraulische schijf- als velgremmen bijzonder plezierig remmen, en dat er weinig kracht nodig is. Zelf heb ik voor de velgrem gekozen omdat ik bang was dat de schijfrem na verloop van tijd (en dan bedoel ik over tig jaar) door vervuiling of oxidatie aan zou kunnen lopen.

Ik had bewust geen geveerde voorvork gekozen. Wel, we waren in het voormalige oost duitsland op vakantie, dan zou vering op de talrijke kasseien weggetjes een voordeel bieden dacht ik zo.

Heb jij een van die door @rosfred genoemde fietsen? Of welke andere?

Op mijn mbt (Cube) heb ik schijfremmen, die af en toe wel lawaai maken. Maar deze krijgen wel wat te verduren. Op weg naar mijn werk zijn er wel wat minder goede stroken ( Belgische wegen :wink:).
Momenteel lichte voorkeur voor de Koga. Mijn schoonouders hebben beide een e-bike van Koga en zijn er tevreden over.

Nee, ik heb een batavus Dinsdag Exclusive met magura hydroulische velgremmen, Gates riemaandrijving en een alfine 8 naaf.

Beide mooie fietsen, wat betreft de versnellingen sluit ik me bij de voorgaande reacties aan, geen noemenswaardig verschil.

Voordelen van de Gazelle zijn wat mij betreft de simpele degelijke opbouw wat ik minder vindt zijn de schijfremmen en het erg rechte stuur. Een stuur is makkelijk en goedkoop te vervangen maar hoeveel mensen doen dat?

Voordeel van de Koga is wat mij betreft de hydraulische velgremmen en een iets minder recht stuur, de nadelen zijn de verende zadelpen en de verende voorvork, Feathershock. Ik vond z’n vork geen extra comfort geven (alleen vreemd gedrag bij een hobbel) en er zit vrij snel (na enkele jaren) speling op. Beide kan je ook (laten) vervangen maar geen idee wat dat kost.

Bedankt voor jullie meningen/raad!

Had er niet bij stilgestaan dat veringen ook nadelen hadden. Ik denk dat de meeste Koga’s met zo’n vork uitgerust zijn? Op de e-bikes van mijn schoonouders zit ook zo’n vork. Ze hebben al meer dan 5000km gefietst en tot nu toe geen problemen mee gehad.
Misschien kan ik de winkel vragen om sowieso een ander te stuur te monteren bij de aankoop?
In die winkel werd ik ook opgemeten.

Ja, Koga is gek op die (vooral cosmetische) truc. Het gaat niet om veren, maar om dempen. 5000 km is helemaal niks. Na 25000km wil ik een rapportcijfer.

Inderdaad, 5000 km is niet zoveel, maar zoek maar eens op het Internet naar Feathershock en onderdruk de winkels en Koga zelf en je zult zien. Fiets ook eens een stukje op een fiets van je ouders en ga eens over wat hobbels heen, dan kan je zelf een oordeel vestigen.

Ja, een goede fietsenwinkel kan zeker een ander stuur monteren bij aankoop en dat zou niet al te veel geld moeten kosten.

Was daarnet nog eens de merken die aanmerking komen om te leasen aan het bekijken.
Ik zag dat Achielle ertussen stond. Eens de site bekeken, en blijkt dat ze in mijn eigen provincie (West-Vlaanderen) maken. Zijn stalen fietsen, maar ik vind ze wel mooi. De Oscar bijvoorveeldhttps://www.achielle.be/_/oscar-olivia/

  • _Shimano Alfine 8 + * * Rapidfire Shifter
  • Hydraulische Discbrake Shimano
  • Shimano XT naafdynamo 3W
  • Beltdrive Gates Carbon Drive CDN (50T – 22T)
  • BUMM verlichting voor (IQ-XS 70 LUX) en achter
  • Voor- en achterlicht met standlichtfunctie
  • Voorlicht met automatische daglichtfunctie
  • Curana spatborden met geïntegreerd achterlicht
  • Brooks Cambium C17 / C17s zadel en handvatten (zwart of naturel)
  • THUN Zumba Bracket (zoals aanbevolen door Gates)
  • Continental Contact Speed banden (622-42)
  • VP pedalen ‘Sandpaper’
  • Stalen frame in eigen atelier ontworpen en gemaakt
  • Standaard verkrijgbaar in Mat Zwart, Mat Nachtblauw, Mat Legergroen (nieuwe kleur) en Mandarijn (blinkend). Alle andere Achielle kleuren optioneel mogeglijk (tegen meerprijs).
  • Verkrijgbaar met comfort stuur (Jules) en sport stuur (Miel), plus keuze tussen Eagle en Dropstem (optioneel).
  • Ryde velgen standaard in alu kleur en optioneel verkrijgbaar in Mat Zwart, Mat Nachtblauw, Mat Legergroen en Mandarijn (blinkend).

Er staat wel geen gewicht bij…

Die Achielle Oscar is wat mij betreft een mooi uitgeruste fiets en het heeft wel iets z’n modern klassieke fiets.

Wat betreft staal, misschien iets zwaarder maar dat zal niet veel zijn, ik zie dat de Venya ook al 16,5 kg is en die noemt Koga sportief lichtgewicht.

Zo’n bewering kost helemaal niets…

Hoewel ik momenteel naar tweedehandsfietsen aan het kijken ben en het andere modellen zijn dan boven genoemd, dacht ik dat mijn vraag wel hier terecht mocht…

Ik ben op zoek naar een nieuwe (tweedehands) fiets voor dagelijks gebruik voornamelijk, en af en toe op vakantie. Dagelijks gaat het om 34/40+ km, altijd met fietstassen, soms met een kind achterop, soms met een kar achteraan.

Ik houd van een sportievere houding, dus de modellen waar ik naar kijk zijn hierop gekozen, o.a. een rechte stuur vind ik een pre.

Nu heb ik er voornamelijk 2 op het oog:

  • Koga LightDeluxe, uit de 2015 brochure van Koga, alu frame, Shimano Deore XT afgemonteerd, V-brake (met volgens mij hydraulische ondersteuning), volgens de brochure net geen 12kg.
    Die heeft een vlinderstuur, met nagenoeg rechte onder deel

  • Gazelle CityZen C8, uit 2018 (denk ik), ook alu frame, riemaandrijving Shimano Nexus 8, hydraulische schijfremmen, voor een totaal van 14,3 kg (nogmaals, volgens brochure).

Reviews van de Gazelle noemen de naafversnelling de zwakke punt van dat model, reviews van de Koga heb ik nog niet echt gevonden, maar ik ga er vanuit dat zij niet voor niets de reputatie hebben wat ze hebben.

Om geen bedragen te noemen, de Koga is 25% duurder dan de Gazelle, en ik zal 2x zo ver moeten reisen om het te gaan ophalen (totale rit van 300km). Er werd mij gevraagd “Is de Koga dan de meerprijs waard?”, en dat is wat ik mij een beetje afvraag…

Ik heb zelf geen sterke voorkeur voor naafversnelling of derailleur, of voor de ene of andere type rem, als in, ik vind de naafversnelling niet per se veel confortabeler dan een derailleur, die draai-bediening heeft niet per se mijn voorkeur, de extra moeilijkheid om het achterwiel uit te halen ook niet, maar het lijkt mij wel voldoende voor mijn gebruik en zal een fiets niet daarop afkeuren.
In het verleden heb ik nooit problemen ervaren met V-brake, en met (hydraulische) schijfremmen heb ik geen ervaring. Zelfde geldt voor de riemaandrijving, maar ik moet toegeven dat het mij niet overkomt als een doorslaggevende argument.

Waar het op neer komt is of de reputatie van Koga terecht is, en wat een betere inverstering zou zijn met het oog op betroubaarheid en algehele kwaliteit…

Meningen zijn zeer welkom!

Bij gebruikte fietsen gaat het uiteraard of ze het absolute bedrag waard zijn. 25% verschil kan €50,- zijn, maar ook €500,-. Dus daar kan ik geen oordeel over vellen. XT V-brakes zijn niet hydraulisch. Dat zijn vast wat tips. Vlindersturen moet je van houden. Ik niet. Voorkeur voor recht stuur met flinke achterwaarste buiging (back sweep). Kost geen berg.
Over Gazelles kun je hier vooral veel mindere ervaringen lezen.

Je hebt een punt… ik zal wel bedragen noemen dan…
Voor de Gazelle wordt €500 gevraagd, voor de Koga €625.

Vlinderstuur heb ik nog nooit gehad, maar wat mij betreft is backsweep juist niet wenselijk. Het liefst recht, met stuurverlengers vind ik het ook prettig, de vlinderstuur leek mij een beetje een rechte stuur met ingebouwde en vooral uit de hand gelopen stuurverlengers^^

Waar ik op blijf hangen is het kwaliteitsverschil in frame en afwerking (hoe groot die zal zijn), wel of niet een 2/3 jaar oudere fiets die wel het dubbele aan nieuwwaarde had, en dat ketting vs riem verhaal…

:grinning: :grinning: ook mijn idee. Vreselijke dingen! Over tandriemaandrijving is hier heel veel te lezen. Ik onthoud me van commentaar. Over Gazelle heb ik hier nog weinig positiefs gelezen. Die teren (ten onrechte) op een reputatie van meer dan 40 jaar geleden. Afwerking en onderhoud moet je met je eigen ogen beoordelen. Kijk vooral ook naar het spaakwerk.
Een eenmalig extra bedrag van €125 ben je snel vergeten.

Dat zijn serieuze afstanden en goed gebruik. Ook bij slechter weer? Als je dat nu ook al doet zal je zien dat het verschil tussen een naafversnelling of derailleur voor een belangrijk deel zit in het onderhoud.

Bij dit soort gebruik denk ik aan een kettingkast of een riem een ik zie dat de Gazelle een riem heeft.