Union E-Fast ervaringen?

Beste Fietsers, ik ben nieuw op het forum. Ik heb zojuist een Union E-Fast voor mezelf en mijn vrouw besteld en ik verbaasde me erover dat er over deze fiets erg weinig te vinden is op internet. Ik zou graag ervaringen lezen. Wie heeft er een of kan me aan reviews helpen?

Je betaalt dus voordat je weet wat je besteld? Union is nu vooral een merk dat ik zou mijden. Derde rangs.

Lijkt me zowat een basismodelletje.
Motor is niet slecht, maar het is wel de minst krachtige van Bosch, en ik hoop dat je een iets grotere batterij krijgt als 300 Wh.
De Nexus 7 naaf is acceptabel, maar weer helemaal onder in de range.

nutteloze bijdrage zonder onderbouwing

Veertig jaar ervaring is autoriteit.

Allemaal, afgelopen week de Union e-fast herenfiets gekocht. Ten eerste sprak het ‘no-nonsens’ model mij aan, ten 2e de prijs. Het frame is compact en stijf.

Daarnaast ziet het er goed en modern uit. Niet alleen het herenmodel, maar ook de damesfiets oogt prima. Ondersteuning is prima, de aandrijflijn is van Bosch. De standaard 300 watt pakket vond ik wat weinig, direct een upgrade naar de 500 watt gedaan. Vanuit een prijs/kwaliteit perspectief is een 400 watt de beste keuze. De aandrijflijn is beproefd en de kwaliteit van het accupakket is gegarandeerd goed.

Over het zadel is veel geschreven, dit zou te hard zijn. Mijn ervaring is dat het een prima zadel is. Zadel van mijn vorige Batavusfiets was een stuk harder.

De bediening werkt goed en is duidelijk. Er zijn meerdere standen van ondersteuning. Voor relaxed fietsen met een gangetje of 18 km/h is eco prima. Accuradius is zo’n 140 km. Tour, Sport en Turbo zijn de volgende ondersteuningsstanden. Eco en tour lijken qua ondersteuning dicht bij elkaar te zitten, net als Sport en Turbo.

Geen verende zadelpen, heb ik eerlijk gezegd ook nog niet gemist. De banden van een electrische fiets pomp ik minder hard op dan mijn vorige normale fiets, banden zorgen voor voldoende demping.

De stuurpen vind ik onder de maat. Kraakt een beetje en zorgt ervoor dat de fiets wat onstabiel aanvoelt. Het onstabiele gevoel zit m.i. niet in het frame, maar wel in de stuurpen. Dit hadden ze beter moeten doen bij Union.

Waarom heb ik de Union E Fast gekozen? Het is een vlot ogende fiets, in mijn optiek veel vlotter dan de meeste andere fietsen. Heren; ik adviseer gewoon een herenmodel te kiezen, de kromme bovenste framebuis zorgt voor een betere stabiliteit dan de dames fiets. Het damesmodel van Union heeft overigens ook 2 horizontale framebuizen. Mooi en steviger dan een enkele. Eerlijk gezegd vind ik een fiets met een hele dikke enkelvoudige framebuis ook mooi voor dames, maar voor een goed exemplaar betaal je flink veel geld. De wielen van de Union zijn geweldig mooi gespaakt, in combinatie met de hydraulische remmen is het echt een prima fiets. Succes met je zoektocht. M

Bedankt voor het verslag, welkom op het forum.

Toch maar even een plaatje erbij gezocht:

Screenshot_20210718_090735

Een verende voorvork dus.

Ik vermoed dat die kraakt en wat dat betreft hadden ze die net zoals de verende zadelpen beter weg kunnen laten. Die soort goedkope verende voorvork voegen geen of nauwelijk comfort toe maar is wel iets wat het eerste stuk gaat.

Heren- en damesfietsen bestaan niet. Wel fietsen met hoge en lage instap, of fietsen met ruit- of V-frames :wink:
Het ruitframe is stabieler, zoals je zelf al terecht opmerkt.
Wel een goed verslag, overigens.

Sjef zal doelen op de twijfelachtige achtergrond van Union, dat in de jaren '80 een dubieuze directie had die het bedrijf berooid en failliet achterliet. Er waren zelf geruchten over verzekeringsfraude n.a.v. een nooit opgehelderde bedrijfsbrand. Op zoek naar kostenbesparingen ging men op zoek naar bouw- en supermarkten als verkooppunten en werd de productie in eigen bedrijfshal afgebouwd en overgeplaatst naar een sociale werkplaats. Beide acties deden de reputatie geen goed.

Na het faillissement dook de naam nog wel eens op, maar als je in het handelsregister keek werd duidelijk dat die voortdurend verhandeld werd tussen diverse partijen.

Sinds enkele jaren is de merknaam in handen van Pon, die Unions laat assembleren bij Gazelle (eveneens Pon). Met Union probeert Pon een ander (goedkoper?) marktsegment aan te spreken dan met Gazelle. Met een stabiele eigenaar is de kwaliteit waarschijnlijk wel beter, derderangs is het waarschijnlijk niet meer, maar dit soort gekochte merknamen kunnen ook zo weer van de markt verdwijnen als de winst tegenvalt.

1 like

@wolfman bedankt. Zo gedetailleerd was mijn kennis ook weer niet. Slechte ervaringen zijn hardnekkig te vergeten.