Upgrade ten opzichte van huidige fiets? Tour/trekking

Graag zou ik wat advies willen.
Ik heb momenteel een Gazelle Chamonix Pure N7 Wild Lime fiets, gekocht in 2010.
Altijd erg blij mee geweest. Ik heb geen auto, dus gebruik de fiets vaak voor ritjes naar de stad, boodschappen en vroeger ook wel woon-werkverkeer.

Nu ben ik op zoek naar een fiets voor de wat langere afstanden. Voor dagtochten. Niet zozeer voor een fietsvakantie. Maar ik neem de fiets af en toe in de trein mee als ik verblijf in een huisje en vanuit daar fiets, dus er moet ook een bagagedrager op kunnen voor wat bagage.
Ik merk dat ik met mijn huidige fiets vind dat ik toch te langzaam ga en dat me dat het plezier ontneemt om langer te gaan fietsen. Dit kan misschien ook een kwestie van conditie zijn…

Nu heb ik me ingelezen over wat er momenteel te krijgen is. En ik denk dat een fiets met riemaandrijving het meest geschikt is.

Ik kwam tot de volgende 2 fietsen:

  • Gazelle Marco Polo Urban
  • Koga F3 4.0

Ik heb eigenlijk 2 vragen:

  • Is dit type fiets zoals hierboven aangegeven daadwerkelijk een upgrade op de fiets die ik nu heb? Ik zag namelijk dat de Chamonix lijn van Gazelle van dit jaar ook wordt aangemerkt als touring. Mijn fiets is in gewicht 18 kilo en de touring fietsen zijn rond de 16 kilo. Is dit een wezenlijk verschil?

  • En vraag 2: als het daadwerkelijk een upgrade is, wat vinden jullie van bovenstaande fietsen?
    Of zijn er fietsen die ik over het hoofd gezien heb?

Verder sta ik open voor alle suggesties, dus alle tips zijn welkom!

P.S. Ik hou mijn huidige fiets dan als boodschappenfiets etc, als ik een nieuwe fiets aan zou schaffen.

Je gaat je fiets voor wat langere dagtochten gebruiken en je bent van plan 'm af en toe mee te nemen in de trein? V.w.b. dat laatste zou ik gewicht belangrijk vinden, hoe lichter, hoe beter en een fiets van om en nabij 15 kg vind ik dan niet licht genoeg. Voorvorkvering is overbodig en voegt onnodig gewicht aan je fiets toe. Schijfremmen zijn voor jouw gebruik eveneens overbodig, maar zonder zijn fietsen bijna niet meer te vinden lijkt wel.

Omdat je vooral met mooi weer zal fietsen lijkt een riem mij niet noodzakelijk, een ketting met derailleur is dan ruimschoots voldoende. Iets meer onderhoud, maar veel meer keuze in fietsen.

Kijk eens bij Duitse fabrikanten, die hebben in het algemeen een heel leuke prijs/pret verhouding.
Bijvoorbeeld de Stevens Lite Tour, 13,2 kg, € 1429 of de iets goedkopere Tour van 14,6 kg en €1119 (die laatste komt dan weer wel met voorvorkvering …)

@wolfman was me net te vlug af. Hoef er niets aan toe te voegen. Ja toch: een derailleurversnelling heeft veel minder weerstand dan de naafversnelling van de Nexus 7. “Tour” of “touring” is marketing, geen specifieke eigenschap.

Toch mis ik iets dat niet direct met snelheid te maken heeft maar eigenlijk even belangrijk is, comfort en fijne routes. Voor beide is de fietsersbond actief maar kan je ook zelf dingen doen:

Voor mij zelf heb ik de keus gemaakt dat brede banden een must zijn, dus heb ik op een fiets de banden vervangen (er was ruimte) en voor de andere ben ik uitgekomen op de Cube Travel Pro.

Wat betreft fietsen, ik zie eigenlijk geen sportieve fietsen een derailleur en met brede banden op MTB’s na en die missen een bagagedrager. Duitse merken zijn inderdaad over algemeen een goed keus en daar zou het Amerikaanse Trek aan willen toevoegen en deze fabrikant uit Almelo.

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties en inzichten! Ik ga er nog eens goed over nadenken. Fijn om zo toch weer andere inzichten te krijgen.