Uurloon fietsenmaker 72,50

Mijn fietsenmaker heeft begroot dat ik ca €300 kwijt ben voor de komende reparaties aan mijn e-bike. Toen ik naar hun uurloon vroeg bleek dat 72,50 per uur te zijn. Is dat bij meer fietsenmakers een gangbaar tarief, vroeg ik me af?

Ik weet niet wat de gemiddelde fietsenmaker rekent.
Het uurloon is absoluut niet relevant.
Je kan ook ingewikkeld doen over de vraag of hij niet te veel onderdelen vervangt voor nieuwe onderdelen, in plaats van oude onderdelen te repareren (band plakken of band vervangen?).
Het gaat er uiteindelijk om dat je fiets het weer doet voor het bedrag onderaan onder de streep.

Het gefactureerde uurloon kan per FM verschillen.
De ene FM haalt meer omzet (en inkomen) uit de verkoop van nieuwe fietsen dan de ander.
De ene FM rekent alleen de tijd die hij daadwerkelijk aan de reparatie van jouw fiets besteed. De andere FM rekent ook de tijd die hij nodig heeft voor een voorcalculatie en offerte.
Kreeg je een leenfiets of andere service gedurende de reparatie?

Een klant heeft reden om ontevreden te zijn over een reparatienota als de FM het standaardtarief voor een reeks samenhangende werkzaamheden tegen het standaardtarief van elk klusje afzonderlijk bij elkaar gaat optellen.
(bijvoorbeeld. Om een binnenband te vervangen moeten ook de buitenband en het wiel worden losgehaald, en is het onjuist om de vervanging van de buitenband apart in rekening te brengen)

Ik vind dit uurbedrag niet exorbitant.
Ik vind dat je het mag vergelijken met een autogarage, een autorijschool, enz.
En die zijn per uur aanmerkelijk duurder.

De Bovag heeft een lijst van gangbare tarieven gepubliceerd.

De mobiele fietsenmaker rekent ongeveer dit bedrag voor elke minuut dat hij moet wachten.
https://www.fietswacht.nl/diensten/tarieven/

2 likes

Dank voor je informatieve reactie.

Uurloon is verkeerde benaming: het gaat om het werkplaatstarief. Dat is heel wat anders.

1 like

Bovenstaande klachten maken vooral duidelijk dat je zelf aan de bak moet, tenzij je daar te lui voor bent: en dan moet je niet klagen.
Ik was net tien jaar toen ik aan mijn fiets begon te sleutelen…en ik ben nooit meer opgehouden.

1 like