Vakantiefiets op de bus of trein

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/vakantiefiets-op-de-bus-of-trein/

Wij hebben dit jaar weer mogen ervaren wat een ‘feest’ het is om de fiets op de trein mee te nemen naar Bordeaux. Om te beginnen ben je gedwongen via Antwerpen-Lille te reizen. De directe TGV van Lille naar Bordeaux neemt geen fietsen meer mee, dus ben je genoodzaakt vervolgens via Parijs te reizen, met een stuk fietsen van Gare de Nord naar Montparnasse. Vervolgens blijkt de SNCF te staken op de dag waarop je wilt vertrekken. Dan maar opschuiven naar het weekend. Nee kan ook niet, want dan kunnen er helemaal geen fietsen mee op de TGV’s. Uiteindelijk vertrekken we op zondag naar Lille, overnachten daar, en reizen we op maandag door naar Bordeaux. Als de aangekondigde staking van de Belgische spoorwegen tenminste geen roet in het eten gooit.
Kost ruim 800 euro met z’n tweetjes, op en neer. Vliegen is de helft goedkoper, dus dan denk je: waar ben ik mee bezig met mijn milieubewuste gedrag?

PS. Fietsbussen zijn geen alternatief omdat die buiten het (korte) hoogseizoen maar een enkele keer rijden. Apart fietsvervoer (ook buiten het hoofdseizoen?) zou dus een goed alternatief kunnen zijn.

Wij vinden ook dat trein en fiets een moeizame combinatie is. Wij hebben daarom nu al twee keer gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een auto te huren in de stad waar we vanuit Nederland naar toe gefietst waren (Kopenhagen, Regensburg). die we vervolgens konden inleveren in Amsterdam. Vanuit Kopenhagen had ik een Skoda Octavia en vanuit Regensburg een Audi 6 (!). Beide dus auto’s waar onze beide fietsen plat achterin konden liggen, zij het dat het voorwiel er in de Skoda uit moest. Deze aanpak is ook niet echt goedkoop (en ook niet echt milieuvriendelijk), maar wel ontzettend handig, vonden wij. Het is zaak een auto vroeg te boeken en even goed de prijzen te vergelijken. Wij reden in beide gevallen terug in twee dagen, maar je kan het natuurlijk in 1 dag doen, is nog goedkoper ook.

Aardige tips! Wij hebben veel goede ervaringen met DB. Het lukt bijna altijd wel om een trein terug naar huis te vinden met sparpreise als je ergens heen bent gepeddeld. Wel even bellen met DB voor de tickets incl fietskaartje (dus niets online boeken); de kaartjes staan vervolgens klaar in een automaat op ieder station.

Ook leuk en minder ingewikkeld: trein naar Maastricht en dan door de prachtige Ardennen afzakken via de Ourthe of oude spoorwegen (hoef je niet voor naar Frankrijk)
Of trein naar Dinant (B) via Antwerpen/Brussel en van daaruit de Maas af fietsen Frankrijk in.

1 like

Naast Soetens heb je tegenwoordig Camino Fietstransport (camino-fietstransport.nl) die o.a. op Spanje rijdt. Na jarenlang getob met fietsen in treinen (eigenlijk niet te doen zeker nu de nachttreinen wel zo’n beetje allemaal zijn afgeschaft) en zelfs ter plaatse huren (doorgaans niet te betalen als je langer dan een middagje wilt fietsen) was dat een hele verademing. De fietsen hebben we laten bezorgen in Burgos en in Segovia weer laten oppikken. Bij aankomst stonden ze rijklaar in de kelder van het hotel. Omdat we met het hele gezin gingen heb ze een mooi prijsje gemaakt en over een tas meer of minder werd ook niet moeilijk gedaan. Zelf gingen we met de trein, met een losse fietstas met wat benodigdheden voor de reis. Nou moet je voor een treinreis naar Spanje sowieso geduld hebben maar het scheelt als je dan niet ook nog eens met fietsen hoeft te zeulen - als ze al meekunnen. Uiteindelijk ben je voor trein + busje nog best een som geld kwijt, maar dan wel zonder vliegen en volstrekt relaxed. Dan maar wat minder vaak weg.

Goed tip wat betreft Camino Fietstransport @acdhirr!

Zelf heb ik nu twee maal gebruik gemaakt van Flixbus om vanuit Oostenrijk terug naar Nederland te komen.

Eerste keer naar München gefietst, daar de (nacht)bus naar Antwerpen genomen en het laatste stuk naar huis gefietst.

Dit jaar de bus in Innsbruck genomen, overstappen in München en in Düsseldorf 's ochtends vroeg weer uitgestapt. Op de fiets naar Venlo gefietst en daar de trein naar huis gepakt.

Flixbus is minder comfortabel dan de trein maar z’n (nacht)bus vindt ik goed, 's avonds instappen, wat slapen en 's ochtends dicht bij je bestemming. De bus stopt wel meerdere keren 's nachts maar enkele uren slapen lukt me wel dus eigenlijk geen weggegooide tijd. Nog een stukje naar huis fietsen vind ik ook geen probleem, dat liever dan tijden wachten op de bus verder naar huis.

1 like