Vakantiefiets

Beste Sjef, ik heb een VSF fiets gekocht bij Vittorio nexus 8. Nu zoek ik een goede reisfiets die ook licht is. Is de CDX riem betrouwbaar? Ok heb gelezen dat deze net zo goed is dan een goed onderhouden ketting. Wat raadt u aan voor een goede onderhoudsvrije reisfiets voor Europa? Santos, Idworx Velotraum Gaastra?
De fiets zou ik wel met een rohloff willen hebben en niet de onbekende pinion.
Santos gaat overigens stoppen met CDC over een paar jaar. Ik krijg doodleuk het antwoord; u kunt de kransjes vervangen en de riem. Schrik niet de kosten zijn 209
Euro voor nieuwe riem en kransjes voor cdx. Een goede KMC ketting is 30 euro. Heeft de riem in dit geval de cdx toch voordelen of zegt u met uw technische kijk laat het lekker bij een traditionele ketting.
Ook hoor ik van die verhalen dat een riem ook gaat piepen en je daar weer siliconen spray op moet spuiten.
Hoop graag uw mening te horen Sjef.
Alvast bedankt.
Vriendelijke fiets groet,
Jeff

Hallo!
Gezien de tegenvallende berichten over de CDX riem (en de absurde prijzen) kan ik die niet aanbevelen. De productie van de CDC-riem is al gestopt. De voorraad wordt uitverkocht en dan is het of de CDX of CDN. Ik begrijp niets van de product-marketing van Gates. Kies voor een ketting op een van die door jou genoemde merken, maar er zijn meer betrouwbare merken, zoals Cube. Ik heb geen oordeel over Gaastra. Belangrijk is de gemonteerde groep: neem Shimano Deore XT bij derailleurversnelling, bij voorkeur nog 9v. Een goede KMC ketting (8v voor Rohloff) kost €12,-, geen €30,-. Als je door Europa gaat fietsen, doe je het monteren en vervangen zelf. Thuis oefenen. Onderweg kan het immers ook gebeuren. Als de volgende fietsenmaker (hopelijk) 45km verderop zit, moet je wel. Kettingpons en losse kettingschakel meenemen.
Tot slot: mijn beide zonen rijden al 7 jaar met de(zelfde) CDC riem. Geen gepiep.
Succes met de keuze en vooral veel fietsplezier.

Los van de vraag wel of geen riem en of CDX of CDC beter is. Denk dat je
met ketting fietsen weinig zorgen hoeft op te leveren met de volgende tips.
-Zet de ketting niet te strak (een veel gemaakte fout). Een ketting moet onbelast spanningsloos draaien. Een te strakke ketting zorgt voor extra weerstand en extra slijtage.
-Bespaar je de moeite van schoonmaken. Zeker op een fiets waarbij niet geschakeld wordt kan het vuil aan de buitenkant geen kwaad. Schoonmaken zorgt ervoor dat het aangekoekte vuil in de schakels komt en het vet er juist uit verdwijnt.
-Smeer met een vettige olie voor natte omstandigheden. Die spoelt niet uit in de regen. En smeer met beleid, druppel voor druppel op de rol tussen de schakels.
-Monteer een voldoende lang voorspatbord met spatlap (zie bv idworx) om te voorkomen dat vuil water van het voorwiel op de ketting sproeit.

Een ketting is vies. Wil je dat je been/broek schoon blijft monteer dan een kettingscherm (wel lastig/onmogelijk denk ik met excentrische bracket). Ik ben zelf wel fan van de klassieke metalen schermen. Maar die worden weinig meer toegepast. Idworx levert ook een mooie dichte kettingkast.

Hoewel ik een groot voorstander ben van een riem is het naar mijn idee voor een vakantiefiets overkill, het betaald zich het best uit bij fietsen die in weer en wind worden gebruikt. Met een riem heb je duurdere versnelling nodig.

Wat betreft een Nexus 8, ook daarmee kan je reizen in Europa maken, zolang je steilere bergen vermijdt en bijv. langs rivieren gaat rijden, dan is er geen reden waarom dat niet met een Nexus 8 te doen. Kleine steilere stukjes kan je wandelen. De Reitsema route tot en met Oostenrijk is bijv. naar mijn idee best te doen.