Van platte wagen tot hoge instap, maar het lukt eigenlijk altijd

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/van-platte-wagen-tot-hoge-instap-maar-het-lukt-eigenlijk-altijd/

In de vorige Vogelvrije Fietser (het ledenmagazine van de Fietsersbond) vroegen we om voorbeelden van fietsen in buitenlandse treinen. Wat daar kan, zou in Nederland immers toch ook moeten kunnen? We zouden een boek kunnen vullen met alle inzendingen, maar houden het nu even bij een bloemlezing. Jaap de Lange: ‘Chili, 1986. Na een hobbelige…

In mei 2023 hebben we een lokale trein in Puglia (Zuid-Italie) gereden. TrenItalia Regionale “POP” treinstellen, DIE DEZELFDE ZIJN (Alstom) als de nieuwe 2023 Intercity stellen van NS. Dit is een regionale trein die 150 km/u rijdt tussen stations en daar maar 2 minuten stilstaat. Dat werkt dus gewoon.
De fietsingangen met duidelijke grote raamstickers aan de buitenkant aangegeven. Binnen blijken daar 2 rijen stoelen (6 plaatsen) te zijn vervangen door 2 keer 4 fietsbeugels om de bolides in op te hangen. Het ophangen neemt echt minder ruimte in dan neerzetten, zoals veel voorbeelden uit dit topic laten zien. Ook elektrische vouwfietsen in het rek gezien, met zadelbuis ingevouwen. Gewicht is dus niet per se een probleem.
Ik ben voor :slight_smile:

De RET in Rotterdam kan van zoiets heel eenvoudigs iets heel erg ingewikkelds maken.

Op alle deuren zit een sticker,
De ene sticker zegt dat je daar niet met je fiets mag instappen.
De andere sticker zegt dat je die deur wel mag gebruiken.
Beide stickers zijn blauw, de tekst verschilt nauwelijks.

Op metrostellen die uit twee rijtuigen bestaan, zit de JAsticker op de voorste en de achterste deur.
Op driedelige metrostellen zit de JAsticker ergens halverwege.

De metro wil altijd zo snel mogelijk weer verder rijden.
Voor zoeken naar de goede deur is nauwelijks tijd.
De kans dat de reiziger met fiets een fout maakt, is erg groot.
En de metro blijft stilstaan totdat de fietsende reiziger weer is uitgestapt.
Voor straf moet hij op de volgende metro wachten.

SmartSelect_20230603_120506_PDF Reader - Hi Read_1