Vastlopen van achterwiel

Best Forum.

Het fietsje van mijn kleinzoon heeft de volgende afwijking,

Als je de fiets vooruit beweegt zowel met de pedalen als lopend gaat het achterwiel spontaan vast lopen , door de fiets even achteruit te bewegen komt de rem weer vrij en kun je verder, echter na een stukje verder te lopen of fietsen is het weer raak,

ik dacht dat de naaf te strak stond en heb de moeren aan de naaf wat meer ruimte gegeven echter dat is niet de oplossing,

Nu zat ik te denken dat er in de remnaaf iets fout zou kunnen zitten

de fiets is ca 8 maanden geleden via een internetshop gekocht en niet veel gebruikt, Heeft iemand voor mij een goude tip? zodat me kleinzoon weer lekker kan fietsen>?

gr J Appel

beste Sjef,
aan die punten dacht ik eerst ook al maar daar was niets mis mee, verder ben ik de as maar uit elkaar gaan halen( weet ik meteen wat er allemaal inzit) daar kwam ik 2 delen tegen die remmen als je achteruit trapt. Deze delen worden op de plaats gehouden door een insteekbusje echter kan deze bus een 1/4 slag draaien en dan staan de delen strak in de naaf. door deze nog een 1/4 slag te verdraaien kwamen ze dieper in de naaf te zitten, draaide vrij en hadden voldoende uitslag om te remmen. daarna konden ook de as moeren verder worden aangedraaid dan voorheen. vermoedelijk waren deze nu juist te ruim afgesteld en zijn de delen verdraaid. na af montage bleek de fiets weer te rijden en te remmen zoals het hoort.
maar bedankt voor het mee denken.
gr. Jaap

Heel knap hoor! Bedankt voor de feedback. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Sjef,

Volgens mijn niet meer dan normaal ook om even een feedback te geven als mensen de moeite nemen om mee te denken en te reageren toch?
bij toeval de oplossing zelf ontdekt maar misschien zijn hier weer andere mensen mee geholpen… wie weet…

gr Jaap

Je zit zeker in de goede richting. Ik neem even aan dat het hier een remnaaf betreft. Met de moeren aan de naaf bedoel je de moeren, waarmee het wiel in de fiets zit geklemd? Trekt het wiel niet scheef, waardoor de band tegen de vork aanloopt? Hoe is de spanning van de ketting? De ketting moet in het midden over 2cm omhoog en omlaag kunnen bewegen. Zo niet, iets losser zetten. Zijn er kettingspanners aanwezig of te plaatsen? Indien in orde, dat zit er iets te strak in de naaf. De onderdelen in kinderfietsen zijn vaak van onbekende herkomst (en kwaliteit). Van hieruit is niet te beoordelen welk merk/systeem de naaf heeft en dus waardoor het inwendig mis is.

Bedankt voor de tips.

spam verwijderd