Veilige doortraproutes voor oudere fietsers

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/veilige-doortraproutes-voor-oudere-fietsers
/

Veel fietspaden nog lang niet ‘seniorproof’ ‘Hadden jullie mijn toetertje niet gehoord?” Onderzoekers verwachten dat het aantal gewonde oudere fietsers de komende decennia flink zal stijgen. Wat te doen? Een bewustwordingscampagne moet oudere fietsers veiliger laten fietsen. Maar dat is niet genoeg. ‘Met een bevolking die vergrijst, moet je meer ruimte maken.’ Zelfs uit corona…

Mooi werk.
Dat neemt niet weg dat ik te veel senioren op een fiets zie rijden, die een paar maten te groot voor hen zijn.
Hoe beter de fiets bij je past, hoe gemakkelijker je met moeilijke situaties kan omgaan.
Waar zijn de fietsen gebleven die ooit voor senioren zijn ontworpen ter gelegenheid van een ontwerpwedstrijd ?

Mijn eisen aan een een goede fiets:
dropper post, achteruitkijkcamera, korte framemaat horizontaal.
Zo’n fiets kan er eerder zijn dan aangepaste fietspaden.

Of veel senioren op niet goed aangepaste fietsen rijden weet ik niet. Ik rijd in ieder geval wel op een goed aangepaste fiets, en ik vermoed dat ook andere senioren goede adviezen van de vakhandel krijgen. Het wordt iets anders bij een internetaankoop.

Wel zie ik wat vaker een onzeker rijgedrag, met name vlak voordat er gestopt wordt, of direct na het starten. Ook ik heb daaraan moeten werken, maar tijdig schakelen lost veel op. Tijdens het fietsen zie ik ze veelal mij inhalen dankzij de hulpmotor. En dat geeft geen problemen. Ik rijd nog op spierkracht, ik ben dan ook nog een jonge senior, maar dan gaat het wat rustiger. :wink:

Als ik de opsomming zie die ‘senioren’ nodig zijn, dan verschilt dit niet zo heel veel van wat ‘niet-senioren’ nodig hebben of op z’n minst prettig vinden. Alleen die seniorenrondjes aanpassen of veiliger maken en de rest niet of veel later, zou absoluut niet de juiste keuze zijn. Senioren fietsen immers ook naar de wijkvereniging, de sportaccommodatie of de dokter, en daar komen die touristische routes niet.
Ik zou het bovendien wel jammer, of zelfs ergelijk, vinden als er een tweedeling in de fiets maatschappij ontstaat: uitgezette (en moreel min of meer verplichte) veilige routes voor senioren en vrije keuze op andere routes voor de rest. De verwensingen aan senioren “dat ze op hun eigen fietspad moeten blijven” of “dat ongeval is eigen schuld, had hij maar op het seniorenfietspad moeten blijven” hangen al in de lucht.

1 like

Als ik de resultaten goed interpreteer, worden wielrenners als de allerallergrootste overlast ervaren.
Maar de onderzoekers hebben verzuimd om daar aanbevelingen bij te formuleren.

Brede fietspaden werken waaiervorming in de hand, en dus nog meer overlast van wielrenners.
Ik doe ook aan wielrennen in een groep.
In die hoedanigheid vind ik wel dat we niet als groep op de mooiste fietsdagen van het jaar voor de populairste routes moeten kiezen.
Maar dat zijn maar een paar dagen per jaar.

Maar het Belgische systeem, waarbij groepen wierenners op de rijbaan voor autos mogen rijden, zou voor mij ook prima voldoen.