VEILIGHEID VERKEER marnixstraat amsterdam

een dagelijks, dodelijk gevaarlijke oversteek moet ik maken met mijn kinderen op de fiets (4 en 6 jaar) op de Marnixstraat. Nog helaas zeer goed in ons geheugen staat het overlijden van een scholier op de Marnixstraat. Graag vraag ik aandacht voor de oversteek van Leidsegracht naar Leidsekade, tussen Hotel Backstage en Hotel Marnix. Vooral als je komt van de Marnixstraat (leidseplein) en naar de Leidsekade moet.
Wat kan ik doen om dit onder de aandacht te brengen zodat dit stuk meegenomen wordt met de oplevering van de marnixstraat (theater gedeelte),
graag uw advies. Hartelijk dank,

Altijd goed om een gevaarlijke oversteek als deze onder de aandacht te brengen. Al contact gezocht met de plaatselijke afdeling van de Fietsersbond? (Fietsersbond Afdeling Amsterdam 020 6854794)
Zoals je beschrijft gaat het om een levensbedreigende situatie. Wat je zelf kan doen en ook werkt is dat je de best mogelijke veiligheidskleding draagt en aan je kinderen ter beschikking stelt. Dan heb je in ieder geval zelf alles gedaan om jullie zichtbaarheid te optimaliseren en de kans op ongelukken zo klein mogelijk te houden. Natuurlijk de gemeente er bij betrekken maar als je daar op moet wachten dan zijn er vast weer een hoop aanrijdingen geweest.
Ik spreek uit ervaring met heel veel fietskilometers woon/werk in de benen. Sinds ik de (allerbeste) veiligheidsjas heb gekocht heb ik het gevoel echt gezien te worden. Heb je aan de zichtbaarheid van jezelf en je kinderen al alles gedaan?

Hallo,

Een bekend en lastig punt, waar we eigenlijk weinig klachten over krijgen. Op dit moment versmalt de weg daar juist, je gaat de brug op en af, en het is wat chaotisch met de bouwwerkzaamheden. Persoonlijk vind ik het vooral lastig om vanaf de Leidsegracht linksaf naar het Leidseplein te rijden.

Probleem is dat er veel taxi’s rijden, die niet geremd kunnen worden door de trambaan. Eigenlijk zou je een steunpunt middenop de kruising willen, maar dat betekent dat de trambaan verplaatst moet worden (duur!).

Op korte termijn zie ik niet veel mogelijkheid tot verbetering. Het wordt deels betrokken bij de nieuwe plannen voor het Leidseplein. Daar zullen we er nog specifiek op letten, het wordt dan sowieso rustiger. Maar dat duurt nog lang.

Wat willem zegt, is natuurlijk waar: zelf zo veel mogelijk doen. Als aanvulling daarbij: Duidelijk aangeven wat je doet, en je plek op de weg ‘claimen’.

Maar dat zou niet de norm moeten zijn. Het is aan te raden om zelf ook bij het stadsdeel te klagen, al was het maar om het hoger op de agenda te krijgen. Dat kan via www.centrum.amsterdam.nl -> melding openbare ruimte.

Govert de With
Fietsersbond Amsterdam

Afgelopen zaterdag 7 september bezocht ik met een vriendin een voorstelling in het de la Mar.
Op de terugweg staken wij de Marnixstraat over, ongeveer te hoogte van de schouwburg.
Dat voelde al niet lekker omdat daar werkelijk in geen velden of wegen iets van een oversteekplaats te zien was.
Om kort te gaan: wij liepen snel, maar struikelden over een rand die ergens midden op de weg is aangebracht, kennelijk als geleiding van de tram.
Beiden vielen wij vrijwel tegelijkertijd (wel solidair trouwens) en lagen enkele seconden dwars over de weg. Gelukkig konden wij overeind krabbelen en alsnog tijdig naar de overkant komen. Toevallig was er op dat moment geen verkeer dichtbij.
Bezorgde mensen bekommerden zich over ons, omdat wij wat gehavend waren.
Wij hoorden van hen dat wij zeker niet de enigen zijn die een duidelijk gemarkeerde oversteekplek missen en ook niet de enigen die over dat rottige randje gevallen zijn.
Wij bezoeken de stad vaker, maar constateren altijd weer dat bij het oversteken van de Marnixstraat onzekerheid optreedt. Dat gevoel hebben wij eigenlijk verder nergens in de stad.

Tot zover.
Vriendelijke groet.