Verblindende autolampen op onverlicht fietspad

Dagelijks begeef ik mij op het fietspad langs de N348 tussen Dieren en Zutphen. 's Avonds terug naar Dieren vanuit Zutphen is het fietspad in de winter levensgevaarlijk omdat
a. Er totaal geen verlichting aanwezig is
b. Door de verblindende autoverlichting( het fietspad ligt aan de zijde van het naderende autoverkeer, waar door de bermverlichting van de auto’s, de fietsers verblind worden)

Het zou denk ik een stuk veiliger worden wanneer het fietspad verlicht zou zijn en/of er een verhoogde afscheiding komt tussen autoweg en fietspad, waardoor de autolampen de fietsers niet meer kunnen verblinden.

Deze weg is een provinciale weg,dus is dit m.i. een taak voor de provincie Gelderland.
Hopelijk kan de fietsersbond dit meenemen in hun actie voor betere doorfietspaden.

2 likes

Ik zou contact opnemen met de Provinciale vertegenwoordiger:

Maar zelf contact opnemen met de provincie is ook een goed idee, hoe meer er aan de bel getrokken wordt, hoe meer aandacht er naar gaat…

Ik ben met TS eens dat verblinding op tweerichting fietspaden een groot probleem is.
Maar elk fietspad langs een provinciale weg komt in aanmerking voor zo’n scherm tegen verblinding.
Dat zijn heel wat kilometers.

In mijn woonplaats is daar ook wel eens actie voor gevoerd.
Maar er waren mensen die van mening waren dat zo’n scherm ook eng kan zijn.
Omdat je erg in je eentje bent achter het scherm.
Ik weet niet of er een automobilist oog heeft voor wat er zich op het fietspad afspeelt.
Maar subjectieve veiligheid is een ingewikkeld iets.

Voor een scherm dat de fauna langs het fietspad moet beschermen tegen het licht van voorbij zoevende fietsers ligt eenvoudiger in de markt.
https://www.kunstpuntgroningen.nl/kunst-op-straat/lichtscherm-piccardthofplas-92-delen/

1 like

Ik heb eens mijn fietsroutes bekeken en op zich zelf is z’n heg wel een goed idee maar hij moet dan wel hoog genoeg zijn en dat is deze niet:

Wat dat betreft is dit een betere oplossing:

Een hek met doek en daaromheen een (begin van) een heg.

Tegen z’n soort uitvoeren kunnen mensen toch niet zijn lijkt me?

Een foto zegt meer dan veel woorden. Dank.
Op de laatste foto zie ik dat de heg pal naast de rijbaan is geplaatst.
En dat het fietspad relatief ver van de heg ligt.
Dat lijken mij hoedanigheden die net zo belangrijk zijn als de hoogte van de heg.

Ik verwacht dat een heg pal naast een 80 km/uur weg tot bezwaren leidt van de zijde van de automobilisten.

Jammer dat TS geen voorbeelden heeft laten zien van extreem hinderlijke situaties langs de N348

De parallelweg langs de A13 OZ (noordelijk van de Hofweg ) ligt iets lager dan de A13 zelf.
Daar zijn deze antiverblindingsvoorzieningen aangebracht.

Waarschijnlijk om te voorkomen dat autos op de parallelweg de autos op de A13 verblinden.
De A13 heeft verlichting in de middenberm.
De parallelweg zelf is onverlicht.