Verblindende fietslampen, aargh!

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/verblindende-fietslampen-aargh/

De klacht dat fietsers geen of slechte fietslampen hebben is (bijna) zo oud als de weg naar Rome. De laatste jaren wordt het protest tegen te veel licht juist luider: verblindende koplampen en agressieve achterlichten. Hoe voorkom je dat jouw bak licht een ander het zicht beneemt? Goede fietsverlichting is aan de ene kant steeds…

1 like

Ik verblind ook.
En wordt vaak verzocht om aanstoot te nemen aan de lelijke woorden van een tegenligger.
Maar ik weet niet hoe ik dat kan veranderen.
@Testkees ten spijt.

Ik wil 25 meter vooruit kunnen kijken.
Zo simpel is mijn beweegreden.

Ik begrijp niet waarom een automobilist wel meer dan 25 meter vooruit kan kijken, zonder als verblindend te worden ervaren.

Goed stuk, ja ik erger me hier ook aan.

Voor mensen die niet weten of hun koplamp verblind, als verkeersborden duidelijk oplichten dan is het geval.

Het probleem bij de meeste fietsers die ik tegen kom is volgens mij een “omafietslamp” die te hoog afgesteld staat.

Je kunt je tegenligger ook proberen te waarschuwen door je hand voor je koplamp heen en weer te bewegen. Maar of deze automobilistentruc bij groot licht voor fietsers ook werkt, is de vraag.

Ik zal eens proberen of dat lukt, echt onder handbereik zit mijn voorlamp niet.

Ik heb wel eens gedacht aan een extra lamp die ik met een knopje eventjes kan aanzetten en ook verblindt zodat tegenliggers snappen wat ik zie en hopelijk hun lamp beter afstellen.

1 like

Makkelijk zat toch, een goede lamp met “cut-off” of mis ik iets?

Met al die bedieningsknopjes bij elkaar op het stuur wil het wel eens gebeuren dat ik onbedoeld het groot licht inschakel waarbij een 1600 lumen lichtstraal recht vooruit schijnt. In het donker is dat uiteraard goed zichtbaar en schakel ik weer terug naar dimlicht, overdag kan ik het alleen zien aan een blauw lampje op de display…
Ik heb het hier over de ultieme fietslamp die op de betere speed pedelecs geplaatst wordt, de Supernova M99pro. Ook wel bouwlamp genoemd vanwege de koelribben en de enorme bak licht in de rijrichting én in de breedte.
Deze lamp is voorzien van dagrijlicht voor verbeterde zichtbaarheid, automatisch dimlicht op lichtsensor en schakelbaar groot licht.
Het dimlicht schijnt schuin naar beneden en geeft licht op de weg tot zo’n 25 meter voor de fiets terwijl het groot licht recht naar voren schijnt en licht geeft tot zo’n 300 meter vooruit.

2 likes

Vooropgesteld dat ik fietsers met helemaal geen licht het allerergst vind, erger ook ik me aan de andere kant van het spectrum: De fietsers met schijnwerpers.

Wat mij betreft moet er, naast voor de pedelecs, ook voor de gewone fietsers veel strengere regelgeving komen qua verlichting. Met de Duitse regelgeving als voorbeeld.

Ik vind het heel belangrijk om het fietspad en paaltjes en dergelijke goed te kunnen zien. En heb dus een B&M Ixon IQ (100 Lux) aan m’n naafdynamo. Hij is verre van perfect, maar hij verlicht het fietspad behoorlijk goed en ook behoorlijk ver vooruit, maar heeft ook de (eigenlijk) verplichte cut-off.

Nu nog blijven hopen op een koplamp die echt neutraal-wit licht (met hoge CRI) geeft, want tot nu toe vind ik het licht van alle koplampen, ook de mijne, nog wel veel te blauw. Dat maakt ook dat sommige objecten zoals takken minder goed zichtbaar zijn omdat het spectrum van het licht gewoon niet toereikend is.

Oh ja, en nog iets op het gebied van epileptische aanvallen en knipperlicht: Die echt opvallend knipperende lampjes zijn inderdaad de hel. MAAR: Vooral de (automatisch) dimbare koplampen ‘knipperen’ vaak ook, maar dan stroboscopisch. Waarschijnlijk door slechte afvlakking na het gelijkrichten van de wisselspanning van de dynamo, maar ook door de manier van dimmen ( PWM ). Iets wat helaas ook steeds vaker voorkomt met LED verlichting, ook bij auto’s (de dagrijverlichting en de achterlichten).

Ja, erg veel fietsers hebben te felle verlichting. En daar tussendoor zijn er fietsers zonder licht. Helden vind ik dat want ik zie ze door al die felle lichten pas als ze me passeren… Waarom stelt de overheid deze cut-off verlichting niet verplicht…? Wat hebben we tegenwoordig toch een gemakzuchtige overheid…

1 like

Lijkt me een prima idee maar misschien dan gelijk op Europees niveau, dat is wel zo makkelijk voor fabrikanten en daarmee leg je het min of meer wereldwijd vast omdat Europa (NL/BE/DE/DK) een grote markt is en fabrikanten geen special gaan maken voor een klein deel van de markt.

Het zou geen slecht idee gelijk eisen aan de kleurtemperatuur en CRI (< 3000K en CRI >80) toe te voegen. Fabrikanten kiezen nu voor blauw licht/hoge kleurtemperatuur omdat je daarmee met het zelfde vermogen meer lux kan krijgen en met lux wordt geadverteerd.

Wat betreft die wetgeving, dat lijkt me iets voor de Fietserbond en de ECF.

1 like

Nav het artikel heb ik me eens verdiept in de markt.
Maar ik heb geen enkele fabrikant gevonden die informatie geeft over cut-off en de hoeveelheid lumen lichtopbrengst op 25 meter vooruit.

Dat betekent dat ik voor mijn keuze ben aangewezen op testresultaten zoals die van de FB.
De keren dat de FB iets heeft gezegd over de betere fietsverlichting, is de kwaliteit steevast uitgedrukt in LUX. Dat is nu juist een eenheid voor de lichtopbrengst die uitnodigt tot de aankoop van verblindend licht.

Ik houd me aanbevolen voor een tip voor een lamp met 1600 lumen op 25 meter, met een bundel voor de volle breedte van het fietspad
De kosten zijn voor het moment geen issue.
Het moet een lamp zijn met een eigen accu.

Tsja, de techniek voor flinke lichtbundels is er, dus logisch dat daar gebruik van wordt gemaakt. Voor de veiligheid op een speedpedelec wel nodig. Maar verblindend hoeft het natuurlijk niet te zijn als deze goed is afgesteld. Nog meer regels in de wetgeving lijkt me niet nodig. We hebben al zat regels in onze maatschappij. Hooguit een (goed)keuring voor dit soort felle lampen. En verder gewoon gezond verstand als het gaat om afstelling/verblinden. Dat lijkt mij voldoende.

Mag het ook met geen licht tot 20 meter, 1600 lumen op 25 meter en geen licht na 30 meter? Nee, het is nog niet zo makkelijk om een bundel goed in één nummer te vatten.

Mee eens:

Hooguit een (goed)keuring voor dit soort felle lampen.

Voor een (goed) keuring heb je ook regels nodig maar dat zijn regels voor fabrikanten en dat is wat mij betreft een andere en goede zaak.

1600 lumen is een enorme bak licht. Wat dacht je van deze van 500?

Ik heb er 2 en ben er tevreden mee.
Het licht op een onverlichte weg is meer dan behoorlijk en deze lamp is er nu ook in een 1000 lumen versie. Kosten ca. € 60, dus dat geen showstopper zijn.

Het meten van licht is vrij complex. Lumen geeft de totale hoeveelheid licht die de LED uitstraalt. LUX de hoeveelheid licht die op een bepaald oppervlakte valt. Bij de Duitse norm wordt op 10 meter gemeten. Het licht boven de cut-off mag maximaal 2 lux zijn. Het felste punt vlak onder die cut-off minimaal 10 lux.
Bij koplampen die aan de Duitse StVZO norm voldoen wordt meestal de waarde gegeven van het felste punt op 10 meter. Voor goed zicht op 25m heb je minimaal 60 lux nodig. Maar dat maximum zegt niks over de bruikbaarheid van de bundel. Dat kan je alleen zien door uittesten.
Bij lampen met een ronde bundel wordt meestal lumen opgegeven. Dat zegt alleen iets over de felheid van de gebruikte led en verder niks over hoe dat licht gebundeld is.
Licht om de weg te zien is altijd verblindend als het recht naar voren schijnt. Daarom moet een goede lamp een cut-off hebben. Met een ronde koplamp zit je al snel boven de 2 lux als je hem bruikbaar afstelt.
ik heb zelf goede ervaringen met de Axendo60 van Spanninga (bij 30 km/h). Maar of die voor jou ook fel genoeg is kun je alleen met een proefrit ervaren. B&M levert een acculamp met 150 lux.

Ik gebruik de lichtopbrengst op 25 meter als maatstaf.
Omdat ik zelf met 7.5 m/sec fiets.
Als mijn onverlichte tegenligger met 5 m/sec fietst, heb ik 2 sec de tijd om adequaat te reageren.

Uitproberen is inderdaad erg belangrijk.
Omdat de kleurensamenstelling van het licht heel erg bepalend is voor de bruikbaarheid van de lamp.
Een lamp met een klein kleurenspectrum moet veel feller schijnen om alle putten in de weg goed te kunnen onderscheiden.

Interessante discussie! Uiteindelijk zal er altijd een zwakke schakel overblijven: de mens. Die hoort niet wanneer er een boutje aan het lostrillen is, voelt niet dat z’n banden niet op spanning zijn en ziet al helemaal niet dat z’n lamp de verkeersborden laat oplichten.

Op mijn fiets zit gewoon een voorlamp die je naar beneden kunt richten en niet recht vooruit. Je hebt helemaal geen licht nodig dat 25 meter vooruit schijnt. Daarmee verblindt je tegenliggers die daardoor veel minder kunnen zien. Ik vind het heel jammer dat het toenemen van grotere fietsverlichtingen de solidariteit tussen fietsers verstoort. Het is steeds meer ieder voor zich. Als dikke IK maar (te) veel licht heeft dan kan de andere fietsers mij geen reet schelen.

Off topic maar bij scooters speelt dit probleem ook! De lampen schijnen dikwijls recht naar voren of zelfs iets omhoog (afgelopen week met de mistige avonden zag ik het heel goed)

Bij auto’s wordt het tenminste 1 x per jaar gericht (bij de APK) waarmee per ongeluk naar boven schijnen uit de wereld is geholpen.

Fietsers en scooters hebben zo’n keuring helaas niet.

Overigens was m’n vorige fiets een Giant Ultimo met een AXA Sprint koplamp. Die scheen ook nagenoeg recht naar voren maar was niet te richten! De bevestiging was gefixeerd op de beide poten van de voorvork, vandaar.
Sommige gazelle modellen hebben ook een vaste lamp op de neus van het spatbord en die zijn ook niet te richten.
Zolang de lampen nu juist keurig naar de grond schijnen zou dit misschien juist goed zijn, maar in mijn geval met de Giant fiets verblindde ik tegenliggers zonder dat ik er iets aan kon doen.

1 like

Ik heb een gewone fiets, met een naafdynamo en een originele gazelle led-koplamp, als ik in het donker fiets, dan schijnt mijn koplamp 6 a 8 meter voor mij uit schijnt, op verkeersborden zie ik geen hinderlijk licht.

1 like

Ik heb een losse, wat oudere (2015) Osram fietslamp. Met een theaterlichtfilter (frost) heb ik de bundel ontdaan van z’n hotspot zie foto’s.

Dat frostfilter kost wel wat intensiteit, maar het licht is veel fijner om mee te zien. Bij harde (scherpe) licht/donker overgangen heb je de neiging daar sterk op te letten.
Je hebt uiteindelijk eigenlijk maar weinig licht nodig, om, vooral de weg, goed te zien. Ik ben overigens geen hardfietser.