Verblindende fietslampen, aargh!

In 2011 is dit onderwerp ook al eens besproken.
Met de nadruk op hinderlijke verlichting van onaantastbaar geachte autos.

Toen schreef iemand dat je je met een gele zonnebril goed kon wapenen tegen fel licht van tegenliggers.

Tsja, elke keer dat ik denk een “verblindend” fietsvoorlicht te zien, hoef ik maar even richting de autorijbaan te kijken om dat te relativeren. :slight_smile:

Maar wat voor koplamp moet ik als fietser in de stad kiezen? Er is zoveel straatverlichting dat ik geen lamp nodig heb om vooruit te schijnen. Ik kan honderden meters vooruit kijken. Eerlijk gezegd, ik was me er niet eens van bewust dat fietsers daar hun koplamp voor gebruiken.

Het gaat mij om opgemerkt te worden door dronken automobilisten en gehaaste taxichauffeurs. Zo’n bouwlamp zoals op fatbikes lijkt me daar wel geschikt voor.

Heel veel over fietsverlichting en waar denkt iedereen aan bij het woord, fiets, juist, een zeer bekende 2 wieler en dat is het dan. Maar wat als je een ligfiets gebruikt? Ook dan goede verlichting, jazeker, maar wat als je een 3 wielige (trike) ligfiets gebruikt? Bredere fiets en is het dan verstandig om ook de breedtje van je fiets af te bakenen met een paar lampjes? Tuurlijk, zo ziet men dat het hier om een wat breder voertuig gaat. Ikzelf gebruik verschillende lampen maar altijd dezelfde achterlichten, met, remlicht en, met richtingaanwijzers. De voorlampen zijn bij goed verlichte wegen en paden 6V fietslampjes die aangesloten zijn op de fietsbatterij. Donkere wegen/padeen dan worden de verstralers gebruikt 48V 30Watt en bij heel donker en nachtritten off road, dan gaan de schijnwerpers ook aan 48V 2 x 100watt en dat geeft me een bult licht. Als een tegenligger mij verblind dan zet ik even de schijnwerpers aan, door velen wordt daar wel positief op gereageerd. Maar het zijn toch vaak de jongere fietsers die geen licht voeren of inderdaad de uilen uit de bomen schijnen. En heel soms als ze wel eens stoppen, dan stel ik de lamp ook af, gratis, en om zo elkaar te helpen. En dat zie ik bij de fietsersbond ook een foto van, mama met 2 kinderen zonder voorlicht, maar ja, ze hebben wel mooie, beenverlichting. En dat vind ik dan totall useless. Zet dta lampje dan voorop dan heeft het veel meer nut.

Een tijd geleden waren er testopstellingen voor de verlichting van je auto (misschien zijn ze er nog steeds).
Ik kan me voorstellen dat een FB-actie met een testopstelling langs een drukke fietsroute de aandacht op dit irritante en ongrijpbare probleem helpt te vestigen.
En misschien kunnen we daar leren hoe je bij e eigen fietslamp de cut-off kunt aanbrengen (?).