Verende zadelpen en rugklachten

Is het gebruik van een verende zadelpen nu wel of niet goed bij rugklachten? Mijn fietswinkelier raad het af, hij is van mening dat de rug er juist meer door belast wordt en dat het beter is om je fiets goed af te stellen en voor een goede bandenspanning te zorgen. Mijn fysiotherapeut zegt het omgekeerde! Wat is wijsheid?

Ik ben het met je fietsemaker eens. Hoe meer niet te beheersen bewegingen aan je rug trekken, en soms tegengesteld aan elkaar, hoe slechter. Een verende zadelpen, zelfs de hele dure parallellogram constructies, hebben geen demping, alleen vering. Het gaat om demping, niet vering. Beide zijn aanwezig in zo dik mogelijke banden, die je niet te hard oppompt.______________________
meer fiets, meer mens, Sjef

geld dit ook voor de Mountenbike?

Ja idd dat is waar je kont doet zeer! en daarna rug klachten.
velo bike

De discussie over het nut van een verende zadelpen komt bij mij wat absurd over. Ik heb 2x een rughernia gehad, rijd op een AGM-electrische fiets waarop ik een verende zadelpen (parallellogram suntour SP8 NCX)
heb gemonteerd. Dagelijks rijd ik ongeveer in totaal 30 k.m. naar mijn werk. Omdat ik zo gezegend ben in de Kempen te wonen varieert het wegdek van die rit, van zandpaden met paardensporen, kuilen en gras en takken, ruwe klinkerwegen met flinke oneffenheden, verkeerdrempels tot gladde fietspaden.
Naast de kleine schokjes worden met name grote schokken telkens opgevangen. Je zweeft als het ware door plotselinge kuilen. Vooral in het donker wordt je rug niet plotsklaps overvallen door een kuil of scherpe hobbel. Ik wil met het oog op mijn zwakke rug absoluut nooit meer zonder verende zadelpen.
Wel was er in het begin het nadeel dat ik zo volledig vertrouwde op deze vorm van vering dat ik naliet het normale opvangwerk te doen in extreem bonkige situaties bij relatief hoge snelheid, zodat mijn rug wat begon te zeuren, maar ja, dat was onervarenheid.

Dat een verende zadelpen nuttig is, is voor mij een feit.
Fiets tussen de 15.000 en 20.000 km p/j.
Heb een vijfvoudige hernia (al 1x geopereerd)
Gebruik hiervoor een volledig geveerde mtb en een verende zadelpen op de weg.
Volgend jaar komt er een hardtail mtb met een geveerde zadelpen.

1 like