Verkeersslachtoffers onder fietsers daalt maar niet

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/verkeersslachtoffers-onder-fietsers-daalt-maar-niet/

Negentig procent van de dodelijke slachtoffers onder fietsers komt om door een botsing met een gemotoriseerd voertuig. Het gevaar bij de bron aanpakken levert het meeste op. ‘Snelheid is – net als alcohol – dodelijk in het verkeer.’ In de jaren zeventig kwamen jaarlijks meer dan 500 fietsers om in het verkeer. In 2013 waren…

Snelheid is dodelijk… dat klinkt lekker maar het is slechts een halve waarheid. Snelheid heeft op twee manieren invloed op het ontstaan van verkeersdoden. Allereerst heeft elk mens een vaste reactiesnelheid die onafhankelijk is van de gereden snelheid. Bij hogere snelheden heeft men meer ruimte en tijd nodig om te stoppen en die is er niet altijd. Met hoge snelheid op een kruising afrijden is daarom levensgevaarlijk. De tweede invloed van snelheid is de impact op het letsel. Hoe hoger de snelheid des te groter de kans op zwaarder of zelfs dodelijk letsel.

Toch is het niet juist om eenzijdig naar snelheid te kijken, zoals uit bovenstaande blijkt is er geen oorzakelijk verband met ongevallen maar uitsluitend relationeel. Dat wil zeggen dat verlagen van de snelheid niet de oorzaak van ongevallen weg neemt en daarmee ook niet het ontstaan van ongevallen met letsel. Hooguit wordt de kans op zwaar/dodelijk letsel verminderd en dat is op zich uiteraard waardig na te streven, het voorkomt dus niet dat er ongevallen plaatsvinden en slachtoffers letsel oplopen.

De overdreven aandacht voor snelheid en dodelijke slachtoffers belemmert de verbetering van verkeersveiligheid omdat de werkelijke oorzaken van ongevallen niet aangepakt worden:

  • onoplettendheid bestuurders (afleiding, alcohol/drugs, vermoeidheid)
  • slecht/niet communiceren met medeweggebruikers (geen richting aangeven, geen oogcontact zoeken)
  • het niet volgen van de verkeersregels (geen voorrang geven, door rood rijden)
  • het niet onder controle hebben van het voertuig (lichamelijke/geestelijke beperkingen, gebrek aan rijvaardigheid)
  • gebrek aan verkeersinzicht (onervarenheid, gebrek aan inlevingsvermogen, niet anticiperen).

Deze echte ongevalsoorzaken worden maar mondjesmaat door de politie bekeurd, 85% van alle boetes in NL worden uitgeschreven voor te hoge snelheid.

De kans dat ISA wordt ingevoerd is vrijwel nihil, nog afgezien van praktische en juridische bezwaren zit ook hier de overheid tussen met jaarlijks 0,5 miljard euro inkomsten uit snelheidsboetes alleen. De auto is een lucratieve melkkoe van de overheid en zij zal er alles aan doen om haar inkomsten uit automobiliteit op peil te houden. In diezelfde redenering past ook de actieve tegenwerking van de speed pedelec door de overheid omdat daarmee potentieel een aanzienlijk deel van de 10 miljard euro aan accijns en BTW misgelopen kan worden als automobilisten hun korte en middellange ritjes op een speed pedelec zouden maken.