Goede dag,
Na een vrij lange oriëntatie op een ebike, heb ik een vraag over het verschil tussen de ondersteuning van een achterwiel en middenmotor.
De moderne middenmotors zijn tegenwoordig een stuk krachtiger 50 tot 100 Newton Meter aan momentkracht.
Achterwiel naaf motoren zijn op papier minder krachtig 35NM tot 50NM. Er zijn niet heel veel fietsfabrikanten meer die modellen uitbrengen met een achterwiel motor. (Sparta, Qwic, Koga)
Veel speed pedelecs worden daarentegen juist wel weer uitgerust met achterwiel motoren.
Gewoonweg om het een en ander beter te begrijpen. Klopt mijn onderstaande (natuurkundige mechanica) redenatie? Je kunt het koppel van een achterwiel- en middenmotor niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.
Middenmotoren zijn in de regel krachtiger, hebben meer koppel, maar brengen hun moment over op het voorblad en vervolgens via de aandrijving op de achteras. Het netto moment op het achterwiel is daarom, afhankelijk van de versnelling (vertanding) een stuk lager.
Een middenmotor Bafang M300 heeft op papier 80 NM koppel. Met een krank van 17 cm levert dat 470 Newton op. Deze koppel wordt overgebracht op het achterwiel. Stel dat de vertanding in het achterwiel de helft is van het voorblad (2:1), dan levert dit nog maar 235 Newton op bij de as van het achterwiel.
Stel dat de fiets 28 inch banden heeft. De wielomtrek is dan 210,1 cm. De straal (helft van de diameter van de band) is dan (2XpiXr) te berekenen. Dit komt uit op op een straal van 33,42 cm.
Het moment op het loopvlak van de achterband is in deze situatie uiteindelijk 78,33 NM. Uiteraard rekening houdend met deze tandwieloverbrenging.
Een achterwiel motor heeft op papier 35 NM. De overbrenging op het aandrijfwiel is door de plaatsing echter direct. Stel dat deze fiets ook 28 inch banden heeft. De straal is 33,42 cm. Het moment op het loopvlak van de achterband is in dat geval 100/33,42 * 35 = 104 NM
Is mijn bovenstaande redenatie juist of maak ik hier een denkfout?
Persoonlijk vind ik een achterwiel motor een fijne ondersteuning bieden. Er zijn echter meer en meer fabrikanten die enkel nog kiezen voor middenmotoren. Bij de snelle fietsen pedelecs worden juist wel weer achterwiel motoren toegepast. Deze verschillende trends kan ik niet zo goed met elkaar rijmen. Wie heeft een heldere uitleg? Alvast dank!