Verschil tussen heren- of lage instap fiets

Hallo,
Ik ben van plan een nieuwe fiets aan te gaan schaffen ben daarvoor naar een paar fietsen zaken geweest.
Nu zou ik graag willen weten wat voor mij de beste optie is. Ik ben 1 meter 95 lang en 135kg zwaar volgens de ene fietsenzaak moet ik een fiets kopen in de heren uitvoering (omdat ik kans zou krijgen op wiebelen) en volgens de andere maakt dat tegenwoordig niet meer uit. en kan ik gewoon een fiets aanschaffen met lage instap.
Welke kan ik dan het beste kiezen?

Hans

Op de eerste plaats moet je fiets geschikt zijn voor de totale belasting. Dat is niet vanzelfsprekend. De meeste fabrikanten hanteren een toelaalbaar maximum van tussen de 110 en 125 kg systeemgewicht, dus inclusief fiets en bagage. Het duitse Herkules heeft modellen die tot 170kg garanderen.
Daarnaast is een keuze voor een herenframe zeker aangeraden.

Dank je Sjef voor je (snelle) reaktie. Het punt is ook dat ik ooit weleens gehoord had dat als je ouder wordt (ben 65 jaar) het verstandiger is om een fiets met lage instap te nemen voor de veiligheid.
Het wat makkelijker afstappen zeker in een nood situatie.
Hans

Ik ken dat advies, maar ik (ben nog 10 jaar ouder) vind dat “voordeel” nogal overdreven. Afstappen is twee benen op de grond, dat is bij beide systemen hetzelfde.

Er is verschil tussen stoppen en afstappen.
Stoppen is idd de remmen inknijpen en twee voeten aan de grond. Dan maakt het verschil in bouw van de fiets niet uit.
Afstappen is naast de fiets komen te staan. Niet iedereen heeft de souplesse om het been over het zadel te slingeren, hetzij rijdend of vanuit stilstand. Dan maakt de bouw van de fiets wel degelijk verschil.
Als TS een fiets kan vinden stijf genoeg voor zijn lichaamsbouw en beide modellen kan proberen, dan zal hij die verschillen zeker ervaren. De keus is aan hem.

1 like

Het verschil tussen een ruit- en V-frame, dan wel hoge vs lage instap, (“heren” vs “dames” is feitelijk onjuist) is hier al eerder uitgelegd: een ruitframe is altijd stabieler en de krachten die óp het frame komen worden beter verdeeld. De enige reden om een frame met lage instap te kopen is als de ledematen zo stram zijn geworden dat opstappen anders niet lukt.

Behalve over het zadel (dat hoeft niet hé?) kun je ook over de bovenbuis heen stappen, die is een stuk lager.

Nu steeds meer fietsen met dikke banden worden uitgerust, zijn de bracket en het zadel hoger tov het wegdek gekomen, en wordt de beenzwaai moeilijker.

Ik begin ook problemen met de beenzwaai te krijgen.
Daarom heb ik mijn beenzwaai aan een onderzoek onderworpen.
De eerste hindernis is het zadel.
De bagagedrager is de tweede hindernis.

De eerste hindernis kan je gemakkelijker maken door een fiets met een lage bracket te kiezen.
Of je kiest voor een fiets met een dikke zadelbuis waar een dropperpost in past.

De tweede hindernis kan je overwinnen door een fiets te kiezen zonder bagagedrager, of een fiets met kleinere wielen

Natuurlijk vooropgesteld dat je in al deze aspecten wat te kiezen hebt.
Want veel verschil is er niet meer tussen de massaproduktiefietsen.

Dat zwaaien is van jongsaf aangeleerd, maar dat hoeft niet. Je kunt het jezelf ook gemakkelijker maken door over de bovenbuis te stappen. Daarna zet je Ă©Ă©n voet op een pedaal en vervolgens zet je je daarmee af om zowel vaart te maken als jezelf Ăłp het zadel te tillen. Pas als je ook niet meer over die bovenbuis kan stappen komt een fiets met lage instap in aanmerking.

Je wilt zeggen dat TS op zoek moet naar een sloping frame ?

Sloping frames zijn gangbaar in de categorie racefietsen, maar niet in de categorie waarin TS waarschijnlijk zoekt.
Mensen die op een sloping frame racefietsen, hebben geen probleem met een beenzwaai.
Het sloping frame is uitgevonden om goed voor de dag te komen in onderzoeken naar de stijfheid van een fietsframe, zonder stijver te zijn dan frames met een horizontale buis.

Mijn fiets (giant daily tour) heeft een licht aflopende bovenbuis maar het opstappen zoals @wolfman voorstelt is mij niet echt gelukt, in die zin, het is uiterst onhandig om het stuur met 1 hand vast te houden en dan je been in de knie te buigen, op te tillen en over die buis te “frommelen”. Het kan zijn dat de onbekendheid met deze manier van opstappen de onhandigheid veroorzaakt, maar vooralsnog verkies ik de beenzwaai over het zadel .
Vanaf een bepaalde leeftijd of een bepaalde stramheid is een fiets met lage instap een verademing.

Nee, dat zeg ik niet. Ook met een horizontale bovenbuis lukt het me wel daar gemakkelijk overheen te stappen. Ik zie zelf wel vrij veel mensen op een te grote fiets rijden, dan wordt dat inderdaad wat lastiger. Pas als dat niet lukt kun je gaan denken aan een fiets met lage instap. Dat moet OP helemaal voor zichzelf uitmaken. Als hij hecht aan sterkte en stabiliteit én als op en afstappen geen probleem is, dán heeft een ruitframe de voorkeur.

Drie jaar geleden stond ik ook voor die keuze.
Mijn gewicht is lager dus daarom mijn keuze (ben nu 69) om, vanwege rugklachten, voor een (normale) lage instap te gaan. WĂ t een heerlijkheid !
Het gaat allemaal moeiteloos nu.
Er zijn ook fietsen met een súper lage instap (met zo’n bocht naar ónderen)
Zo’n frame lijkt me kwetsbaar bij zware belasting.