Versnellingen draaien mee om cassette heen

Hoi,

Ik heb de meting van mijn fiets wat geoilied, maar nu is vandaag het dingetje achter van mijn versnellingen meegedraaid, waardoor de kabel 1,5 keer om de cassette zit gewikkeld.

Ik heb m een beetje terug gedraaid, en kan weer moeizaam fietsen, maar ik vroeg me af wat ik hier het beste mee kan doen? :wink:

Groetjes, Paul

Beetje moeilijk te zien, maar je ziet de kabel nog n loopingke maken.

Erg lastig om te begrijpen wat er gebeurd is. Je hebt een versnellingsnaaf. Welke? merk en type?
Je hebt geen cassette, met 7 of 8 tandwielen. (Al heet een onderdeel van de Shimano 8v naaf ook cassette, maar is iets totaal anders). Bevestiging van de schakelkabel los geraakt van liggende achtervork? Zitten de naafmoeren nog goed vast?
Wat is ā€œmeting van mijn fiets geoiliedā€?
Ik schat in dat je weinig ervaring hebt met deze systemen. Breng hem naar een fietsenmaker die niet op vakantie is.

Ik denk dat je achteras is gaan draaien.
Hier door heeft hij de versnellingskabel meegenomen.
Ik zou hem terug zetten op zijn plaats en een nieuwe versnellingskabel monteren.
Dit is wel een klusje voor de man met ervaring.
Dus richting fietsenmaker zoals de vorige schrijver al aangaf.

Gr. Mario

Ha mannen, bedankt voor de snelle reactie. De vorige eigenaar geeft aan dat hij er een schroef tussenuit heeft gehaald. Deze:

Zoals ik het zie is dit iets om waarschijnlijk de versnellingsnaaf op zā€™n plek te houden. Ik ben benieuwd met hoeveel geweld ik deze nu terug moet krijgen en hoop niets te beschadigen zodat ik deze bout er weer tussen kan zettenā€¦ :upside_down_face:

Bedankt voor jullie tips. Ik ga morgen gewoon even informeren bij de fietsenmaker. :blush:

Trouwens, op een eerdere vraag. Het gaat om een Shimano Nexus 7

Die kun je niet missen. Aan beide kanten heb je er een nodig. Ze zijn verschillend (ook van kleur).
Het is geen schroef of bout, maar een vulstuk, specifiek voor Shimano naven, die houdt de as in zijn positie door de vorm van het gat. Er is geen geweld nodig, hoor. Dan doe je iets verkeerd. Laat maar over aan de fietsenmaker.

Oh ohā€¦ dan is er waarschijnlijk al iets verkeerdā€¦ :frowning: Hij geeft aan dat t zoā€™n 80 tot 100 euro gaat kosten met versnellingskabelā€¦ :worried:

Die vulstukken, groen en blauw, plaats je aan de buitenkant van het frame onder de asmoeren. Dus niet proberen ze tussen frame en naaf te wurmen. Gaat niet en moet niet.