'Versnellingsnaaf is onzekere factor'


#1

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/versnellingsnaaf-is-onzekere-factor/

TestKees vergelijkt 15 fietsen Wie een eenvoudig antwoord wil op de vraag waarom zijn fiets zo zwaar trapt, heeft pech. ‘Zelfs als je twee fietsen van hetzelfde merk en type hebt, kunnen de verschillen groot zijn.’   TestKees deed een steekproef. Hij testte met een vermogensmeter 15 gloednieuwe fietsen van verschillende merken. Op alle fietsen…


#2

Je schrijft geweldige artikelen Kees! Altijd het eerste waar ik naatoe blader als de Vogelvrije Fietser weer op de mat ligt.

Ik heb 3 vragen met betrekkking tot vermogen.

  1. Wat is nu werkelijk de invloed van de vorksprong op het vermogen? Ik zie steeds meer fietsen met een rechte voorvork, maar zelf vind ik dat zo zenuwachtig fietsen. Ooit een postfiets uit de jaren 50 gehad en die reed zo heerlijk door.
  2. In relatie tot de eerste vraag, welke invloed heeft vering op het vermogen. Ik ontwijk vering omdat die naar mijn mening tot vermogensverlies leiden. Mening of feit?
  3. Van een hele andere orde: ik las je artikel over vermogensverlies van de 7 versnellingsnaaf. Hoe verhouden derailleur, Rohloff naaf en Nuvinci naaf zicht ten opzichte van elkaar?

Ben benieuwd, groet, Jan


#4

#5

Hoi Jan,

  1. Volgens mij niets. Tenzij je veel meer slingert door een nerveuze fiets :wink:
  2. Ik heb daar nooit goede testen van gezien. Je verliest energie doordat je door de trapbeweging de vering steeds een beetje in en uit laat veren. Je wint energie doordat je minder trilt. Maar hoe groot beide effecten zijn?
  3. Op www.fahrradzukunft.de staat een goede test. Singlespeed het beste. Derailleur wat extra verlies door de derailleur. Rohloff bijna net zo goed als derailleur. Nuvinci duidelijk slechter. zie
    http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/

#7

#8

Hartelijk dank Kees,

  1. Een zenuwachtige persoonlijkheid lijkt me sowiezo energieslopend haha.
  2. Heb ik me dus voor niets zenuwachtig gemaakt.
  3. Geweldig, bedankt. Ik kwam hier ook nog een aardig artikel tegen over de Rohloff naaf: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2759