Vervangen crank+cassette+kransjes op fiets van 15 jaar oud?

Beste allen,

Ik ben nieuw hier en zou graag wat advies willen aangaande mijn RIH Z-600. Deze heb ik nu 7 jaar en heb hem 2e hands gekocht . misschien dus al zo’n 15 jaar oud.
De fiets bevalt me uitstekend. Ik fiets niet zoveel, vooral in de stad en en tochtje op zondag en op vakantie neem ik hem ook graag mee.

  • Shinamo Nexave aandrijflijn met 8 kransjes achter en 3 voortandwielen voor.
    De voortandwielen zijn ovaal ipv rond overigens.
  • Op de derailleur staat “MegaRange”. Het verzet bevalt me prima maar als ik iets goedkopers vind dat een ander verzet heeft is dat ook prima.

Nu, het probleem is dat ik te lang met een versleten ketting door heb gereden denk ik. Erg stom, maar helaas toch niet echt op tijd doorgehad.
De voortandwielen zijn helemaal op. De cassette op het zicht minder maar moet dan denk ik ook vervangen worden. En de kransjes op de derailleur onderaan wellicht ook vermoed ik. Plus een ketting dan.

Ik heb niet zo’n goed beeld van wat hierbij komt kijken en zou graag advies hebben alvorens ik aan de slag ga. Ik ben benieuwd naar de kosten en mogelijke problemen/uitdagingen die hierbij komen kijken. Als dit prijzig wordt (bijv. 200 euro) dan denk ik dat ik liever een andere fiets koop.

Mijn vragen concreet:

  • Kunnen deze losse onderdelen vervangen worden (is de fiets niet te oud/niet meer leverbaar?)
  • De voortandwielen zijn geschroefd maar ik vermoed dat een complete crankset vaak voordeliger is. Waar moet ik op letten waar een crankset aan moet voldoen als ik deze zoek?
  • Voor de achterkant de cassette plus de kransjes onderaan bij de derailleur vervangen neem ik aan. Zijn er nog andere onderdelen die je adviseert direct mee te nemen?
  • Wat is jullie inschatting van globale kosten voor het hele spul?
    De fiets is oud, maar bevalt prima, en 100 euro uitgeven zou ik denk ik ook wel doen maar als het meer kost vraag ik me af wat zinvol/toekomstbestendig is.

Opmerkingen

  • De banden zijn perfect. Vorig jaar de voorband vervangen (binnen en buiten) en 2 jaar ervoor de achterband (1500 km sindsdien ongeveer). Dit neem ik wel mee in de afweging nieuwe fiets of repareren.
  • ik ben best handig. Ik sleutel al jaren aan motoren en auto’s, kan ook prima een derailleur verstellen en ketting vervangen, maar doe verder weinig met fietsen. Gereedschap heb ik wel, behalve een cranktrekker dan.

Ontzettend bedankt voor jullie feedback!!!

In bijlage een foto van de fiets ,daarnaast vind je hier enkele foto’s:

Voor tandwiel
Derailleur

1 like

Je kunt waarschijnlijk alles wat nodig is vervangen, wanneer het leverbaar is. Momenteel zijn er overal veel leverproblemen en dat kan nog even duren, wanneer de dingen die je nodig hebt in het suez-kanaal in een container liggen. Of je ook ovalen tandwielen kunt vinden…? Is niet nodig, toch? Er zijn ook gewoon ronde tandwielen. Veel goedkoper ook. Shimano is mooi, TA is mooier, maar momenteel duurder. Goed zoeken. Zo te zien is dat voor een boutcirkel van 104mm. Cassettes voor 8v zijn te koop. Ketting (KMC) kost minder dan €15,- Handig is fijn, maar gereedschap is noodzakelijk. Doe je hetzelf dan blijf je onder €100,-. Kransjes bij de derailleur…? Je bedoelt derailleurwieltjes. Kosten bijna niets. Kabels in orde? En de trapas?
Een cranktrekker heb je niet nodig als je alleen de twee grootste tandwielen gaat vervangen. Zo duur is dat ook niet. Een cassette afnemer heb je wel nodig.

1 like

Bij een crankset is van belang dat bij de vervangende crankset de tandwielen even ver van het frame vandaan staan als het huidige. Dat is voor de uitlijning met de achtercassette maar belangrijker, de voorderailleur heeft nauwelijks ruimte om verschillen op te vangen.

Ik heb te weinig ervaring om te weten of dit in de praktijk een probleem is (misschien dat @Sjef dat weet) maar dat zou een reden kunnen zijn om alleen de versleten tandwielen te vervangen.

Sleutelen aan een fiets zou niet moeilijk moeten met de ervaring die je hebt.

Dat vind ik dus ook.

Iets om rekening mee te houden: als je ervoor kiest een andere gebruikte fiets te kopen, dan zit het er dik in dat daarvan dezelfde onderdelen versleten zijn…
Je fiets kan met regelmatig onderhoud best nog 15 jaar mee.

Hartelijk bedankt voor de snelle reacties al met bruikbare informatie. Wat een fijn forum! :smiley:

Ovale tandwielen hoeft zeker niet inderdaad. Voor mijn fietsgedrag en hoeveelheid km (meestal 1000 per jaar) zoek ik gewoon een redelijk betaalbare optie om lekker door te kunnen fietsen.
Met de kabel niet veel problemen, die bij de derailleur achter is ie 4 jaar geleden vervangen.

De trappers slaan soms vast dus nieuwe trappers zou eigenlijk ook moeten…

Ik ga eerst 't spul op de voorkant eraf halen voor zover mogelijk en dan meten (boutcirkel, afstand bladen tot frame, hoeveelheid tandjes op voorbladen).

En dan op zoek naar:

  • 3 tandwielen (ik zal eerst ze eraf halen en meten). dus dan ook cranktrekker)
  • Cassette 8 speed
  • Cassette afnemer
  • Derailleurwieltjes
  • Ketting
  • Kabel voorderailleur
  • Trappers

Ben momenteel ook bezig met schilderwerk thuis en onderhoud aan de motor (kleppen stellen, uitlaat vervangen en startkoppeling vervangen) dus even kijken wanneer ik eraan toe kom maar ben van plan wel op tijd te beginnen, levertijd van dat spul kan inderdaad ook oplopen.

Tip: de boutcirkel staat erop: 104 mm voor de twee grootste en 64mm voor de granny. Ook het aantal tanden staat erop, ik denk 44 en 32t. Zelf nog nooit een versleten 22t gezien.

1 like

Heel veel spullen kun je gewoon niet bestellen, nog los van de levertijd. De meeste kans zie ik nog bij bike24.de . Die hebben in elk geval nog de twee kettingbladen die je nodig hebt en een betere KMC ketting (nooit de allergoedkoopste kopen!)

1 like

Bedankt. Ik heb zojuist de tijd gevonden even een en ander los te halen, de voorste kettingbladen krijg ik er helaas niet af met uitzondering van de grootste omdat eerst de crank er wel af zal moeten hiervoor. Maar het betreft inderdaad 104mm
Mijn kettingbladen voor zijn 44T/34T en de kleinste nog niet geteld (ook niet zo belangrijk voor mij om te vervangen).

Ik heb even zitten rondkijken op webshops waaronder bike24, maar vind het moeilijk te zien welke ik zou kunnen kiezen.
Kan ik bijv. ook gewoon deze kopen en een soortgelijke 44T zoeken? Of is dit mogelijk complexer en past dit niet zomaar?

Qua cassette; mijn huidige is een Shimano HG CS-HG70 8-Speed (11-30).
Nog niet losgehaald van de naaf omdat ik nog een cassette afnemer moet bestellen.

Kan ik dan bijv. de Shimano CS-HG50-8 Kassette 8-fach kiezen?
De levertijd is wel lang inderdaad zeg, 9 weken…
Of zou ik bijv. net zo goed deze van Ali kunnen bestellen? Die kan ik half mei al in huis hebben namelijk.

Heeft u wellicht kennis van of dit zou passen? Alvast bedankt weer.

Die M-Wave is niet geschikt, want niet gemaakt om te schakelen. Je hoeft ook niet persé een 34t te kopen. 32t, als die leverbaar is, past/werkt ook en is meer courant. Ik dacht gezien te hebben dat bike.24 ze allebei in voorraad had (en dat is een zeldzaamheid dezer dagen):
https://www.bike24.de/p14787.html?menu=1000,2,84
9v of 8v is allebei prima. Het is geen wiskunde!
De cassette met HG70 als aanduiding is kwalitatief iets beter dan HG50, maar die laatste werkt gewoon goed. Ook 11-28t of 11-32t zal werken. Het is geen wiskunde.
Geen ervaring met producten van Jack Ma. Mijn advies: 8 mei leverbaar:

Sunrace is minstens zo goed als Shimano. Eigen recente ervaring.

1 like

Super bedankt. Wat fijn dat je hiermee kunt helpen zeg Sjef.

Ik had die kettingbladen dus helemaal niet gezien…
Maar dan bestel ik die gewoon samen met de derailleurwieltjes.

Die cassette is een goede tip. lijkt me best prima, ik kan ondertussen nog zoeken of ergens iets op voorraad is maar het ziet er somber uit.

Ik heb nog een ketting liggen; Shinamo (HG40) maar zonder quick link (lang verhaal) dus die quick link bestel ik ook mee.
Dan moet ik nog op zoek naar een paar nieuwe pedalen want deze draaien niet soepel. maar ik ga ze er eerst van’t weekend even afschroeven.

Zou deze wat minder bekende cassette ook passen denk je? (is namelijk op voorraad)

Laatste vraag: de afbeelding laat een cassette zien voor Shimano van onbekend merk. De tekst is een en al raadsel: “vrijloopset”??. De vrijloop zit in je naaf, dus …vertaling door google, misschien? Zou wel moeten passen.

ja ik zie wel vaker dat die dingen freewheel of vrijloop worden genoemd… geen idee waarom. Overigens net al wel eentje gevonden die nog op voorraad is maar 12-25 helaas. (linkje

Is wel een optie wat mij betreft.

De betere achterderailleurs van Shimano, denk aan Deore LX en -XT schakelen ook zo’n kleine cassette. Van andere types weet ik dat niet.

De voortandwielen heb ik inmiddels binnen. aankomende week hopelijk ook een cassette.
Jouw advies van bike-discount klinkt goed Sjef. Maar die is nu pas eind mei te bestellen. Ik heb er zo’n soort gevonden op Decathlon. hoop dat het voldoet.

Ik heb vorige week een Btwin cassette ontvangen. Prima ding. Samen met nog een paar nieuwe remblokken alles weer gemonteerd. Vanochtend de derailleurs afgesteld en alles loopt weer heerlijk.

Sjef ontzettend bedankt voor je advies!!! Heeft me enorm geholpen. Blij dat ik nu gewoon door kan met.mn oude ros. :slight_smile:

2 likes

Bedankt voor de feedback! Dat zouden meer mensen moeten doen. :+1:

2 likes

Die link is waardeloos! Vervuiling van het Forum! :frowning_face:

De spullen die ik beschreven heb zitten er nu, meer dan 1,5 jaar later, nog steeds perfect op. Ik fiets er nog bijna iedere dag mee dankzij dit forum :slight_smile: :1st_place_medal:

3 likes