Vervangen Gates Belt CDC door CDN of CDX, kan dat?

Dag beste forum-lezers,

Naar alle tevredenheid rijd ik al 8 jaar op mijn fiets met een Gates riem (of belt zo u wilt) van het type CDC* wat sinds een aantal jaren vervangen is door twee andere types: CDN en CDX.

Nu is vorige week mijn voortandwiel stuk gegaan en daarna braken ook tandjes van de riem af, kortom het moet vervangen worden. Het is lastig zoniet ondoenlijk om nog aan CDC-onderdelen te komen.

Mijn vragen zijn:

1. Ik vroeg me af of het mogelijk was om alles (dus voor-, achtertandwiel én riem) te vervangen door CDN of CDX voor- achter en riem ?

2. En als dat mogelijk is, of dat ook voor een niet al te handige klusser te doen is en er geen speciale gereedschappen voor nodig zijn ?

3. Als laatste nog: Is er dan in de CDN of CDX typen er één die qua overbrengingsverhoudingen overeen komt met mijn kapotte CDC-type: Vóór CDC 46t - Achter CDC 24 tanden, riem 118 tanden ?

Dank voor het meedenken

*CDC wordt soms ook Mudport genoemd

Ja, je kan CDC prima vervangen door CDX of CDN. CDN heeft wel een lagere kwaliteit dan CDC of CDX. CDX/CDN is wel 12 mm breed en CDC 10 mm maar ik neem aan dat je die ruimte hebt. Ik ook wel vanuit dat de uitlijning van de zijwaartse tandwielen hetzelfde is (dat weet ik bijna zeker) maar dat heb ik niet nagekeken.

Je zou ook bij hetzelfde aantal tanden moeten kunnen blijven maar mocht je liever een andere verhouding hebben dan kan dat ook, dat heb ik zelf wel eens gedaan.

Het voortandwiel vervangen zou niet al te moeilijk moeten zijn, als het huidige los kan krijgen dan moet je er ook een nieuw op kunnen krijgen.

Het achtertandwiel kan lastiger zijn als het bijv. een ouder type Rohloff is maar bijv. een Nexus-8 zou dat ook geen probleem moeten zijn.

NB: Het forum zendt geen email bij nieuwe reacties, dus vergeet niet af en toe te checken.

De zaak Vakantiefietser in Amsterdam zou nog een flinke voorraad nieuwe CDC riemen hebben. Bellen dus. Mudport is een aanduiding voor het achtertandwiel. Speciaal gereedschap is niet nodig. riem met 118t is nodig.

Ja, goed idee van @Sjef, had ik even niet aan gedacht.

Je nog een 118t CDC riem kan krijgen, zie bijv hier.

Misschien is er ook nog een ik heb wel nog een 46t tandwiel te vinden maar ik ook heb een 46t CDC voortandwiel over, dat ik wel wil verkopen.

Is het achtertandwiel nog goed?

Nee, achtertandwiel is ook versleten (scherpe tanden)

Ook een achtertandwiel van 24t heb ik nog op voorraad, maar wel voor Alfine t.o.v. Nexus, dat scheelt 2 mm en dat is bij een riem geen goed idee.

Dag MikeRZ,

Ik heb achter een Nexus-8 en het voor-tandwiel heb ik al los gekregen (4 schroefjes -géén 5 !)
Als je een achtertandwiel én een vóórtandwiel beschikbaar hebt, tegen een reëel bedrag wil ik daar voor gaan, dan weet ik zeker dat het past.
Dan bestel ik er een riem bij

Hoe kan ik je bereiken ?

@denhook Je kunt @MikeRZ bereiken middels een persoonlijk bericht door te klikken op de 3 groene streepjes.

Nexus is geen Alfine en dat scheelt zijwaarts wat betreft het CDC achtertandwiel 2,5 mm en zeker bij CDC is dat geen goed idee, dan loopt de riem eraf.

Als je een excentrische trapas hebt kan je dat verhelpen door die 2,5 mm meer naar buiten te zetten (done that) maar anders zou ik het niet doen.

Een nieuw Nexus CDC achtertandwiel is ook nog te koop.