Vervanging buitenband, maat op velg en oude buitenband komen niet overeen?

Hoi medefietsers,

Wou graag buitenband van mijn 2e fiets vervangen… heb een goeie band van Schwalbe aangeschaft maar die past er niet op helaas. Op de velg staat het volgende; 'alloy 6063 t6 etrto 622 x 21 din. '. Op mijn oude buitenband stond; '28 x 1 5/8 x 1 3/8 (37-622). En op mijn nieuwe buitenband; 37 - 622 (28 x 1.40 - 700 x 35c). Snap dat ik een fout heb gemaakt met mijn nieuwe buitenband, maar vroeg mij nu af of ik een buitenband moet halen die ipv 37-622 is een 21-622 heeft? omdat dit op de velg staat… of hoe zit dat? Alvast bedankt.

Waarom past die band niet? Die maten komen gewoon overeen. 37-622 (is gemeten in mms) valt meestal iets smaller, en komt daarom overeen met de 35 mm van de franse aanduiding 700x35C ( die 700 is anders gemeten, eigenlijk onnauwkeurig).
622x21 is de maat van de velg. Die 21 is de breedte in mms van het velgbed en prima voor het type band. Inwendig gemeten wel te verstaan, dus van het velgbed. 622 is de diameter van de velg in mms, inwendig gemeten: daar waar de band met de hieldraad op rust. Dat is een universele maat volgens de ETRTO (universeel systeem sinds 1980). Gegeven voldoende ruimte onder de spatborden zouden ook banden tot 47mm nog passen. DIN staat voor Deutsche Industrie Norm. Mij onduidelijk waarom dat hier staat. Beetje overbodig en dus verwarrend.
Geen fout en geen probleem!
Tip: gebruik alleen de ETRTO maat. Duidelijk en eenduidig!

Ik denk dat je met “die past niet” wil zeggen dat je de band er niet omheen krijgt.

Lees dan eens dit document onder het kopje “Zonder bandenlichters”

http://www.m-gineering.nl/bandpech.htm

Of te groot… hetgeen (niet zelden) gebeurt bij een 635mm band voor een velg van 622mm. ("Is toch 28 inch!..) Ik denk echter dat @vincento op het verkeerde been is gezet door de maten op de velg.

Dank voor antwoord, dus eigenlijk zou ik het morgen weer opnieuw moeten proberen want qua maat zou het moeten passen. Toen ik het vandaag probeerde kreeg ik de buitenband niet aan beide zijden op het velg, telkens als ik dit wel voor elkaar kreeg ging het een slag verder weer aan één kant naast het velg. Heb het ook geprobeerd door de binnenband leeg te laten lopen. Dit lukte ook niet helaas. Toen viel mijn oog op de binnenkant van het velg en zag ik 622-21 en dacht ik dat de buitenband te breed was, maar de ETRTO maat was precies hetzelfde als de vorige buitenband die perfect zat. Vandaar dat ik in de war raakte. Maar ga het morgen weer proberen anders misschien langs een fietsenmaker/fietsenwinkel.

Bedankt, ga het morgen weer proberen hopen dat de tips van de aangegeven website werkt :wink:

Succes. Binnenband moet inderdaad zoveel mogelijk leeg zijn. De buitenband met twee vingers goed in het diepe midden van DE velg houden bij het laatste stukje buitenband erover heen trekken. Oefening baart kunst. Zal wel bekend zijn, maar toch maar: eerst een kant van de buitenband over de velg en dan pas de andere kant…
Als het erop zit, dan controleren of de binnenband niet ergens klem zit onder de buitenband, vooral bij het ventiel. Dan pas oppompen.
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=UAA-sx0pCVY

Hartelijk dank Sjef en MikeRZ voor jullie hulp en aanwijzingen. Het is toch gelukt :slight_smile: zometeen als de buien zijn overgewaaid een test rondje maken, had hiervoor een slag erin maar lijkt erop dat het meer aan de versleten buitenband lag (althans dat hoop ik). In ieder geval opgelucht dat ik binnenkort weer kan touren :wink:

1 like

Mooi! bedankt voor de feedback, dat zouden meer mensen moeten doen.

Heb inmiddels een rondje gefietst en het lijkt dat de slag weg is, is het mogelijk dat een redelijke slag in het wiel alleen door een buitenband kan veroorzaakt zijn? Het is vandaag ff vies weer, morgen maar een grote ronde maken en kijken hoe het dan aanvoelt… Hoop dat het alleen door buitenband kwam.

Er kan een bobbel (een foutje in de constructie) in de buitenband gezeten hebben, maar waarschijnlijker is dat die band niet goed op zijn plek zat. Dat gebeurt wanneer de hieldraad ergens in het midden van het velgbed blijft steken. Remedie is de band na de montage een dag op de max spanning te pompen en pas daarna op een comfortabele druk te brengen.

1 like