Vervelend lawaai Gazelle Grenoble C8 HMB

Ik heb een vervelend probleem met mijn Gazelle. Die maakt gebruik van het Powertube systeem van bosch en bij de fietsenwinkel heb ik er een Planita batterij (Gazelle hun namingscheme voor de grotere capaciteit powertube) laten insteken.
Maar nu telkens dat ik fiets hoor je de plastiek behuizing van de powertube kraken en piepen naarmate ik trap.
Zowel ik als de fietsenwinkel weten het niet meer. We hebben al geprobeerd ringetjes te steken on de batterij zodat er minder speling is, maar dat lost het probleem niet op.

Iemand een idee?

Als je een idee hebt wat er langs elkaar beweegt dan zou je er eens wat siliconenspray op dat contactvlak kunnen doen.

Ook ik heb last van gekraak van de accu tijdens het fietsen. Heb wel de indruk dat het vooral bij lage temperaturen optreedt.
Heb je misschien een oplossing gevonden? Ik word er gek van …

Ik ben geen ervaringsdeskundige met dit probleem.
Ik weet wel dat Shimano voor hun poweraccus een andere stevigere bracket meelevert.

Iedereen die wel eens een bracket in handen heeft gehad, weet dat de standaardbracket van de allergoedkoopste kunststof is gemaakt.

Ja dat klopt. De accu wordt op zich wel stevig in het frame geklikt, maar zit dicht op de rand van de opening in het frame. Tijdens fietsen blijkt dan wel dat het frame iets vervormt, waardoor de accu gaat “wringen”. Ik denk dat ik eens wat siliconen of vaseline ga proberen.

Overigens heb ik een Gazelle Cityzen T10

De accu klikt onder en boven in in 2 kunststof houders.
Deze zitten (naar ik meen) met 2 torx bouten vast.
Ik zou de onderste 2 bouten los draaien. In de kunststof houder zit een gleuf waardoor je de houder iets dichter richting frame kan verplaatsen) Ddaarmee was het gekraak bij mijn fiets verholpen. (Ultimate C8+ HMB belt, maar volgens mij is het bevestigingssysteem hetzelfde.
Gazelle heeft hiervoor een instructie voor maar die is uitsluitend beschikbaar voor dealers. Als je geen zin hebt om die boutjes lost dan kan je het ook oplossen door een dun (0,1 to 0,2 mm) stukje karton tussen accu en frame te duwen alvorens je accu vastklikt.