Verzekeringen erkennen de fiets niet als dagelijkse voertuig

Naast mijn racefiets heb ik ook een oldtimer motorfiets.
De motorfiets staat al zes jaar in de schuur en ligt voor een groot deel uit elkaar.
De motor was reeds eerder verzekerd als oldtimer.
Nu wil ik deze motorfiets opnieuw als oldtimer verzekeren.
Na mijn aanvraag ingediend te hebben vroeg mijn verzekeraar of ik het kenteken van mijn dagelijkse voertuig wilde doorgeven.
Mijn dagelijkse voertuig is mijn racefiets en die heeft geen kenteken.
De fiets wordt echter niet erkend als dagelijkse voertuig.
En dus kan ik mijn motorfiets niet als oldtimer verzekeren.
Ik vind dat de fiets ook erkend dient te worden als dagelijks vervoermiddel.

Eerlijk gezegd lijkt dit probleem, de verzekering van een motorfiets, niet op dit forum thuis te horen. Je fiets heeft een framenummer, hoe moeilijk kan dat zijn? Ik wil even afwachten, maar het lijkt me dat je het conflict met je verzekeraar elders ter discussie moet stellen.

Het gaat niet om de motorfiets maar erkenning voor de fiets als dagelijkse vervoermiddel.
Ik ben zelfs bij sollicitaties afgewezen omdat ik mijn fiets als hoofd vervoer aangaf .
De reisafstand was 20 km en elders 30 km. Dus dezelfde afstand ook weer naar huis.
Ik wens geen auto aan te schaffen. Ik wil ook geen auto van de zaak.
Overigens heeft mijn verzekeraar inmiddels gemeld dat de voorwaarde door verandering in de wet komt.
De politiek wil je graag uit de auto hebben maar in de praktijk blijkt dit niet haalbaar.

Het spijt me, maar je verhaal klinkt toch onwaarschijnlijk. Er zijn duizenden werkenden die een vergoeding ontvangen voor dagelijks gebruik van de fiets naar het werk. Ik lees ook geen argument tegen het framenummer als identiteit van de fiets. Dit geldt ook voor verzekeringen als legale identiteit.

1 like

Bij mijn sollicitatie gesprek vond men het beter dat ik een autootje aanschafte .
Het bedrijf vond de afstand van 30 km te zwaar en te gevaarlijk gezien mijn leeftijd van 58 jaar.
Ik zei dat ik binnen drie maanden wel een autootje kon aanschaffen.
Ik werd wel aangenomen. Ik dacht echter dat men mij verder met rust zou laten en als men mij dagelijks met de fiets ziet aankomen er aan gewend zouden raken.
Dat leek zo uit te komen . Maar nadat ik tijdens de storm in februari van de dijk werd geblazen en licht gewond nog eens 15 km tegen de wind in moest fietsen kwam ik uitgeput aan. Een ambulance werd voor mij gebeld.
Voor mijn werkgever was dit te erg .
Mijn contract werd niet verlengd.
Het was niet de grondreden maar woog toch zwaar mee.
Dat werd mondeling meegedeeld.
Het hebben en verkeren in een goede conditie is een vereiste in de functie van mijn beroep.
Tijdens mijn dagelijkse fietstocht naar mijn werk heb ik meestal wind tegen.
Ik kwam wel eens vermoeid aan. Dat werd wel gezien.

Over het argument van het framenummer kan ik dit zeggen, Het framenummer is geen kenteken. Men eiste een kenteken. Was het een pedelec dan was er niks aan de hand want dan heb je een kenteken…

Citaat van e-mail verzekering:
Wij hebben uw email in goede orde ontvangen. Wat is het kenteken van het voertuig, welke u voor dagelijks gebruik, hanteert. Dit is namelijk een vereiste om een oldtimer polis te sluiten. Er moet een ander voertuig voor dagelijks gebruik beschikbaar zijn.

Ik gaf mijn racefiets op maar dat ging dus niet. In 2011 kocht ik de motorfiets en toen ging het wel. Nu dus niet meer. Ik heb de zaak verder aan de ANWB gemeld.

Hier op dit forum wil ik alleen van de fietsersbond bijval hebben dat de fiets in wettelijke zaken zoals deze ook erkend dient te worden.
Nederland is tenslotte toch fietsland.

Je zou zeggen, elke dag 30 km op de fiets, dat moet haast wel een goede conditie opleveren. Als je meer dan eens zodanig vermoeid aan kwam dat het je werk beïnvloedde snap ik de werkgever deels.

Wat ik niet snap wat betreft de verzekering is dat ze überhaupt het kenteken van het voertuig voor dagelijks gebruik willen weten, daar zou ik het op gooien in plaats van het op de fiets te gooien.